Deel dit artikel:

Mavic voegt twee alu wielsets toe voor alle type wegen

Mavic is terug van weggeweest. Het bedrijf lanceert met de Allroad SL en Allroad S betaalbare, gravel-ready wielsets van aluminium. Deze voorzien in nieuwe, hookless velgen en tubeless compatibiliteit.

Na een roerige tijd hebben we Mavic de afgelopen tijd een solide ommekeer zien maken. Aan het begin van het jaar was er al de lancering van een licht en diep carbon wegwiel en medio september maakte Mavic melding van een succesvolle terugkeer naar de fietsmarkt in de Verenigde Staten. Het geeft maar aan dat alle seinen terug op groen staan bij het geplaagde wielenmerk uit Frankrijk.

Dat Mavic er niet alleen is voor de fanatieke fietser die genoeg geld te spenderen heeft, bewijst ze met de lancering van de nieuwe Allroads. Mavic beschrijft deze sets als ‘wielen waarop je volledig kunt vertrouwen’ en ‘de perfecte keuze voor gravelritten, ontdekkingstochten op de weg, bikepackingtrips en vlot woon-werkverkeer’. De Allroads vallen in het betaalbare segment.

Wat is er nieuw?

De Allroad SL en S delen dezelfde nieuwe ‘maxtal’ aluminium velgextrusie. Ze zijn 28 millimeter breed (extern) en 21 of 22 millimeter diep, afhankelijk van de nabewerking. De SL’s hebben ook een nieuwe Black Shield geanodiseerde afwerking die volgens Mavic twee keer sterker is tegen steenslag en krassen.

De sets beschikken over een nieuw, breder hookless UST-profiel (25 millimeter) dat opnieuw gevormd is voor eenvoudigere bandenmontage. De compatibiliteit met tubeless banden is gegarandeerd.

Technische details

De wielen zijn gebouwd met Mavics nieuwste aluminium Infinity-naven. Daardoor hebben ze centerlock-schijven en zijn ze compatibel met Shimano, SRAM XD-R en Campagnolo Ekar. Ze zijn ook voorzien van nieuwe Instant Drive 360 ratel freewheels voor betere engagement, meer stijfheid en extra duurzaamheid. Standaard worden de sets voorzien van 12 millimeter steekassen, maar er zijn ook opties voor quick release of 15 millimeter (aan de voorzijde). 

Over het verschil tussen de SL- en S-versie: de duurdere Allroad SL heeft een ISM 4D-bewerking tussen de spaken om gewicht te besparen. En de SL biedt bovendien elliptische aerospaken, in tegenstelling tot de platte aerospaken van de Allroad S-wielen. Beide hebben 24 straight-pull double-butted spaken voor en achter – met slechts één spaaklengte, wat het vervangen tijdens de levensduur van de wielen vereenvoudigt.

De lichtere Allroad SL-wielen, met een geclaimd gewicht van 1.655 gram, kosten 889 euro. De nog meer betaalbare Allroad S-wielen zijn iets zwaarder, 1.790 gram, en gaan de deur uit voor 529 euro.