Deel dit artikel:

Met je fiets in het luchtruim

De zomer komt langzaamaan in zicht. Reis je in de vakantie de zon achterna en neem je je fiets per vliegtuig mee? Zoek dan van tevoren goed uit hoe de fietspolitiek van de luchtvaartmaatschappij in elkaar steekt.

Het beleid rond het meenemen van bagage is streng. Zeker omtrent speciale bagage, zoals fietsen. Steeds minder maatschappijen zijn bereid om fietsen te vervoeren aan dezelfde voorwaarden als deze van een standaardkoffer, waarbij de fiets de gewichtslimiet niet overschrijdt. Het vervoer van een fiets wordt steeds vaker apart verrekend.

Als we naar de twee populairste maatschappijen op de Belgische luchthavens kijken, dan wordt er zelfs flink geteld. Brussels Airlines rekent vijftig euro per enkele vlucht binnen Europa en het dubbele voor een intercontinentale verbinding. Ryanair- u weet wel, de prijsvechter van topman Michael O’Leary die zich pasgeleden fel tegen fietsers keerde – vraagt zelfs zeventig euro voor een enkele vlucht als je op de luchthaven betaalt. Vooraf kost het je zestig euro. Je bent dus al snel honderd euro kwijt als je de fiets heen en weer wil laten vliegen.

Niet alle maatschappijen hebben een specifiek prijsbeleid voor fietsen. Neem bijvoorbeeld Alitalia: die organisatie beschouwt een fiets als gewone bagage. Daarvoor moet je onder de limiet van 23 kilogram blijven. Voor de hedendaagse generatie racefietsen is dat uiteraard geen enkel probleem. Afhankelijk van je ticket kun je hem dus gratis meenemen als inbegrepen bagage of betalen voor een extra koffer. Bij het Portugese TAP is het beleid vergelijkbaar. Heb je echter al een koffer ingecheckt, dan moet je voor de extra fiets vijftig euro per vlucht betalen. Iberia en Vueling rekenen dan weer 45 euro per vlucht richting Spanje.

Inchecken

Als je bereid bent dergelijke bedragen neer te leggen, dan ben je nog niet zeker dat je fiets mee op reis kan. Van sommige vliegtuigen zijn de laaddeuren te smal om bagage in niet-alledaagse maatvoering mee te nemen. Vaak is er ook een limiet voor het aantal speciale bagagestukken per vlucht. Bij Brussels Airlines moet je je fiets altijd vooraf telefonisch via het call center aanmelden. Pas na bevestiging van de maatschappij weet je zeker dat je fiets mee kan. Ga dit dus na voordat je je stoel online reserveert. Bij Ryanair kun je je fiets wel online inchecken en betalen.

Op de dag van de vlucht doe je er goed aan om ruim op tijd naar de check-in te gaan. Een kruier haalt je fiets op en brengt deze naar het vliegtuig. Als je bent aangekomen op de bestemming is er bij de transportband vaak een aparte plek waar de speciale bagage wordt aangeboden.

Pak je fiets goed in

Er duiken wel eens beelden op van verwerkers die allesbehalve voorzichtig omspringen met de speciale bagage. Het is de schrik van iedere fietser dat er te ruw wordt omgesprongen met de dure fiets. Het is daarom van groot belang dat je je fiets inpakt in een stevige koffer die stoten kan absorberen. Er zijn speciale hoezen, tassen en koffers op de markt. Hoe steviger de verpakking, hoe beter beschermd. Natuurlijk wordt het geheel daardoor wel wat zwaarder. Een lege koffer met een zacht omhulsel weegt zo’n acht kilogram. Een model met een harde cover weegt circa tien kilogram. Ga altijd na of je met de koffer en fiets niet over de gewichtslimiet van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij gaat.

Eigen fiets of huur?

Het komt erop aan om goed maatschappijen, vluchten en prijsformules te vergelijken. Het kan best dat een stoel op de ene vlucht een pak duurder is dan bij een andere maatschappij. Maar als het fietsbeleid bij die partij een stuk interessanter is, ook financieel, kan het onder aan de streep toch voordeliger zijn om voor de duurdere stoel te kiezen. Ook de keuze van een luchthaven speelt een rol. In Charleroi zijn er bijvoorbeeld geen bagagetrolleys. Als je alleen reist met een koffer en een ingepakte fiets wordt het een behoorlijke uitdaging om bij de check-in te geraken.

Er is natuurlijk nog een alternatief: huur een fiets op de plaats van bestemming. Zeker op populaire fietsbestemmingen zijn er heel wat speciaalzaken die kwalitatief goede fietsen verhuren. En die er ook voor zorgen dat je goed op het huurmodel wordt gepositioneerd. Op de Spaanse eilanden en aan de costa’s is het bijvoorbeeld geen probleem om een fatsoenlijke tweewieler te huren.