Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuw van PRO: de Vibe EVO cockpit

Met de Stealth EVO had PRO al een vaste combinatie van stuur en stuurpen in het gamma, maar die cockpit was z’n houdbaarheidsdatum al eventjes voorbij. De drang naar totale integratie en de nieuwe manier van fietsen dreef PRO tot de ontwikkeling van een compleet nieuwe cockpit, de Vibe EVO.

Nee, de Vibe EVO heeft echt niks meer van doen met de Stealth EVO die hij vervangt. Want oogde de Stealth EVO nog redelijk ‘normaal’ met een ronde stuurbocht en een vrij klassieke stuurpen, dan is de Vibe EVO een pak moderner en zelfs futuristisch van design. Bij PRO hebben ze al eventjes in het snotje dat de totale integratie van kabels belangrijk is voor klanten, maar een grote groep fietsen van rond de pakweg zesduizend euro is nog uitgerust met een klassieke setup met een losse stuurpen en een ‘gewoon’ stuur. Precies die klanten neemt PRO in het vizier met de Vibe EVO. Wie na een tijdje zijn bijna-aerofiets een upgrade wil geven, kan daarvoor de Vibe EVO gebruiken.

Compatibel

Omdat PRO met één cockpit de klanten van verschillende fietsmerken het hof wil maken, moest de Vibe EVO cockpit zodanig ontworpen worden dat de cockpit met veel merken en types compatibel is. Om die reden voorzag PRO drie mogelijkheden om de kabels en leidingen te geleiden waardoor de cockpit compatibel is met nagenoeg alle moderne frames, ongeacht de manier waarop ze de kabels en leidingen onzichtbaar het frame in loodsen. De integratie van Di2 kabels is geen enkel probleem, mechanische derailleurkabels kunnen in sommige gevallen niet 100% binnendoor. Aan de onderkant van het stuur zitten nog gaten om eventuele externe schakelaars te monteren, aan alles is gedacht. Standaard is de cockpit compatibel met een 1 ¼ inch balhoofdbuis, voor een 1 1/8 inch balhoofdbuis bestaat een adapter. Een omkeerbare bus zorgt voor twee graden meer of minder hellingshoek van de cockpit. De specifieke Vibe EVO spacers bestaan in 5 of 10 mm dikte en zijn deelbaar zodat je de hele voortrein niet moet demonteren als je de cockpit vijf millimeter hoger of lager wil plaatsen. Twee schroefjes aan de onderkant van de stuurpen worden gebruikt om de computerhouder te installeren. Die is zowel in lengte als in hoek verstelbaar voor een optimale positie van de fietscomputer.

Aangekleed staat beter

Het moet gezegd dat de cockpit er ‘in zijn blootje’ heel vreemd uitziet. De bovenkant van het stuur is vlak en breed, links en rechts van de stuurpen zitten rubber inzetstukken die los verkrijgbaar zijn. Het is absoluut niet de bedoeling dat je het stuurlint tot tegen de stuurpen wikkelt, je handen rusten immers op twee lappen rubber die je dus apart kunt vervangen (je kleeft ze vast met dubbelzijdige tape). De overgang van de vlakke bovenkant van het stuur naar de plaats waar de rem/schakelgrepen gemonteerd worden ziet er niet uit. Pas als je het stuur in zijn volledigheid ziet – met gemonteerde rem/schakelgrepen en met stuurlint – valt alles letterlijk en figuurlijk in de plooi. De overgang van de vlakke bovenkant van de cockpit naar de plaats waar de rem/schakelgreep gemonteerd wordt is trouwens wat langer gemaakt om een extra handpositie te creëren die PRO ‘Corner Grip’ noemt.

Beste maatjes

Het Vibe EVO stuur heeft 5° flare, de stuuruiteinden staan dus een beetje open om tegemoet te komen aan de nieuwe manier van fietsen (bijna alle profs rijden met de shifters een beetje naar binnen gedraaid, de wannabe profs kopiëren die setup uiteraard). Bovenaan gemeten komt de Vibe EVO cockpit in de breedtes 380, 400 en 420 mm. Omwille van de 5° flare geeft dat onder in de beugel breedtes van 405, 425 en 445 mm. Wat de stuurpenlengte betreft komt de Vibe EVO cockpit in 105, 115 en 125 mm lengte. Opvallend: omwille van de aparte geometrie van het stuur werkt PRO nu ook met stack en reach waarden om alles duidelijk te maken. Al kan dat in het begin net een beetje verwarrend zijn, je goed laten adviseren in de winkel is de boodschap.

Kwanta weegta, kwanta kosta?

Van winkelen gesproken: vanaf eind juli ligt de PRO Vibe EVO in beperkte aantallen in de winkels. Afhankelijk van de lengte van de stuurpen en de breedte van het stuur weegt de cockpit ongeveer 400 gram. Om je fiets een PRO Vibe EVO upgrade te kunnen moet je op 600 euro rekenen, eventueel aangevuld met installatiekosten als je niet in staat bent om de ombouw zelf te doen. Alle details op www.pro-bikegear.com.

Gerelateerde artikels