Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lapierre steekt Prorace in nieuw jasje

Lapierre heeft haar Prorace vernieuwd. De Fransen hebben gestreefd naar een perfecte combinatie tussen enerzijds de stijfheid, responsiviteit en lichtheid van een hardtail en anderzijds het comfort en de geest van een softail.

Bij de ontwikkeling is gekozen voor de nieuwe carbontechnologie, genaamd UD SLI. Die technologie werd vorig jaar voorgesteld met de introductie van de Xelius SL3. Het frame van de Prorace CF, bestaande uit driehonderd afzonderlijke carbondelen, is gemaakt van lichtere en sterkere vezels. Dankzij deze nieuwe carbonvezels is het mogelijk de buisdikte her en der te optimaliseren en zo gewicht te besparen. De laterale en verticale stijfheid van de asymmentrische liggende achtervork zijn verbeterd. Datzelfde geldt voor de flexibiliteit van de staande achtervork voor meer tractie en comfort.

Naast de UD SLI is er de UD SLI Team-versie. De carbonconstructie hiervan is nog lichter en responsiever, met als resultaat een verbeterde stijfheid-gewichtsverhouding. Om het met cijfers te duiden: de vorige Prorace SAT (frame in maat M) woog 1070 gram. De Prorace van UD SLI tikt op de weegschaal 970 gram aan (100 gram lichter), de Prorace van UD SLI Team 845 gram (maar liefst 225 gram lichter).

3D Tubular

Lapierre heeft haar 3D Tubular concept toegepast. Dat is al sinds 2015 gebruikelijk bij racefietsen van het Franse merk. Bij dit concept gaat het erom dat de staande achtervork de zitbuis kruist, wat drie voordelen heeft: je hebt minder last van schokken (doordat meer trillingen worden weggefilterd via de bovenbuis), de zitbuis is flexibeler (doordat hij is losgekoppeld) en het bespaart gewicht (er hoeft minder carbon gebruikt te worden).

De keuze om een zadelpen met een diameter van 27,2 millimeter te behouden, versterkt de flexibiliteit van de zitbuis en dus het comfort.

Geometrie

Om nog beter in te spelen op de behoeften van rijders en de evolutie van crosscountry parkoersen met snellere en technische afdalingen, is de geometrie op een zevental punten geoptimaliseerd.

De achtervorken zijn korter (-8 millimeter), de bovenbuis en reach zijn langer (20 tot 22 millimeter, afhankelijk van de maat) en de balhoofdbuis is 5 millimeter lager (10 millimeter op een XL-maat). Daarnaast is de zitbuishoek 1 graad steiler, de balhoofdhoek vlakker, de stack lager voor een lager zwaartepunt en de zitbuis korter. De Prorace komt in vier maten, gaande van S tot XL.

Complete range

De nieuwe Prorace-range bestaat uit vijftal modellen met verschillende afmontages. Topuitvoering is de Prorace CF 9.9 (adviesprijs: €6499). Bekijk alle modellen op de website van Lapierre.

Gerelateerde artikels