Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nemen de Nederlanders afscheid van de herenfiets?

In Nederland woedt een discussie over de herenfiets. Als het aan sommige partijen ligt, verdwijnt die uit het straatbeeld. Het rijden op een fiets met een bovenbuis zou onnodig veel verkeersgewonden opleveren.

Het zijn Veilig Verkeer Nederland (VVN) en jongerenorganisatie Team Alert die zich roeren. Ze pleiten voor nog maar één soort tweewieler: de uniseks fiets. “Uit Zweeds onderzoek met crashtests blijkt dat herenfietsen gevaarlijker zijn dan rijwielen met een lage instap”, zegt José de Jong van VVN in Nederlandse kranten.

“Zo raakt het hoofd bij een valpartij eerder de grond dan bijvoorbeeld de schouder of heup, omdat de bestuurder van een herenfiets meer voorovergebogen op de fiets zit.” Daar komt bij dat veel ouderen moeite krijgen met het op- en afstappen, zegt een woordvoerder. Als zij vallen, heeft dat vaak een ernstigere afloop.

Nederlanders die hun tanden in het dossier hebben gezet, zijn er achter gekomen dat de conclusie onterecht is. Het Zweedse onderzoek heeft namelijk betrekking op racefietsen en mountainbikes. Niet op gewone herenfietsen. Volgens het Zweedse onderzoekswerk zou de kans om over het stuur te vallen zelfs kleiner zijn door het hogere gewicht.

De verkeersorganisatie VVN blijft echter bij het standpunt dat een fiets met lage instap veiliger is. Team Alert vindt het idee van de herenfiets bovendien achterhaald. “Dat idee stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen.”