Deel dit artikel:

Merida zet Big.Nine-hardtail weer op de kaart

Hardtails zijn nog niet dood. Dat bewijst Merida met de nieuwe Big.Nine, een modelnaam die klinkt als een klok. De hedendaagse noden in het wedstrijdcircuit vragen meer van een mountainbike en deze jongste versie geeft daar een antwoord op.

Langer, lager en luier (dat laatste slaat dan vooral op de balhoofdhoek die nu 68° is geworden) zijn de bewoordingen die je vaak hoort bij de endurofietsen van tegenwoordig, maar ook een hardtail kan daar wel een snuifje van gebruiken. De geometrie van zowel de carbon als aluminium modellen is grondig aangepakt om het afdalen én het klimmen te verbeteren zonder de snelheid aan te tasten. Door het frame lager tegen de grond te plaatsen krijg je meer speling boven de bovenbuis (standover clearance) en meer comfort maar ook een beter daalvermogen, zonder dat hij te lui wordt op de singletracks. De zadelhoek is nu iets steiler, 75,3°, om de voorkant onder controle te kunnen houden tijdens het klimmen. Zoals dat tegenwoordig hoort, is er ruimte voor banden tot 2,4”.

Met het Agilometer-maatsysteem kan je de maat kiezen die met jouw wensen overeenkomt: langer voor meer stabiliteit, korter voor meer behendigheid of ergens daar tussenin voor een goede balans van beide.

TR staat voor meer fun

De lichte uitvoeringen krijgen 100 mm veerweg maar er komt ook een reeks Big.Nine TR-modellen met 120 mm voorvering, agressievere banden en dropper posts. Die TR kan je rangschikken onder de noemer downcountry maar hij is ontworpen om snel en leuk te zijn, op een wedstrijdparcours of daarnaast. Volgens Merida is zo’n TR een waardig alternatief voor een fully met weinig veerweg.

Er zijn drie versies van het Big.Nine-frame: de high-end CF5 (880 gram) en de meer betaalbare CF3 (1100 gram), beide uit carbon, en de aluminium Lite van 1920 gram (allemaal maat medium gewogen). De duurste uitvoering (Big.Nine 10K van 9899 euro) weegt 9,3 kilo met RockShox SID SL Ultimate, Sram XX AXS en Reynolds Blacklabel 309/289 XC. De immer populaire XT-uitvoering met CF3-frame komt op 2799 euro. Daaronder vind je nog de Big.Nine 3000 met Deore 12-speed voor 1999 euro. De Big.Nine TR krijgt vier uitvoeringen.