Deel dit artikel:

Orbea Avant biedt carbon look aan alu prijs

Ruimte voor brede banden, een comfortabele geometrie en geïntegreerde opbergmogelijkheden komen bij de Orbea Avant in een aantrekkelijk geprijsd pakket, dankzij het mooi afgewerkte aluminium frame dat nauwelijks van een carbon exemplaar te onderscheiden is.

Een carbon frame ziet er fantastisch uit, maar niet iedereen heeft zin om er de extra euro’s voor neer te tellen. En dat is volledig begrijpelijk. Dat vinden ze blijkbaar ook bij Orbea, want de vernieuwde Avant heeft een aluminium frame dat dankzij de vormen en de gepolijste lasnaden niet meteen van een carbon exemplaar te onderscheiden is. De dikte van de buiswanden varieert, zodat er gewicht kan worden bespaard op de ene plek en de stijfheid kan worden bewaard op de andere.

Bij zowat elke nieuwe fiets wordt interne kabelgeleiding als vanzelfsprekend beschouwd. Bij Orbea heet dat ICR+ en is dat erop voorzien om zowel mechanische als elektronische groepen zo vlot mogelijk een weg te laten vinden doorheen het frame. Ook het gesmede bracket is ontworpen om de kabels op een zo rechtstreeks mogelijk manier naar de juiste plek te geleiden.

Een comfortabele fiets heeft een goede geometrie nodig. Daarom koos Orbea voor een relatief rechte zitbuis, zodat het zadel niet te ver achter het bracket komt. Dat wordt gecompenseerd met een relatief lange bovenbuis en aangevuld met een luie balhoofdhoek, een wat lange wielbasis en een naloop die verschilt naargelang de maat. Dat bewaart vooral de stabiliteit, waardoor dit een fiets is waarmee je niet voor verrassingen zal komen te staan. Wie nu in een afdaling bij elke stuurinput denkt dat hij onderuit zal zwiepen, zal dus blij zijn met het vertrouwen dat hij van deze fiets krijgt. De vork zelf is trouwens van OMR-carbon om gewicht te besparen en trillingen te dempen, terwijl de stijfheid wordt bewaard.

Wat ook bijdraagt aan het vertrouwen zijn bredere banden. Op de Avant kan je rubber tot 35 mm kwijt, of 32 mm als je spatborden monteert, want er zijn vaste montagepunten om de courante spatborden te kunnen plaatsen. Eveneens handig is de Service Box, de opbergruimte die je onderaan de onderbuis ziet. Daar is er ruimte voor benodigdheden zoals binnenbanden, CO2-patronen, bandenlichters en andere accessoires.

Op de website vind je drie standaard uitvoeringen van de Avant, van 1399 euro met Shimano Claris, over 1599 met de al veel betere Shimano Tiagra 2×10-speed, tot 2099 euro met Shimano 105 2×12. Die kan je dan naar jouw smaak afstellen via de MyO-configurator van Orbea. Met verschillende stuur-, stuurpen- en crankopties is het voor zowat iedereen mogelijk om de meest comfortabele positie te vinden. Kies een stuurpen met een hoek van -5º of +15º in verschillende lengtes voor de perfecte pasvorm. Die RP 22-stuurpen heeft trouwens een geïntegreerde computerhouder.

Meer info op de website van Orbea >>