De e-bike is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Met name in het alledaagse segment neemt de fiets met elektrische ondersteuning de overhand. Aan de andere kant van het spectrum is er een toenemend aantal high-performance elektrische racefietsen dat het gevoel van een niet-ondersteunde racefiets zo goed mogelijk probeert na te bootsen. De nieuwe Pinarello Nytro E-serie valt in die categorie, met een laag gewicht en aangenaam rijgedrag als voornaamste speerpunten.
De Pinarello Nytro E-serie bevat naast elektrische racefietsen (de Nytro E-Road) ook gravelmodellen (Nytro E-Gravel) en een all-road flat bar uitvoering (Nytro E-All Road) met dezelfde geometrie als het gravelmodel, alleen met een heel andere opbouw.
Laag gewicht
Het hart van elke fiets uit de serie wordt gevormd door een nieuwe middenmotor. De TQ-HPR50-unit voegt in combinatie met een 360Wh accu slechts 3,9 kilo toe aan het totale gewicht van het systeem. In ruil daarvoor geniet je ondersteuning van een systeem (300 watt) met een maximaal koppel van 50Nm. De motor is zodanig ontworpen dat hij niet alleen een laag gewicht heeft, maar ook compact is voor een zo laag mogelijke Q-factor. Daarmee lijkt het rijgedrag meer op dat van een gewone fiets.
Bovendien staat de motor bekend als stil. De vorm van de fiets, de grotere onderbuis en het geïntegreerde LED-display verraden misschien dat je ondersteuning hebt, maar het geluid van de motor doet dat zeker niet. Met 11,4 kilo komt de Nytro E-Road niet in de buurt van een high-end racefiets, maar is hij wel vergelijkbaar met sommige toerfietsen en is hij als elektrische uitvoering zeker een lichtgewicht in de markt.
Typisch Pinarello
Vooral de Nytro E-Road is duidelijk geïnspireerd op de Dogma F en de nieuwe Pinarello F. Het design deelt enkele ontwerpkenmerken. Zo zien we dezelfde visuals, een vergelijkbare kabelintegratie en cockpit en hetzelfde asymmetrische ontwerp.
Het lijkt misschien alsof aerodynamica er minder toe doet wanneer je een motor in de trapas en een accu in de onderbuis hebt, maar niets is minder waar. Hoe gestroomlijnder de fiets (en de berijder), hoe minder ondersteuning je nodig hebt en hoe groter de actieradius dus wordt. De keuze voor dezelfde afgeknotte, aerodynamische buisvormen als bij de Dogma en de F-serie is zowel vanuit dit oogpunt als vanuit het oogpunt van de continuïteit van het ontwerp logisch. De E-Road modellen lenen ook de Dogma-zadelpen, terwijl de E-Gravel modellen een ronde pen gebruiken om de opties voor dropper posts of meer op vering gerichte zadelpennen open te houden.
Meerdere modellen
De Nytro E-Road (vanaf 8.500 euro) is verkrijgbaar in drie smaken (E9, E7 en E5). Ze zijn allemaal voorzien van elektronische Shimano Di2-groepen (Dura-Ace, Ultegra en 105). Alleen de E7 komt in twee kleuren, de E5 en E9 in één kleur. Op alle modellen passen banden van 32 millimeter. De wielen variëren van Princeton Grit voor het topmodel tot Fulcrum Racing 800 op Shimano 105-niveau.
De gravelmodellen (vanaf 8.000 euro), met een andere geometrie en ruimte voor 50 millimeter banden, hebben allemaal 1x SRAM-groepen. Bij de E9 gaat het om Red, bij de E7 om Force en bij de E5 om Rival. Er is een vergelijkbare wielkeuze als bij de E-Road, van Princeton tot Fulcrum Rapid Reds. Er is ook een Nytro E-Allroad model (7.300 euro), met dezelfde geometrie als de Nytro E-Gravel, maar dan met flatbars, spatborden, een bagagedrager en een 11-speed Deore-aandrijving.