Deel dit artikel:

Nog meer 12-speed: Campagnolo Chorus

Bij Campagnolo maakten Super Record EPS, Super Record en Record al de oversteek naar 12-speed en in de late zomer zal ook de 12-speed Campagnolo Chorus onderdelengroep in de winkels liggen. Volgens het vaste stramien bij Campagnolo: identiek qua technologie aan de duurdere groepen, maar omwille van de gebruikte materiaal een tikkeltje zwaarder.

Ergopower rem/schakelgrepen

Campagnolo Chorus 12-speed komt er zowel voor schijfremmen en velgremmen en net zoals dat bij zijn duurdere broertjes het geval is, zijn de Ergopower rem/schakelgrepen voor de schijfremmen acht millimeter hoger dan de exemplaren voor velgremmen. Ook hier het Ultra Shift principe om tot vijf kroontjes in één keer lichter te kunnen schakelen en om tot drie kransjes in één keer zwaarder te kunnen schakelen. Uiteraard werd het binnenwerk van de Ergopowers aangepast naar 12-speed. De nieuwe binnen- en buitenkabels moeten de wrijving tot een minimum herleiden.

Geen AMS

Goed om weten is dat de Chorus remgrepen voor schijfremmen (in tegenstelling tot Super Record en Record) géén AMS of Adjustable Modulation System hebben. Met andere woorden: bij Chorus kan je niet kiezen tussen een Short of Long stand waarmee je de remmen direct dan wel wat soepeler laat aangrijpen, de enige beschikbare stand zit qua remgevoel tussen Short en Long in. De afstand tussen het remhendel en het stuur blijft wel gewoon instelbaar en ook de Chorus Ergopowers hebben de vernieuwde remgreeprubbers die de trillingen beter dempen. Terwijl de remgrepen bij Super Record en Record van carbon zijn gemaakt, wordt voor de Chorus remgrepen aluminium gebruikt. De vorm van de remgrepen is wel identiek aan die van Super Record en Record en net zoals bij die twee topgroepen werd de afschakelknop aan de binnenkant van de greep iets groter. Het draaipunt van de greep ligt wat hoger waardoor de hefboomwerking van de greep vergroot en je met minder handkracht meer remkracht kunt genereren.

Derailleurs

De voorderailleur kreeg dunnere platen om het risico op een langs de kooi schurende ketting bij slechte kettinglijnen te verkleinen. De achterderailleur heeft een body van technopolymeer dat met carbon is versterkt, de derailleurkooi is van aluminium gemaakt. Op Chorus-niveau komt er (net zoals bij Record en Super Record) een 11-29 en een 11-32 cassette, de 11-34 cassette is voorlopig een exclusiviteit voor de Chorus-groepset. Ook hier dezelfde technologie als bij Super Record en Record zoals daar zijn de grotere derailleurwieltjes (12T) en de 3D Embrace Technology waarbij het bovenste derailleurwiel hoger en iets verder naar voor is opgesteld. Het doel hiervan is om de ketting langer op de krans te houden waardoor de trapkracht over meer tanden wordt verdeeld wat de slijtage van de kransjes moet verminderen. Ook op Chorus-niveau komt er slechts één achterderailleur die alle drie de cassettes aankan en zowel op een klassieke als een direct mount pat gemonteerd kan worden. De veer bovenaan de derailleur houdt het versnellingsapparaat beter op spanning als je op slecht wegdek fietst.

Crankstel, ketting en cassette

Chorus had in 11-speed al een carbon crankstel en behoudt dat ook na zijn upgrade naar 12-speed. De carbon crank komt meteen glanzend uit de mal zodat er geen vernislaag overheen moet en die vernislaag ook niet kan slijten. Terwijl bij Super Record de carbon crank hol is, zijn de carbon cranks op Record- en Chorus-niveau volle exemplaren. De rechter crank is helemaal dicht, de van aan de buitenkant zichtbare gaten waarop van binnenuit de vier bladbouten worden gemonteerd is jammer. De Chorus bracketlagers zijn gewone stalen exemplaren en geen keramische, de Ultra Torque crank wordt van aan de linkerkant vast geschroefd. Alle drie de kettingbladopties (50/34, 52/36 en 48/32) passen op één crank, maar Campagnolo houdt wel vast aan de twee boutencirkels om de kettingbladen op de crank te bevestigen. Het kleine blad past op de 112 mm boutencirkel, het grote blad op de 145 mm cirkel. De filosofie hierachter is dat door de kettingbladen zo dicht mogelijk bij de tanden op de crank te monteren de stijfst mogelijke constructie ontstaat. Met de 48/32 kettingbladen op het crankstel en de nieuwe 11-34 cassette wordt de Chorus 12-speed Disc groep een mooie optie om een gravelfiets op te bouwen, al huiveren de Italianen om onbegrijpelijke redenen bij het woord ‘gravel’. In de plaats daarvan hebben ze het over ‘B-road’, wen dus maar al aan die terminologie… Bij alle drie de 12-speed cassettes heb je van 11 tot 17 elke kroon dus daar worden de stappen tussen de verschillende versnellingen tot een minimum beperkt gehouden. De laatste twee clusters van elk drie kransjes zijn uit één stuk staal gefreesd, de resterende zes kroontjes zijn losse stalen exemplaren. De aluminium tussenringen zijn gefreesd. De 12-speed ketting uit de Chorus-groep is compleet nieuw. Niet alleen dunner en lichter, maar ook sneller schakelend en volgens Campa even duurzaam als de Chorus 11-speed ketting.

Remmen

De klassieke velgremmen (met één centraal montagepunt dus) behielden hun skeleton-design, maar werden lichter en kregen een ruimere beugel zodat er banden tot 28 mm onder passen. De direct mount remmen (met twee montagepunten per remhoef) zijn voorzien van een beugel die voorkomt dat je bij heel hard remmen de vorkpoten van je fiets uit mekaar duwt. De remklauwen zijn qua design identiek aan de exemplaren van Super Record en Record en ook hier kan je voortaan naar eigen voorkeur 160 en 140 mm monteren. Tot voor kort kon je vooraan geen 140 mm remschijf monteren, maar dat is intussen aangepast. De remblokken hebben een iets aangepaste vorm zoals die al bij Super Record en Record werd doorgevoerd en ook bij Chorus wordt een veer aan een magneet gekoppeld om de remblokjes na een remprestatie snel naar hun uitgangspositie te laten terugkeren. De remblokjes hebben een slijtage-indicator en maken meer lawaai als ze versleten zijn. De remschijven zijn dezelfde als die bij Super Record en Record.

De nieuwe Chorus groepen liggen eind juli bij de dealer. Voor een Chorus groepset met velgremmen betaal je 1.275 euro, de adviesprijs voor de Chorus onderdelen met schijfremmen is op 1.819 euro vastgelegd.

Alle info op www.campagnolo.com

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE