Deel dit artikel:

Merida viert gouden en zilveren jubileum én trakteert

Merida mocht afgelopen najaar 50 kaarsjes uitblazen, en dat werd en wordt nog steeds gevierd. In Taiwan, want in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is de bekende fietsenbouwer wel degelijk van Aziatische oorsprong. Samen met de festiviteiten in Taiwan werd er ook in het Nederlandse Apeldoorn een flesje gekraakt.

Nagenoeg gelijktijdig vierde Merida Benelux immers haar 25-jarig jubileum. Ter gelegenheid van die tweeheuglijke mijlpalen, spraken we met Peter Koperdraad, Managing Director van Merida Benelux over de weg die het merk intussen heeft afgelegd.

Merida, het klinkt Spaans of Zuid-Amerikaans, maar niets is dus minder waar. Het verhaal van de Taiwanese fietsenconstructeur begon ergens begin 1970. Taiwanees Ike Tseng was verbouwereerd toen hij in Amerika bij een lokale fietsenmaker een bordje zag hangen waarop te lezen viel dat fietsen uit Taiwan niet in aanmerking kwamen voor herstelling omwille van mindere kwaliteit. Tseng was in zijn Taiwanese eer gekrenkt en was vastberaden om het tegendeel te bewijzen. Het was de start van een uniek verhaal dat het landschap van de fietsenconstructeurs danig hertekende. De drie lettergrepen Me-ri-da staan vrij vertaald dan ook voor “het streven naar mooie en hoogwaardige producten waarmee iedereen op een zo prettig en aangenaam mogelijke manier zijn of haar bestemming kan bereiken”.  In september 1972, goed twee jaar na Tsengs onaangename ervaring in de Verenigde Staten, opende de eerste fabriek van Merida in het Taiwanese Yuanlin.

Geëvolueerd naar kwaliteitslabel

Vanaf de oprichting in 1972 tot in 1988 vervaardigde Merida kwalitatieve fietsen in opdracht van tal van bekende merken. Met een pak ervaring en knowhow op zak, lanceerde Ike Tseng in 1988 dan ook het merk Merida. De hoge kwaliteitseisen en de productfilosofie werd voortgezet in een uitgebreid assortiment aan fietsen, waarbij zich sindsdien in de innovatieve kopgroep wist te handhaven. Nu, 50 jaar later, verkoopt Merida jaarlijks zo’n 1,5 miljoen fietsen in 70 verschillende landen. En Taiwan is intussen een kwaliteitslabel voor hoogwaardige carbon frames geworden.

Naar de Benelux gehaald

Ook bij ons in de Benelux is Merida niet weg te denken uit het fietslandschap. Dat is voor een groot deel te danken aan Peter Koperdraad. Hij rolde via zijn toenmalige schoonvader terloops in de fietsenbranche, en haalde Merida in 1997 naar onze contreien. Nu, 25 jaar later, rijden ontelbaar veel Merida-fietsen over de wegen en door de bossen van de Lage Landen. Voor dat succes heeft Managing Director Peter Koperdraad een eenvoudige verklaring. “De kwaliteitsvereisten en –controles bij de productie liggen bijzonder hoog bij Merida.  Er wordt bewust gestreefd naar het doel om absoluut geen product recalls te hebben. Zo’n terugroeping kost een firma niet alleen veel tijd en geld, maar doet bovendien ook geen goed aan de reputatie. Die benadering zorgt dus al jarenlang voor een goed product met een goede naam. En bijgevolg ook een goede verkoop”, legt Koperdraad heel eenvoudig de basis van het succes uit.

Aziatisch en Europees samenspel

Maar uiteraard is er nog veel meer dan dat. “In Azië weten ze hoe ze een steengoed product moeten maken. Dat is een begin. Maar je moet dat product eerst wel ontwerpen en nadien ook nog in de kijker weten te plaatsen. Daarvoor zit er in Duitsland dan weer een heel team. Zij doen de product engineering en verzorgen de marketing en sponsoring. De teamsponsoring is bijvoorbeeld het resultaat van keuzes die in Europa gemaakt worden. En daar komt dan weer feedback op terug van de wedstrijdrijders naar de ingenieurs. Het unieke samenspel tussen de Aziaten en de Europeanen zorgt voor een merk dat wereldwijd aanslaat”, verduidelijkt de Managing Director. “En omdat een ketting maar zo sterk is als de zwakste schakel, wordt er in iedere fase van productie tot na-verkoop gewaakt over de kwaliteit. De ganse keten wordt onder de loep genomen, van fabriek naar invoerder tot dealer en aftersales support. Ook dat laatste is niet te onderschatten. De verkoop van een product stopt bij Merida niet wanneer de fiets over de toonbank gaat.”

Merida trakteert

Om de sportieve en extra-sportieve successen, maar vooral het jubileum te vieren, heeft Merida nog heel wat in petto. Van 8 tot 12 december is het merk te gast op de exclusieve Masters Expo in de Amsterdamse RAI, waar het de nieuwste ontwikkelingen op fietsvlak zal tonen. En ook op Velofollies in Kortrijk tekent Merida van 20 tot en met 22 januari present. Als bezoeker ontdek je er naast de meest recente bolides ook het verleden van het merk. Misschien ontdek je er wel hoe een Scandinavische kapitein van een vissersboot het Taiwanese merk naar Europa haalde.

Om het 50-jarig bestaan te vieren geeft Merida twee duotickets voor Velofollies weg. Wil je naar Velofollies op kosten van Merida? Stuur dan een mailtje naar marketing@merida.nl met in jouw mail het antwoord op volgende vraag: Hoeveel ritzeges werden er tot op heden in de drie grote rondes (Giro, Tour, Vuelta) gehaald op een Merida-fiets? Veel succes!

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE