Deel dit artikel:

Miche mikt hoog met de Kleos RD-wielen

Miche slaat er niet naast met de nieuwe wielenlijn. De Kleos RD luidt een nieuw tijdperk in voor Miche en behoort volgens de Italiaanse fabrikant tot de top op het vlak van aerodynamica en voor de naven werkte het samen met het gerenommeerde CeramicSpeed. Wij kregen de Kleos RD 36 in test, maar er zijn ook twee hogere uitvoeringen.

Miche richtte het RD-programma (Race Division) op om profmateriaal naar de gewone sportfietser te brengen. De Kleos RD-wielen zijn pas de eerste stap in het nieuwe tijdperk voor Miche, waarin het de knowhow uit de lange geschiedenis van het merk wil combineren met de hedendaagse technologie. De Kleos RD-productlijn is ontworpen, uitgewerkt en gemaakt in Miche’s eigen fabriek in San Vendemiano, Italië.

Gewicht was daarbij niet onbelangrijk maar niet de hoofdfocus, want aerodynamica maakt in de meeste gevallen het verschil. Veiligheid bleef vooropstaan, zonder het totaalgewicht van de wielen uit het oog te verliezen. De Kleos RD 36 weegt 1390 gram, de 50 mm 1455 g en de 62 mm 1560 gram. We hebben die eerste zelf ontvangen voor een test en inclusief tubeless velglint en ventielen noteerden we 1460 gram.

Elke vorm van weerstand vermijden is essentieel voor een dergelijk topproduct, dus werkte Miche samen met CeramicSpeed om de lagers te ontwikkelen. De Deense marktleider op het vlak van keramische lagering werkte mee aan de nieuwe naaf voor de Kleos RD. De naven zien er ons inziens uit als kunstwerkjes. Ze zijn gemaakt van Ergal 7075 T6-aluminium met een titanium binnenwerk voor de vrijloop. De linkse naafflens is gemaakt volgens de Aero Blade-technologie om een tikkeltje extra aerovoordeel te geven.

De correcte verhouding tussen verticale elasticiteit (wat voor comfort zorgt) en torsiestijfheid (wat voor een efficiënt en snel accelererend wiel zorgt) is niet eenvoudig. Eén simpele spaakopening kan het verschil maken, dus lette Miche op elk detail.

De velgen zijn gemaakt van Toray T1000- en T700-carbonvezels met een UD-afwerking, wat voor een stijlvol uiterlijk zorgt. De 24 RVS-spaken zijn straightpull en hebben twee verschillende diktes (om licht én sterk te zijn). Ze combineren met Ergal-spaaknippels en hebben een aero profiel dat verschilt vooraan ten opzichte van achteraan. Volgens windtunneltests is dat een goede keuze, meldt Miche.

De interne velgbreedte is bij de 36- en 50-uitvoeringen 21 mm, wat we tegenwoordig wel vaker zien bij racewielen. Bij de 62 mm hoogte is dat 23 mm – ietsje breder, dus. Miche houdt vast aan een velghaak, wat de compatibiliteit met de meeste banden (tubeless of met binnenband) garandeert. De tubeless kit wordt al vanaf de fabriek geïnstalleerd, zodat je meteen kan starten.

De drie versies kosten 2349 euro en komen met wieltassen. Hou onze mediakanalen in de gaten voor een eerste indruk en een complete test van de Miche Kleos RD-wielen.

Gerelateerde artikels