Deel dit artikel:

100% Getest: Lapierre Pulsium 5.0 Disc: betaalbaar en betrouwbaar.

Met de Pulsium pakt Lapierre uit met een racefiets waarin snelheid, prestaties en comfort hand in hand gaan. De Pulsium situeert zich in de categorie van endurance-racefietsen en kreeg voor modeljaar 2021 een grondige make-over. 

Het Franse Lapierre mag dan niet meteen de grootste naam op de fietsenmarkt zijn, toch timmert men vanuit Dijon reeds sinds 1946 aan de weg. Jaren 80 en begin jaren 90 was Lapierre de enige Franse fietsenbouwer die aandacht aan de mountainbike besteedde. Het bevestigde al snel de reputatie van pure specialisten op vlak van framebouw. Eenmaal de mountainbike bij Lapierre tot volwassendom gekomen, besloot Gilles Lapierre hetzelfde te doen met racefietsen. Met succes en in 2000 een wereldtitel voor Romain Mary als gevolg. In het huidige profpeloton zijn het de renners van Groupama-FDJ met ondermeer Arnaud Démare, Stefan Küng en Thibaut Pinot, die hun Lapierre-fietsen de sporen geven. Ze hebben daartoe de keuze uit de Xelius SL3, de Aircode DRS of tijdritfiets Aérostorm DRS.

Endurance-racer

In het gamma van endurance-racefietsen vinden we met Pulsium en Pulsium SAT twee bijna gelijkaardige fietsen terug. En ook al zijn de benamingen nagenoeg identiek, toch zorgt die SAT voor een wezenlijk verschil. De gepatenteerde SAT-technologie staat voor Shock Absorption Technology en levert door gebruik te maken van een elastomeer in de achtervork een betere demping en zo extra comfort. Lapierre beweert dat deze elastomeer het comfort in de achterste driehoek met 11 procent verbetert. De Pulsium die wij hier in test hebben, doet het zonder SAT, maar dankzij een prima geometrie en relaxte zithouding ontpopt de Pulsium zich tot een comfortabele kilometervreter.

Het carbonframe – uit unidirectioneel 24 HTR carbon – ziet er strak elegant en tegelijkertijd veelzijdig uit. Lapierre gebruikt vier verschillende soorten vezels, elk met hun eigen specificaties. Stijver en sterker waar nodig, flexibeler waar gewenst. Het gebruikte carbon verhoogt meteen ook de laterale stijfheid en maakt de schokbestendigheid groter.

Wat uiteraard meteen opvalt, zijn de staande achtervorken die doorlopen tot in de bovenbuis en zo de van bij Lapierre herkenbare driehoek vormen met de zadelpenbuis en bovenbuis. Deze verlenging van de achtervork draagt haar steentje bij aan het comfort van de Pulsium. Het Pulsium-frame is ontworpen rond het Powerbox-concept dat uniformiteit in stijfheid van balhoofdbuis tot de liggende achtervorken garandeert. Het tekent voor verhoogde laterale stijfheid voor een maximaal reactievermogen en een maximale overbrenging van de trapkracht.

De zadelpenklem zit verwerkt in de bovenbuis. Jammer vinden we dat het rubber afschermkapje een beetje lastig doet om op zijn plaats te blijven zitten.

Verder merken we een erg hoge balhoofdbuis (195 millimeter op deze maat L) en de mogelijkheid om banden tot 35 millimeter te monteren. Comfort en brede banden? Het duidt op de veelzijdigheid van deze Pulsium, je maakt er behoorlijk eenvoudig ook een prima gravelbike mee.

De kabelloop en integratie van rem- en versnellingskabels door de balhoofdbuis zorgen voor strakke looks, zonder overdreven sportief te zijn. Over kleuren kan je eindeloos discussiëren. Net als bij deze Pulsium 5.0 Disc zijn er voor- en tegenstanders van deze zilvergrijze kleur.

Onderdelen

De Pulsium 5.0 Disc is uitgerust met de volledige Shimano 105-groep. Op zich valt daar niets op aan te merken. Schakelen en remmen gaat feilloos en gedurende onze hele testperiode (in soms gure herfstomstandigheden) liet de Shimano 105 ons nergens in de steek. Met een compact crankstel in een 50/34 verhouding en een 11-speed cassette in 11/34 mag geen enkele klim te lang of te steil zijn.

De remklauw achteraan wordt volgens het veelgebruikte flatmount principe geplaatst. Dat zorgt niet enkel voor de looks maar draagt ook bij aan de stijfheid van de achterdriehoek. 

Met een prijs van €2199 is het logisch dat Lapierre – naast de Shimano 105-groep – ook op vlak van stuur, stuurpen en zadelpen voor aluminium onderdelen van eigen makelij kiest.

De Shimano RX 010-wielset met centerlock is sterk en stijf en doet het met 23 millimeter velgbreedte en 24 millimeter hoogte. Het is een budgetvriendelijke wielset maar niet meteen bij de lichtste op de markt. En ja, dat merk je wel in het rijgedrag. Wil je echter ook onverharde paden gaan ontdekken met de Pulsium, dan is deze stevige wielset wel een mooie optie.  Om die wielset liggen Continental Ultra Sport II banden, dankzij de PureGrip-compound van Continental goed voor veel grip en wegligging.

Pulsium Disc 5.0: comfortabele kilometervreter

De Pulsium 5.0 Disc nodigt niet meteen uit tot aanvallen of verschroeiende acceleraties. Het is een comfortabele en betrouwbare kilometervreter waarmee je urenlang kan doorgaan, zolang dat aan je eigen tempo mag. Met 9,32 kilogram is de Pulsium 5.0 Disc niet meteen het pluimgewicht van het peloton. Dat merk je in versnellingen of beklimmingen. Steek hier een ander –  lees: lichter – wielsetje in en je krijgt ongetwijfeld een heel ander en sneller rijgedrag. Natuurlijk zal deze Pulsium nooit in de buurt komen van een pure prestatiegerichte racefiets. De geometrie met de hoge balhoofdbuis en de minder agressieve zithouding leggen nu eenmaal meer de focus op comfort dan op snelheid.

Lapierre Pulsium 5.0 Disc: conclusie

De Pulsium 5.0 Disc is met €2199 een uitstekende en betaalbare allrounder. Het carbonframe is heel erg netjes afgewerkt en de gekozen onderdelen passen netjes in een fiets in deze prijsklasse. Kwaliteit en comfort staan voorop op deze fiets waarmee je moeiteloos lange ritten afhaspelt. Een prima instapper, een mooie en degelijke racefiets voor mensen die niet hun hele bankrekening richting fietsenwinkel willen versassen. 

De Pulsium komt in vijf modellen, waarbij deze 5.0 Disc de duurste is. Er is nog een 3.0 Disc en een 3.0 Disc Women. Verder zijn er twee varianten met velgrem, de 5.0 en 3.0. Van de Pulsium SAT zijn er vier modellen beschikbaar.
Meer info via: www.lapierrebikes.com