De erfgenamen van August Bremicker (Abus is de afkorting van August Bremicker und Söhne) zullen het mij niet kwalijk nemen als ik zeg dat voor 2017 het aanbod fietshelmen van Abus niet meteen spectaculair was. Abus verkocht wel sympathieke kinderhelmpjes en functionele helmen voor E-bikers, maar de sportieve fietser bleef qua hoofdbescherming bij Abus serieus op zijn honger zitten. Dat veranderde toen Abus in 2017 de Gamechanger lanceerde en de sponsoring van wielerprofs op het allerhoogste niveau opstartte. De komst van de meer allround Airbreaker gaf zeven jaar geleden de verkoop van Abus fietshelmen een nieuwe boost. In die zeven jaar groeide de Airbreaker uit tot een referentie, een helm waarvoor flink wat fietsers iemand de schedel zouden inslaan. Omdat je een gouden kalf niet meteen slacht, wachtte Abus best lang met de Airbreaker 2.0. Lukas Tamajka kreeg de ondankbare taak om de Airbreaker 2.0 vorm te geven. Begin er maar aan, een 2.0 versie maken van een helm die voor veel fietsers de referentie is…
Twee versies
Belangrijk voor de liefhebbers van de Airbreaker is dat de 2.0 de pasvorm van de eerste helm kopieert. Geen hoofdpijn dus over vragen van het genre ‘zal de nieuwe helm mij wel passen’ en ‘zal ik nergens een vervelend drukpunt ervaren’. Zat de Airbreaker je als gegoten, dan zal de Airbreaker 2.0 je ook passen als een handschoen. De kinriemen zijn vooraan nog altijd iets dikker om de aerodynamica te verbeteren (de zogeheten ‘FlowStraps’), nieuw voor de 2.0 is dat de helm in twee versies komt. De standaardversie van 299 euro komt met een gewone kliksluiting en een gewone voering, de ACE versie van 349 euro heeft een Fidlock magnetische sluiting van de kinriempjes terwijl de voering op een MIPS Air Node systeem zit om bij een crash de rotatiekrachten te verminderen. Het gaas dat bovenop de Airbreaker van de eerste generatie zat (je kunt daar water op gieten waarna het water verdampt en warmte aan je hoofd onttrekt) zit er op de Airbreaker 2.0 niet meer, die zone is voor een betere aerodynamica dicht gemaakt met een carbon structuur die tegelijk de sterkte van de helm opkrikt. Of anders gezegd: dankzij deze ActiCage kon Abus de ventilatie-openingen vergroten zonder dat de sterkte van de helm daaronder leed. In de standaardversie weegt de Airbreaker 2.0 in maat small 205 gram, voor een medium wordt dat 210 gram terwijl een large 220 gram weegt.
(Lees verder onder de foto’s)


Alle kanten instelbaar
Leg je de Airbreaker 2.0 naast z’n voorganger, dan zijn de algemene lijnen van de helm wel behouden terwijl meteen opvalt dat de centrale sleuven een pak groter werden om de ventilatie bij lage snelheden te verbeteren. Om diezelfde reden voegde Abus vlak boven de wenkbrauwen twee kleine, horizontale luchtsleuven toe zoals we die al kennen van de Kask Protone. Je past de helm aan je hoofdomtrek aan met een stelwiel achterop de helm, het systeem is ook in de hoogte verstelbaar én je kunt het vooraan in de helm op drie punten bevestigen zodat je letterlijk en figuurlijk alle kanten op kunt om de helm aan je hoofd aan te passen.
Hoewel het pre-productiemodel van de helm nog op 242 gram afklokt, voel ik de dertig gram extra in vergelijking met de Airbreaker van de eerste generatie niet. Qua overall prestaties en draagcomfort merk ik trouwens nagenoeg geen verschillen tussen de twee helmen en dat is wat mij betreft een dikke pluim voor Lukas Tamajka en zijn team, simpelweg omdat de Airbreaker al op een heel hoog niveau stond. Qua ventilatie voel ik amper verschil tussen de twee helmen (dat was de voorbije weken bij temperaturen van dertig graden en meer goed te testen), op vlak van afwerkingskwaliteit heeft de helm beslist wel een serieuze stap in de goede richting gezet. De gedrukte logo’s zijn een stuk duurzamer en ook de glanzende lak is beduidend sterker. Dat de Airbreaker 2.0 met zijn ruime frontale ventilatieopeningen en eerder gesloten aero achterkant net zoals zoveel moderne helmen als een soort van insectenval werkt, is voor mij als kaalkop met een wespenallergie redelijk problematisch. Ik weet dat het er bijzonder jaren tachtig uitziet, maar de terugkeer van het optionele insectennet zou ik op moderne fietshelmen echt wel als een upgrade zien. Een suggestie die in Italië bij Lukas Tamajka niet in dovemansoren viel.
(Lees verder onder de foto’s)



De Airbreaker 2.0 komt de Airbreaker in het Abus-gamma aflossen, al beseffen de Duitsers dat de Airbreaker van de eerste generatie nog een grote schare fans heeft. Om die reden halen ze de Airbreaker niet meteen uit de collectie, de iconische helm blijft in een beperkt aantal kleuren beschikbaar. De Airbreaker 2.0 is een logische opvolger die wat mij betreft qua prestaties en looks naast zijn vader kan gaan staan, alleen de ‘All-in Purple’ kleurstelling die Abus voor de lancering pusht is niet meteen mijn ding. Al weten we allemaal dat je over kleuren en smaken niet moet discussiëren. De standaard Airbreaker 2.0 komt in Shiny White, Graphite Silver, Velvet Black en All-in Purple, deze helmen hebben allemaal een binnenkant van zwart EPS. De Pure White versie van de Airbreaker 2.0 heeft een witte buitenschaal, grijze kinriempjes en wit EPS. De MIPS-versie van de Airbreaker 2.0 (met Fidlock magnetische sluiting) is er in Shiny White, Graphite Silver en Velvet Black, allemaal met zwart EPS.
Meer info vind je op de Abus-website.

