Deel dit artikel:

Nieuwe Scott Scale RC: nog lichter, nog sneller

Reeds jarenlang is de Scott Scale de compromisloze en pijlsnelle crosscountryrace-hardtail uit het Scott-gamma. Voor modeljaar 23 wordt de Scale nog sneller, nog lichter.

Voor de eerste Scott Scale moeten we reeds terug tot 2004. Die Scale betekende toen een ware revolutie op vlak van lichtgewicht mountanbikeframes. Het zou tot een ongezien succesnummer binnen Scott leiden. In 2009 reed ene Nino Schurter op een Scale naar de eerste van vele wereldtitels. De Scott Scale was de snelste fiets van toen, de nieuwe Scott Scale moet opnieuw de snelste fiets van nu worden. De Scale is de perfecte mix van stijfheid, lichtgewicht en dertig jaar carbonexpertise.

Frame

De monocoque constructie van de nieuwe Scale RC maakt een productie mogelijk waarbij één mal wordt gebruikt voor het belangrijkste deel van de fiets, de voorste driehoek. De nieuwe Scale bestaat uit slechts drie afzonderlijke stukken die aan elkaar zijn gegoten. Dit vertaalt zich direct in een verhoogde efficiëntie door het verminderde aantal benodigde verbindingen, waardoor het gewicht afneemt en stijfheid behouden blijft. Doordat het volledige frame als een systeem is ontworpen, stelt het monocoque ontwerp het frame in staat de krachten als één geheel te verwerken.

In gebieden waar stijfheid de hoogste prioriteit heeft, wordt een groter aandeel Ultra High en High Modulus koolstofvezels gebruikt. Die zijn bestand tegen grote krachten met minder doorbuiging. Dit geldt voor gebieden met de hoogste stijfheid, zoals de trapas en de balhoofdbuis. Aan de andere kant van het spectrum worden vezels met een hogere vervormbaarheid en flexibiliteit gebruikt om een zekere mate van flexibiliteit te bereiken waar dat nodig is voor meer comfort tijdens het rijden.

De stijfheid wordt voornamelijk beïnvloed vanaf de onderbuis via de trapas en in de achtervork, zeg maar de ‘stijfheidszone’ van de Scale RC. Op het terrein moet dit zich meteen vertalen in een verhoogde krachtoverbrenging en verbeterde efficiëntie. Die ‘stijfheidszone’ stelt Scott ook in staat om de gewichtsbesparing in de bovenste helft van de fiets, de ‘lichtgewicht zone’, te optimaliseren.

Gewicht

Scale betekent niet voor niets weegschaal. Voor een volbloed racefiets is elke gram van belang. Om de perfecte verhouding tussen stijfheid, flexibiliteit, sterkte en gewicht te bekomen, werd geen enkel detail over het hoofd gezien.

Bij de nieuwe Scale RC is het gewicht van de hardware bijna gehalveerd, van 82 gram voorheen naar 45 gram in totaal (voor het HMX-SL). Dit is bereikt door het verminderen van het gebruik van metalen inserts waaronder de kettinggeleider, bidonhouder inserts en een verminderd aantal onderdelen voor kabelgeleiding.

Waar mogelijk werden metalen inserts vervangen door lichtere polymeer versies. Denk bijvoorbeeld aan de inserts voor de bidonhouder op de HMX-SL frames. Deze zijn volledig afsluitbaar en zitten vlak op het frame dankzij een slim en flexibel klemmechanisme. Pluggen en inzetstukken zijn eenvoudig te monteren zonder extra gereedschap en dragen verder bij aan het algehele strakke ontwerp.

De dropout heeft een geavanceerde, holle constructie, waardoor de askop tegen het binnenoppervlak van de dropout wordt geklemd en de kop gelijk blijft met het oppervlak. Dit zorgt voor de lichtst mogelijke constructie en een strak uitziend ontwerp. Terwijl je met de nieuwe dropout-constructie direct 7,5 gram kunt besparen, bevordert het geoptimaliseerde ontwerp een smallere constructie van de achterdriehoek, wat op zijn beurt een vermindering van 20 gram in dit deel van het frame mogelijk maakt.

Een klein serviceluik, dat toegankelijk is via een afdekking van de onderbuis, geeft gemakkelijk toegang tot de binnenkant van het frame zonder dat de trapas hoeft te worden verwijderd.

De kettinggeleider is vereenvoudigd zodat hij vlak tegen het frame zit. Wanneer hij niet wordt gebruikt, kan de beugel gemakkelijk worden verwijderd en kan de opening volledig worden afgedekt met een slimme plug, waardoor een strak ontwerp ontstaat.

De rembevestiging is vereenvoudigd door gebruik te maken van postmount-nokken. Deze constructie bespaart nog eens 14 gram en draagt bij aan de strakke looks van de bike.

Geometrie

Een van de belangrijkste doelstellingen bij het ontwerpen van de geheel nieuwe Scale RC was een geometrie die de rijpositie en rijeigenschappen optimaliseert voor een bredere groep rijders. Door te werken met atleten als Nino Schurter, Kate Courtney en de rest van het Scott-Sram Racing Team kon Scott erg precies de noden op vlak van geometrie bepalen.

De geometrie van de nieuwe Scale is geïnspireerd op die van de full suspension, Spark RC, maar verder geoptimaliseerd om aan de karakteristieken van een hardtail te voldoen.

Cockpit

De nieuwe Scale heeft de nieuwe Fraser iC combo van Syncros. De ontwerpers van Syncros werkten aan de vorm om de kabels onder het stuur en rond de zijkanten van de stuurpen te laten lopen, voordat ze in het balhoofd verdwijnen. Dit voorkomt bochten of knikken in de kabels en zorgt voor een minimalistische voorkant.

Met de nieuwe Scale kun je ook de balhoofdhoek 0,6 graden slapper of steiler instellen. Het enige wat je moet doen is het stuur demonteren, de balhoofdcups 180 graden draaien en weer monteren.

Line-up

De Scale komt in 24 verschillende modellen waaronder de high-end Scale RC (Racing Concept) en een reeks Scale-modellen met verschillende carbon lay-ups en lichtmetalen versies, waaronder vier speciale Contessa vrouwspecifieke modellen. Het topmodel, de Scott Scale RC SL komt op de markt voor 13999 euro.

Meer informatie via www.scott-sports.com

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE