Het merk had al de bewezen aerodynamica van zijn eerdere model van de Time Warp, maar ging voor de nieuwste versie op zoek naar minder voor de hand liggende plaatsen om net dat beetje winst te pakken. Om die reden hebben ze de Time Warp TT uitgerust met schijfremmen, bredere banden en een verbeterd comfort, terwijl ze het indrukwekkend lage gewicht en de aerodynamische capaciteiten uiteraard behouden en zelfs verscherpten.
De nieuwe Time Warp TT is al in gebruik bij de profrenners van Team Bahrain Victorious in hun strijd tegen de klok, en zelfs de eerste prijs is er al mee gewonnen. Slechts enkele dagen nadat de Bahreinse renner Ahmed Madan de fiets tot zijn beschikking kreeg, won hij er al het Bahreinse kampioenschap tijdrijden op. Ook op die manier ging de fiets dus al snel.
Meer comfort
Waar Merida vooral op inzette bij de ontwikkeling van de Time Warp TT, was om na te gaan of schijfremmen wel degelijk sneller in plaats van trager zijn. Een veelbesproken kwestie. De tests van de fabrikant tonen alvast aan dat schijfremmen ook op tijdritfietsen voordeel opleveren. Niet zozeer in aerodynamica, maar wel omdat betrouwbare en krachtigere remmen die onder alle weersomstandigheden presteren, essentiële fracties van seconden kunnen besparen. Daarnaast geven schijfremmen ook de mogelijkheid om met 28mm brede banden te rijden, wat de rolweerstand reduceert en grip en comfort verhoogt.
Terwijl comfort natuurlijk eerder laag op de wensenlijst staat bij een tijdritfiets, ziet de fietswereld wel in dat het reduceren van vermoeidheid zorgt voor en toename in prestatie. Daarom heeft de Time Warp TT zijn stijfheid in het frame behouden voor een perfecte krachtoverbrenging en acceleratie, en kreeg de zadelpen een uprade met de nieuwste versie van S-Flex, dat trillingen en schokken absorbeert zonder dat dit ten koste gaat van de essentie van tijdrijden: aerodynamica.
Zelfde gewicht, ondanks aanpassingen
De vorige versie van de Time Warp heeft een nieuwe standard gezet wat betreft gewicht: maar liefst 400 gram minder én een vermindering van de weerstand met negen watt op en snelheid van 50 kilometer per uur. Voor de vierde generatie van de Time Warp TT werd dat lage gewicht behouden, ondanks de introductie van schijfremmen en aanpassingen in het frame.
Ook is de cockpit van de Time Warp TT compatibel met de nieuwste Vision extensions, heeft hij volledig geïntegreerde rem- en schakelkabels en een gemakkelijk verstelbare cockpit voor het vinden van de perfecte fietspositie.
De nieuwe Time Warp TT is momenteel enkel nog maar beschikbaar op de website als framekit, bestaande uit het Time Warp frame, een voorvork, een zadelpen, een balhoofdstel en de Vision aero base-bar Metron TT (exclusief extensions).