De nieuwe Force AXS verliest de eTap-naam – die is niet meer nodig om duidelijk te maken dat het een elektronische groep is – maar wint aan functionaliteit. Belangrijk om te benadrukken voor SRAM is dat Force een 12-speed-groep is die klaar is om prestaties op het hoogste niveau te leveren maar ook ideaal is voor de gewone consument. Op het oog valt de nieuwe, modernere premium afwerking op. De zilveren accenten met regenboogeffect zien er inderdaad schitterend uit, zeker met wat zonlicht erop.
Verfijning en verbetering
Net zoals bij de Rival-groep is de hendelvorm verfijnd, maar het is nog niet ietsje anders dan bij die instapgroep. De hendel zelf is namelijk nog wat aangepast. De bovenkant, waar de handen op rusten, is inderdaad gelijk. Je vingers raken er nu gemakkelijker rond en dat komt vooral doordat er wat van de onderkant is afgeschaafd. Zo ligt de shifter toch iets lekkerder in de hand, waardoor je minder snel een vermoeid gevoel krijgt. De remhendel zelf staat iets dichter en met een 3 mm inbussleutel kan je hem nog iets dichter brengen als je kleinere handen hebt. Om tot de nieuwe vorm te komen, heeft SRAM bijvoorbeeld de handen gemeten van de profrenners (m/v) die op bezoek kwamen. Ergonomie was dan ook enorm belangrijk voor deze nieuwe generatie.
De blips-afstandsbedieningen zijn nu draadloos en ja, je kan die ook gebruiken met de jongste Rival AXS. Je kan er – op vraag van de profrenners – tot zes gebruiken. Dat kan handig zijn als je wil schakelen met je handen bovenop het stuur of in volle sprinthouding.
Het schakelen zelf is eveneens verbeterd. De voorderailleur stel je nu af met een rood hulpmiddeltje dat je erbij krijgt, zodat die eerste installatie meteen goed zit. Alles staat of valt namelijk met de afstelling, want zelfs de beste onderdelen hebben een correcte setup nodig om foutloos te werken. De stijvere tandwielen doen ook hun duit in het zakje. Die zijn nu CNC-afgewerkt. Er komt een 50/37-combinatie bij, terwijl de 43/30 voor de gravelaars bewaard blijft. De 48/35 zie je op 80% van de Force-fietsen. De optionele powermeter is mooi geïntegreerd. SRAM merkt dat ook de fietsfabrikanten steeds vaker standaard een powermeter willen aanbieden op hun complete fietsen en speelt daar op die manier op in. De crankset is nu 90 tot 104 gram lichter.
De XPLR-versie van de Force heeft een 10-44-cassette maar ook een 10-36 past perfect. Het 1X-tandwiel is direct-mount en is zo 45 gram lichter dan de vorige. Bij die DM-crankset kan je de powermeter in de as optioneel kiezen, net zoals bij de Rival, maar dan meet je uiteraard enkel de linkerkant. De gravelgroep is compatibel met een ‘mullet’, waarbij je een MTB-cassette en -achterderailleur monteert.
De ketting is gemaakt om nog langer mee te gaan. De nikkel-chroom afwerking is goed voor de levensduur van de cassette én om lawaai te verminderen. SRAM benadrukt dat het daardoor niet nodig is om kettingen te switchen om de levensduur te verlengen. De remklauw bestaat uit twee delen voor extra stijfheid. De focus bij de ontwikkeling lag op de vlotte terugkeer van de remblokken, waardoor je uiteraard lawaai vermijdt. In de cassette zit dan weer een demper tussen de grote kransen. Opvallend: een aantal van die verbeteringen waren al doorgevoerd in de looptijd van de vorige Force-groep.
Extra’s
Dankzij de nieuwe app is alles instelbaar dat je maar kan bedenken. Je gebruikt hem ook tijdens de installatie en afstelling. Na de rit zie je bijvoorbeeld welke versnellingen je hebt gebruikt.
Leuk voor wie wat meer kleur wil: je kan upgraden naar de ‘rainbow’-ketting en -cassette (in 10-28 of 10-33 in Red-uitvoering), respectievelijk 80 en 401 euro. Nog zo’n accessoire is de lader (145 euro) waarmee je vier AXS-batterijen kan opladen – handig voor wie ook nog een AXS-dropper heeft, bijvoorbeeld. In één uur krijg je daarmee vier batterijen 70% opgeladen.
Eerste indruk
We mochten in het zuiden van Portugal zowel met de racefiets als de gravelbike aan de slag. Daaruit bleek dat de verschillen met de vorige Force-groep inderdaad subtiel zijn, als je tenminste vergelijkt met de jongste uitvoeringen van die vorige generatie, want de remmen waren inderdaad al verbeterd en de cassette was er al stiller op geworden. De grootste evolutie vinden we bij de shifters. Die liggen nu veel beter in de hand. Bij de vorige generatie stoorden we ons eraan dat we bij het rechtopstaand fietsen, met de handen op de shifters, konden voelen hoe scherp de onderkant van die hendelbasis was. Dat is nu veel beter afgewerkt. Ook het uitzicht en de algemene vorm is verbeterd. SRAM heeft een niet foutloze reputatie op het vlak van zijn voorderailleurs, maar we moeten toegeven dat we er niet in slaagden om de ketting eraf te krijgen. Dat duidt er toch op dat ook daar vooruitgang is geboekt. Op de gravelbike zat er geen voorderailleur maar genoten we opnieuw van het intuïtieve schakelgemak van zo’n AXS-groep. De achterderailleur schakelt nog altijd niet zo flitsend snel als de beste concurrenten op dat vlak, maar daar word je al heel snel aan gewoon en dan stoor je je er ook niet aan.
We hebben binnenkort een Force AXS-testfiets ter beschikking, dus hou onze pagina’s in de gaten voor een ruimere review!
Prijzen
Shifters: 420 euro/stuk
Achterderailleur (zonder batterij): 360 euro (Wide: 343 euro)
Voorderailleur (zonder batterij): 222 euro
1X-cranks met powermeter: 632 euro
2X-cranks met powermeter: 865 euro
Aparte powermeter in linkerarm: 367 euro
Cranks zonder pm: 330 euro
Meer info op www.sram.com
Complete groepen:
2X met pm: 2515 euro
1X met pm: 2017 euro
2X zonder pm: 1980 euro
1X zonder pm: 1715 euro.