Deel dit artikel:

Kanzo Fast: Ridley’s nieuwe gravelracer

Ridley stelde vandaag zijn nieuwste gravelracer voor. De Kanzo Fast is de opvolger van de Kanzo Speed en heeft heel wat trekjes van één van zijn neefjes op de weg, de Noah Fast. Extra blikvanger is de splinternieuwe Classified-achternaaf: gemaakt in de Benelux en bedoeld om de voorderailleur naar een vitrinekast in het museum te verbannen.

De tijd dat je het als jezelf respecterend fietsenmerk nog kon rooien met één gravelbike in je aanbod, lijkt definitief achter ons te liggen. Momenteel duiken er grindvreters op in alle soorten en gewichten. Fietsen die bedoeld zijn om de Kalahari te doorkruisen, semi-mountainbikes met geveerde voor- en achtervorken die ook op de ruigere paden hun mannetje staan, volbloed racebakken waarmee je op je favoriete kasseistrook vlotjes richting KOM kan knallen… Allemaal ladingen die door de gravelbike-vlag worden gedekt. De Ridley Kanzo Fast behoort tot het laatste type fiets in de opsomming.

Aero is everything?

De naam geeft het natuurlijk al weg: de Kanzo Fast is gemaakt om over het grind te scheuren en past binnen die optiek in het rijtje met bijvoorbeeld de Cervélo Aspéro’s of 3T RaceMax’en van deze wereld. Doelgroep: deelnemers aan de zogenaamde ‘Gravel Fondo’s’. Competitiebeesten voor wie het ook offroad hard moet gaan en waar dus iedere seconde telt. Die tijdswinst besloot Ridley te gaan zoeken in de windtunnel van Flanders Bike Valley. De Kanzo Speed werd de Kanzo Fast, omdat hij best wel wat gelaatstrekjes van de Noah Fast, Ridley’s aeroracer, heeft overgenomen. Het aerodynamische F-tubing buizenprofiel bijvoorbeeld, de voorvork die een eind verzonken zit in de onderbuis van het frame, de volledig geïntegreerde kabels en ga zo maar door. Ook de Aero G1-carbon cockpit mag er wezen en zorgt er mede voor dat de Kanzo Fast zowat vijftien procent aerodynamischer is dan de Kanzo Adventure, het broertje dat zich meer tot bikepackers richt. In de praktijk vertaalt zich dat in een vermogenswinst van zeventien Watt.

Gravelbike pur sang

Is de Kanzo Fast dan niet gewoon een Noah Fast met bredere banden? Helemaal niet volgens Ridley: de Kanzo is en blijft een geboren gravelbike. Het unieke aero stuur heeft bijvoorbeeld zestien graden ‘flare’: de stuureinden staan dus een eindje naar buiten voor meer hefboom. Zo stuur je de fiets makkelijker over offroad terrein. Ook heeft de Kanzo Fast, in vergelijking met de Noah Fast, een lagere trapas, grotere stackhoogte en een kortere reach. In mensentaal: dat houdt de fiets stabiel en comfortabel te besturen. Ook aan trillingsdemping werd gedacht: de staande achtervork werd laag aangezet en in de liggende achtervork zit wat curve om de grootste klappen op te vangen. In het frame is ruimte voor 700C-wielen met banden tot 42 mm breed.

Een unieke aerodynamische gravelcockpit – De vorkkroon diep verzonken in de onderbuis – Heel laag aangezette achtervork voor extra comfort

RIP voorderailleur met de Classified-achternaaf?

De Kanzo Fast zal in vier uitvoeringen beschikbaar zijn, maar wel telkens met een single crankstel. De mogelijke opties zijn:

– SRAM Rival 1 groepset, alu cockpit en alu Forza Norte-wielen (3199 euro)

– Shimano GRX800 mechanische groepset, Aero G1-cockpit en alu Forza Norte-wielen (3999 euro)

– Shimano GRX800 Di2, Aero G1-cockpit en carbon Forza Levanto-wielen (4999 euro)

– Shimano GRX800 Di2, carbon Forza Levanto wielen, Aero G1-cockpit én een Classified-achternaaf (5999 euro)

Een Classified-achternaaf? Geen nood als dit baasje je nog niet bekend in de oren klinkt, want het product werd samen met de Ridley Kanzo Fast op de markt gelanceerd. Classified is een Belgisch-Nederlands merk waar ook Tom Boonen mede-geldschieter van is. Het ontwikkelde een elektronische achternaaf die de functionaliteit van een voorderailleur overneemt en je aantal versnellingen dus verdubbelt. Je bschikt dus over 22 versnellingen, ook al heb je slechts een single crankstel in combinatie met een 11-speed cassette. Volgens de makers is het systeem een regelrechte ‘gamechanger’ en heeft het een pak voordelen ten opzichte van een voorderailleur. Schakelen gebeurt razendsnel en accuraat, ook onder extreme belastingen tot 1000 Watt. Ook niet onbelangrijk: de naafversnelling is volledig afgesloten van water of vuil en je kettinglijn blijft ten allen tijde gunstig, waardoor je minder slijtage van je materiaal krijgt. Bovendien is er geen verschil in gewicht tussen dit systeem en een elektronisch geschakelde groepset met voorderailleur en dubbel crankstel.

Voorlopig kan je het Classified-systeem nog niet ‘los’ kopen: het wordt in een eerste fase enkel beschikbaar voor fabrikanten om hun fietsen mee af te monteren. Ridley is de allereerste producent die dat trouwens doet. Naast de achternaaf zelf, horen ook de cassette en een ‘slimme steekas’ bij het systeem. Die laatste is voorzien van een sensor die het schakelsignaal van je shifter opvangt. Je hebt de keuze uit vier verschillende cassettes: 11-27, 11-30, 11-32 en 11-34. Het Classified-systeem is compatibel met elektronische shifters via een module in het linkse stuuruiteinde.

De Ridley Kanzo Fast is beschikbaar vanaf 1 september, maar je kan hem al bestellen bij je Ridley-dealer. Fijn bij Ridley is uiteraard het Pureline-programma waarbij je jouw fiets helemaal kan personaliseren door te kiezen uit zes verschillende designs en 42 kleuren.

Meer info over de verschillende modellen op de website van Ridley. Op de website van Classified kan je terecht voor alle details over het nieuwe naafsysteem.