Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Met deze tips ga je Marcel Kittel achterna…

Marcel Kittel geeft adviezen voor sprinttrainingen.

Het nieuwe wielerseizoen is begonnen. Bij Quick-Step Floors zijn ze tot dusver met verschillende overwinningen ongetwijfeld in hun nopjes. Onder meer Marcel Kittel schoot raak. In de Ronde van Dubai won hij drie ritten en pakte hij eveneens de zege in het eindklassement. De Duitser spurter, die al negen overwinningen in de Tour de France op zijn naam schreef, geeft zijn sprinttrainingen prijs. Zo haal je net dat beetje meer uit jezelf.

  • Kittel heeft het in de video van Global Cycling Network over typische sprinttrainingen in een driedaags trainingsblok. Op de eerste dag gaat hij aan het begin vier maal acht seconden voluit en houdt hij daartussen twee minuten rust. Tegen het einde houdt hij sprintsessies van vier maal twaalf seconden, ook met twee minuten rust. Tussen de sprintblokken zitten zeker tien minuten rust. De sprinttraining kun je opnemen in easy rides van zo’n drie uur.
  • De Duitser laat zich ook zien in het krachthonk om verder te komen. Daar doet hij z’n squats. In de video spreekt Kittel van drie maal acht squats. Hij herhaalt deze sessie zo’n tien keer. Het gewicht schommelt tussen de zestig en zeventig kilogram. Belangrijk is dat er een mate van opbouw in zit. ’s Winters gaat Kittel twee keer per week naar de fitness.
  • Kittel heeft het tot slot over trainingen met je sprinttrein, mits je over een sterke fietsclub beschikt. Deze trainingsvorm helpt je de intensiteit te vergroten. Als je een denkbeeldige finishlijn creëert, leer je hoe ver je van tevoren moet aanzetten om succes te hebben. Bij Quick-Step Floors rijdt de sprinttrein drie maal drie kilometer, met rustmomenten van tien minuten daartussen. De eerste twee kilometer bestaan uit aflossingen, in de laatste kilometer doet de sprinttrein haar werk.

Gerelateerde artikels