Deel dit artikel:

Interview Venge-ontwerper Chris Yu: “Software zorgt voor een wereld van verschil”

Voormalig luchtvaartingenieur Chris Yu draait intussen een tijdje mee op de ontwikkelingsafdeling van Specialized en weet dus perfect op welke domeinen er de jongste jaren gigantische stappen vooruit werden gezet. Tijd voor een interview naar aanleiding van de presentatie van de nieuwe Venge.

Chris Yu, Director of Integrated Technologies bij Specialized, stond aan het hoofd van het ontwikkelingsteam van de nieuwe Venge.

Grinta!: “U hebt voor Specialized al een aantal fietsen ontwikkeld. In welke mate was deze nieuwe Venge een uitdaging voor u?”

Chris Yu: “De eerste Venge lanceerden we met de slogan ‘More bike than aero’, maar voor de Venge ViAS kreeg aerodynamica de absolute prioriteit. Dat leidde tot een aerodynamisch superieure fiets met evenwel een aantal negatieve aspectjes zoals het hogere gewicht en de ingewikkelde constructie om aan te werken. De nieuwe Venge moest bij dezelfde aerodynamische kwaliteiten lichter, stijver en gemakkelijker zijn om aan te werken. Vooral de combinatie van licht, stijf en aero is een moeilijke want om een aerodynamische buis ook voldoende stijf te maken, moet je vaak extra gewicht toevoegen en dat mocht voor deze fiets dus absoluut niet. Vandaar dat deze nieuwe Venge best een uitdagend project was.”

Grinta!: “De presentatie van de Venge ViAS vond plaats in de WINtunnel, jullie eigen windtunnel. Is de nieuwe Venge even intensief in de WINtunnel getest als de Venge ViaS?”

Chris Yu: “Helemaal niet, met dank aan de gigantische vooruitgang die er de jongste jaren op vlak van software is gemaakt. Aan de Venge ViAS werkten we anderhalf jaar in de WINtunnel, de nieuwe Venge werd de eerste vier maanden puur op basis van computermodellen gemaakt. De ‘Free Shape Optimization’ is een software simulatietool waar we een massa parameters kunnen in samenbrengen. Alle mogelijke stijfheidscriteria, de UCI-voorschriften en noem maar op. Het duurde vier maand voor we de software op punt hadden waarna we aan de ontwikkeling van de Venge begonnen. Al één maand na de eerste computersimulaties bekwamen we een framevorm die aerodynamischer was dan de Venge ViAS na anderhalf jaar testen in de WINtunnel. Van de Venge ViAS bouwden we tientallen prototypes wat een zeer tijdrovende en dure bezigheid is. Dankzij de Free Shape Optimization software hoefden we van de nieuwe Venge slechts drie prototypes te maken, puur omdat de computer voor ons al een massa onbruikbare designs had uitgesloten.”

Geen schrijfbord bij de hand? Ach, op het raam lukt het toch ook?

Grinta!: “In hoeverre is menselijk testwerk dan nog nuttig, als de computer het toch allemaal zo goed weet?”

Chris Yu: “Testwerk op de weg is en blijft belangrijk en we hechten nog altijd groot belang aan de feedback van wielrenners en fietsers, omdat zij op de weg voelen wat de fiets doet. Die feedback is essentieel, maar tegelijk moeten we toegeven dat de computer heel belangrijk geworden is bij de ontwikkeling van fietsen. Omdat de computermodellen je voor zoveel fouten behoeden, spaar je enorm veel tijd en geld uit. Zonder de computer kan je tegenwoordig geen moderne fiets meer ontwerpen.”

Grinta!: “Waarom hebben jullie trouwens de remklauwen niet achter een aero kapje weggewerkt zoals verschillende van jullie concurrenten dat wel doen?”

Chris Yu: “Omdat die aeroshells volgens ons meer kwaad dan goed doen. Ze voegen gewicht toe en zorgen er voor dat de remmen slechter gekoeld worden terwijl ze aerodynamisch geen nut hebben. Bij schijfremmen komt de meeste extra luchtweerstand van de remschijven en de bijkomende spaken die nodig zijn om een schijfremwiel sterk genoeg te maken. De luchtweerstand van de remklauwen is te verwaarlozen.”

De computer helpt, maar de ontwikkeling van samples is en blijft toch noodzakelijk.

Grinta! “Wordt het voor fietsers stilaan niet heel lastig om de juiste fiets te kiezen? Want terwijl je vroeger comfortracers, aeroracers en klimfietsen had, zijn moderne racefietsen én comfortabel, én aerodynamisch én comfortabel.”

Chris Yu: “Het klopt dat de specifieke fietsen een stuk dichter bij mekaar gekomen zijn waardoor het overlappende gedeelte van al die verschillende cirkels een stuk groter is geworden. En dat is voor iedereen goed want iedereen wil een fiets die comfortabel, licht, stijf en aero is. Toch behouden alle fietsen hun specifieke kwaliteiten omdat ze nog altijd in functie van een bepaald kenmerk zijn ontwikkeld. Het aerodynamisch verschil tussen een Venge en een Tarmac is nog altijd even groot als acht jaar geleden, alleen zijn beide fietsen simpelweg een stuk beter geworden.”

De volledige test van de Specialized S-Works Venge lees je hier.

Bij de nieuwe Venge hoort een tijdritstuur (beschikbaar in korte en lange versie) dat niet op het stuur, maar op de stuurpen wordt gemonteerd.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE