Deel dit artikel:

Indrukwekkende nieuwigheden bij Cube voor 2022

Het Duitse Cube heeft een enorm uitgebreid gamma en dat kreeg zonet zijn jaarlijkse opfrisbeurt. Tegenwoordig vind je alleen nog racefietsen met schijfremmen, komt er een nieuw carbon gravelframe en een nieuwe, snellere Agree-comfortracer, wordt de crossfiets van Tormans CX lichter, worden alle betaalbare hardtails vernieuwd, en zijn de XC-fully’s nog lichter en beter geworden.

De belangrijkste algemene upgrade binnen het racefietssegment van Cube is de complete overstap op schijfremmen. Uiteraard is dat ook van tel voor de nieuwe Agree C:62, de comfortracer bij het Duitse merk. Het carbon frame is volledig nieuw en aerodynamischer. Ten opzichte van het vorige model bespaar je 10 watt, belooft Cube. Je kan nog meer energie besparen én tegelijkertijd extra opbergruimte hebben door de speciale storage pocket op de Agree te monteren. Die hangt aan de onderkant van de bovenbuis en zorgt voor een extra watt winst. Daarnaast hebben de topmodellen binnen de Agree C:62-serie, de SL en SLT, een volledig geïntegreerde kabelgeleiding. De Axial WS C:62 en de Axial WS GTC voor vrouwen start vanaf maat 47 en heeft voorts dezelfde vernieuwingen.

Gravel en cross

Gravelfreaks zullen blij zijn met de komst van het nieuwe carbon Nuroad-topmodel. Na de introductie van de nieuwe gravellijn vorig jaar sluit deze Nuroad C:62 SLT aan bij de bestaande C:62 SL, Race en Pro. De vrouwen krijgen de damesspecifieke Nuroad WS C:62.

Als je een professionele veldritploeg sponsort, is een hoogwaardig crossframe uiteraard onmisbaar. De Cross Race C:68X SLT is nog lichter dan de C:62 van 1050-1100 gram, heeft volledig interne bekabeling met bijbehorende strakke looks en is ontwikkeld in samenwerking met de renners van het Tormans XC Team. De lichtste uitvoering weegt 7,3 kilogram. Dankzij het gebruik van het hoogwaardige C:68X-materiaal weegt het frame minder dan 900 gram – dat is 200 gram minder dan het oude model. Terwijl het nieuwe model net zo sterk, net zo stijf en net zo makkelijk te schouderen is. Een geïntegreerde zadelpenklem, doorvoeropties voor een Di2-systeem en een stuurpen met geïntegreerde kabeldoorvoer ronden het totaalplaatje af.

MTB

CUBE is in 1993 begonnen als echt mountainbikemerk. In het Fichtelgebergte, waar het merk is gesitueerd, ademen de mensen mountainbiken. Inmiddels produceren ze er veel meer dan alleen mountainbikes, maar het blijft ook in dit segment updates regenen. Zo kreeg de hele reeks instap-MTB’s een upgrade. De Aim, Analog, Attention, Acid en het instapmodel van de Reaction krijgen een nieuw frame met een lagere instaphoogte. De bovenbuis loopt sneller af en biedt dus meer ruimte, wat ideaal is voor de kleinere rijders onder ons. Daarnaast krijgen deze fietsen allemaal een nieuw bevestigingspunt voor een onopvallend gemonteerde staander. Een andere grote upgrade binnen dit hardtailsegment heeft te maken met de vering. De Attention, Acid en Reaction krijgen allemaal een luchtgeveerde voorvork en dat komt de prestaties enorm ten goede.

Op het gebied van full-suspensions zien we ook veel ontwikkelingen. Zo verschijnt er een nieuw en lichter frame voor de AMS-serie. Er zijn twee verschillende modellen in deze serie: de AMS ZERO99 C:68X en de AMS ONE11 C:68X. De AMS ZERO99 heeft een iets korter achterframe dan de AMS ONE11 en is daarmee ideaal voor snelle cross country wedstrijden. De AMS ONE11 is dus iets langer en heeft ook meer veerweg aan de voorkant en iets bredere banden. Hiermee is de fiets meer gericht op agressieve downcountryritten. Daardoor is de AMS ONE11 C:68X een lichte en toch vaardige trailbike. Het frame heeft een kaal gewicht van net iets meer dan 1.600 gram en levert 110 mm efficiënte veerweg aan de achterkant en 120 vooraan. De achtertrein is wat langer dan die van de AMS ZER099 C:68X, waardoor de bike niet alleen nog zekerder afdaalt, maar ook banden tot 2.4 inch probleemloos passen. De geometrie biedt een mix van dynamiek, snelheid en controle. Een dropper-zadelpen behoort tot de standaarduitrusting en dankzij de geïntegreerde angle-set (je draait het balhoofdstel 180 graden om te kiezen tussen de luiere of steilere hoek) laat de balhoofdbuishoek zich aan het terrein of je rijstijl aanpassen.

De AMS ZER099 C:68X is de snellere en nog lichtere versie die gebruikt maakt van hetzelfde hoofdframe. Met de 100 mm veerweg voor en achter is dit een echte XC-fully. Gewicht, stijfheid en rijcomfort worden hier verenigd, zodat je zowel op Strava als in wedstrijdomstandigheden goed voor de dag komt.

Om het MTB-gamma iets overzichtelijker te maken wordt vanaf dit jaar de Sting-vrouwenserie opgenomen in de Stereo 120-serie. Hierdoor zijn er meer Stereo 120 modellen en is er ook een verbeterde maatvoering voor vrouwen binnen deze serie.

De full-suspension Stereo 150 zal dit jaar verschijnen met een C:62 carbon frame. Dat bestaat voor 62% uit carbon. De Stereo 170-modellen, ten slotte, krijgen een verbeterde geometrie en ook nog een nieuwe naam. De nieuwe Stereo ONE77-modellen hebben een kortere zadelbuis en een geoptimaliseerd frame voor zowel lucht- als coilvering. En voor de langere rijders onder ons is er nog meer goed nieuws, want vanaf dit jaar is de Stereo ONE77 ook verkrijgbaar in maat XXL.

Ook de jonge bikers krijgen heel wat nieuws voor modeljaar 2022. De Cubie 180, Acid 200 en Acid 240 zijn nu nog lichter, en voor de ambitieuze jeugd is er de hoogwaardige en volgeveerde Stereo 140 Rookie.

E-MTB

Het Duitse merk doet het natuurlijk uitstekend met zijn e-MTB’s, onder meer dankzij de vlotte samenwerking die er al sinds 2014 is met Bosch. Dit jaar brengt Cube 7 Reaction Hybrid e-hardtails uit. Binnen deze serie maakt het gebruik van 3 verschillende Bosch-motoren. Alle Reaction Hybrids zijn makkelijk om te bouwen naar een zogeheten Allroad-versie. Dat houdt in dat de fiets afgemonteerd is met spatborden, verlichting, een bagagedrager en standaard. Ook heeft CUBE een nieuwe zadelpenklem gemaakt met een geïntegreerde inbussleutel. Naast dat het ontzettend handig is, biedt het ook een stukje extra veiligheid. Door de inbussleutel eruit te halen kan de zadelpen en het zadel niet zomaar van de fiets gehaald worden. De Reaction Hybrids krijgen ook het nieuwe vlakke bevestigingspunt voor de flat mount kickstand.

Bij de e-fully’s zien we dit jaar een aantal algemene verbeteringen. Zo is er een nieuw kapje voor het oplaadpunt en krijgen alle SL- en SLT-modellen een strakkere kabelgeleiding die mooi via de balhoofdbuis loopt. Bij de Stereo Hybrid 120 en 140 zien we kleinere maten met gemengde wielmaten. De Stereo Hybrid 140 krijgt daarnaast een lichter frame waarbij wel 14% aan gewicht is bespaard. De Stereo Hybrid 160 heeft ook een verbeterde geometrie met een langere reach.

Benieuwd naar alle nieuwe (off-)road fietsen van CUBE? Kijk dan op www.cube.eu.