Deel dit artikel:

Op bezoek in het ABUS Experience Center

Met hun helmen op de hoofden van kampioenen als Alejandro Valverde, Annemiek Van Vleuten en Mathieu Van der Poel kan je stellen dat ABUS één van de ‘hotste’ helmenfabrikanten ter wereld is. Het Duitse merk voelde dan ook de nood om de Belgische dealers een nog betere service te bieden en richtte in Aalst een heuse showroom in. Als particulier kom je er helaas niet zomaar in, dus krijg je hier een kijkje achter de schermen.

Het is Sven Wuyts, de marketing manager van ABUS België-Luxemburg die me op een druilerige donderdag ontvangt in Aalst. Op een industrieterrein vlakbij de afrit van de E40 deelt ABUS er een kantoorgebouw met nog enkele andere bedrijven. En dat doen ze sinds februari 2022.

Sven legt uit: “Ons hoofdkantoor was vroeger in Hasselt, maar die ligging was niet echt centraal en dus verre van ideaal. Het gebouw was ook niet geschikt om onze plannen ten volle uit te voeren, namelijk het openen van een heus ‘experience center’. We wilden een showroom waar we onze dealers kunnen ontvangen, opleiden en waar we onze innovaties en nieuwe producten ook echt fysiek aan hen kunnen voorstellen.”

Ook voor de mensen die bij ABUS werken is de nieuwe showroom in Aalst een zegen. “We zijn met vier collega’s en allen wonen we hier in de buurt. Ook al zijn we vaak de baan op, zo’n centraal gelegen kantoor werkt toch een stuk makkelijker” aldus Sven.

1200 helmen in het gamma

Stel je bij het ABUS ‘Experience center’ geen enorm gebouw voor. De oppervlakte is beperkt, maar je krijgt er wel een goed beeld van het ABUS-gamma. Van ieder type helm – zowel uit het road-, gravel-, mountainbike-, kids- als urban assortiment – is er in elke pasmaat een exemplaar aanwezig. Sven Wuyts glimlacht: “Als we elke pasmaat ook in iedere kleur tentoon zouden willen stellen, dan zitten we aan 1200 helmen. Dat zou weer wat van het goede teveel zijn. Maar ‘speciallekes’ proberen we hier zeker te tonen.”

Nieuwe ‘Powerdome’-helm

Blikvanger vandaag is de splinternieuwe ‘Powerdome’-helm in een limited edition uitvoering genaamd ‘Erlkönig’. Een helm die volgekrabbeld lijkt met kleine illustraties die verwijzen naar Italië. “ABUS mag dan wel een Duits merk zijn, al de helmen in het wegassortiment worden volledig geproduceerd in Italië, in een fabriek niet ver van Venetië. De Powerdome heeft dezelfde pasvorm als onze Gamechanger en hetzelfde gewicht als de Airbreaker. Met een adviesprijs van 119 euro is hij ook heel scherp geprijsd. We brengen hem ook op een vrij atypische manier op de markt: we kiezen er bewust voor om de helm meteen beschikbaar te maken voor het grote publiek, eerder dan eerst onze profploegen ermee te laten rondrijden.”

Aan profploegen die met ABUS fietsen inderdaad geen gebrek. Dat bewijst ook het Ikea-kastje dat is volgestouwd met helmen die allen in de kleuren van profploegen als Movistar, Alpecin – Fenix en Bingoal – Pauwels Sauzen gespoten zijn. ‘Pièce de résistance’: een gehandtekende wereldkampioenenhelm van ‘El Imbatido’: Alejandro Valverde. Een kleinood waarvoor je op Ebay ongetwijfeld een mooi bedragje kan opstrijken.

Enkel voor ABUS-dealers

Aangezien het team van ABUS België-Luxemburg slechts uit vier mensen bestaat, is het niet mogelijk om particulieren in de showroom te onvangen. Sven Wuyts: “Dealers zijn en blijven onmisbaar in de manier waarop wij onze producten naar de klant brengen. We willen hen dus in eerste instantie hier een nog betere service bieden, zodat ook zij onze producten beter leren kennen en dus kunnen verkopen. Natuurlijk kunnen we ook bij hen in de winkel uitleg geven over onze helmen en sloten. Maar hier hebben we veel meer mogelijkheden. We hebben alles voorhanden om opleidingen te geven, ons volledige assortiment is hier uitgestald, dealers mogen zelfs een eindje fietsen en de helmen testen, noem maar op.”

Of ABUS nog iets nieuw in de pijpleiding heeft zitten, vraag ik me af. Na wat aarzeling licht Sven toch een tipje van de sluier: “In 2023 komen we met een nieuwe Gamechanger. Waarschijnlijk lanceren we die rond de Giro, aangezien ook deze helm volledig in Italië wordt gemaakt.”

Niet te vergeten: de sloten van ABUS

Wat in 1924 – bijna honderd jaar geleden – begon als een piepklein Duits bedrijfje dat hangsloten produceerde, is vandaag een koploper op vlak van veiligheid. Met de helmen zijn we als fietsers misschien wel het meest vertrouwd. Maar ABUS produceert uiteraard ook prima (fiets)sloten en innoveert er ook op dat vlak op los. “ABUS werkt momenteel hard aan sloten met o.a. mobiele simkaarten die de beperkingen van GPS-tracking in sloten omzeilen en aan verankeringssystemen om je fiets ook bij je thuis in de garage beter en veiliger vast te maken. Een leuke toevoeging voor fietsers aan ons assortiment, is onze ‘Key Garage’. Wanneer je ergens vertrekt voor een toertocht en je wil je autosleutel niet meenemen, hoef je die niet meer op of achter je autoband te verstoppen. De ‘Key Garage’ is in feite een kluisje met cijferslot dat je kan vastmaken aan je trek- of sleephaak en waarin je je sleutels veilig kan achterlaten” aldus Wuyts.

Veiligheid = topprioriteit

Tot slot drukt Sven me nog eens op het hart dat alles wat ze bij ABUS doen, in het teken staat van veiligheid en dat dit hun grootste prioriteit is en blijft: “Vaak spreken mensen ons aan met ideeën om muziek en verlichting in onze helmen te integreren. We blijven echter vol inzetten op veiligheid en daarop volgend comfort en gewicht. Allerlei technologische toevoegingen maken een helm meestal een stuk zwaarder en op dat vlak sluiten we bij ABUS niet graag compromissen.”

Meer weten over het gamma sloten en helmen van ABUS? Ontdek het op hun website! Of bezoek hun stand op Velofollies op 20, 21 en 22 januari.