Pinarello wou trouw blijven aan de basisprincipes waarop de F-reeks gebouwd is: een lichte, stijve, comfortabele en aerodynamische racers. Of anders gezegd: een allrounder waarmee je op alle terreinen uit de voeten kan. Voor de F12 werd de interne kabelgeleiding verbeterd, een geïntegreerd stuur zorgt volgens Pinarello voor 5% minder luchtweerstand en ook de vormen van de framebuizen en de vorkpoten werden verder verfijnd in functie van een betere aerodynamica. Volgens Pinarello levert dat alles samen een winst van 8 Watt op bij een snelheid van veertig kilometer per uur, vergeleken met de F10. Nog steeds volgens Pinarello is de F12 tien procent stijver dan de F10, met dank aan de versterkte bracketpartij en liggende achtervork.
Bredere banden
De velgremversie kreeg direct mount remnokken, bij de schijfremfiets werd de vork stijver gemaakt om de torsiekrachten die ontstaan bij hard aanremmen efficiënter te counteren. Met ruimte voor banden tot 28 mm breedte is de F12 helemaal mee met de tijd, de frames zijn compatibel met alle soorten groepsets (mechanisch, elektronisch, draadloos) en er zijn geen kabels meer zichtbaar. Hoewel het frame ontwikkeld werd om gebruikt te worden in combinatie met het geïntegreerde Most Talon Ultra stuur, kan je de frameset ook gewoon opbouwen met een klassieke stuurpen en stuur.
Launch Edition
Het Most Talon stuur is in zestien maten beschikbaar, zowel in velgrem- als schijfremversie biedt Pinarello de Dogma F12 in dertien maten aan. Bij alle frames van 53 cm en meer werd de fiets vooraan een halve centimeter lager gebouwd om een iets sportievere/agressievere zit mogelijk te maken.
De Dogma F12 Disk is in Launch Edition beschikbaar vanaf eind mei voor 11.990 euro. De Launch Edition is afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 Disc, Fulcrum Racing Wind 400 DB wielen en het Most Talon Ultra geïntegreerd stuur. De Launch Edition is er slechts in twee kleuren: 430 Black on Black en 432 Uranus Black / Red. De eerste losse framesets worden vanaf eind juni verwacht. Een schijfremframe zal 5.590 euro kosten, een velgremframe is honderd euro goedkoper. Het Most Talon Ultra stuur torst een adviesprijs van 890 euro. De F12 zal in Grinta! 74 getest worden.