Deel dit artikel:

Grinta! reed een eigen Ronde van Hongarije

Voor zijn gedwongen opgave speelde Remco Evenepoel de hoofdrol in de Giro. Vorige week kaapten Belgen ook hoofdrollen weg in de Ronde van Hongarije. De 44ste editie kreeg negen World-Tour ploegen aan de start. Grinta! trok in de winter op verkenning in de Hongaarse Karpaten, waar de meeste bergritten uitgevochten werden. We vonden een prachtig land dat bouwt aan de fietscultuur. Jij kan Hongarije ook ontdekken op de gravelbike: op 10 juni 2023 gaat de Hungarian Divide van start.

De Giro d’Italia ging vorig jaar in de Hongaarse hoofdstad Boedapest van start. Drie dagen later begon de Ronde van Hongarije, die daardoor een enorme boost kreeg. In Hongarije zelf begon de grootste sportzender voor het eerst met live-uitzendingen.

Ook internationaal kreeg de ronde meer aandacht. De organisatie pakte er zelfs mee uit dat de overwinningen van de Nederlandse sprintbommen Jakobsen en Groenewegen ‘meer media-aandacht kregen dan de Giro’.

Dat was dit jaar wel anders, met de titanenstrijd tussen Evenepoel, Roglic en Thomas in Italië. Maar toch was de Ronde van Hongarije ook dit jaar interessant. Ze werd opgenomen in de UCI ProSeries. Opnieuw pronkten Jakobsen en Groenewegen op de affiche. En de Hongaarse bergen waren de eerste grote test voor de comeback van Bernal, en voor onze eigen Thibau Nys in zijn eerste volwaardige profjaar voor Trek-Segafredo. Andere grote namen: Hirschi (de uiteindelijke eindwinnaar), Fuglsang, Ewan, Bennet, Lampaert, De Buyst.

Ze trokken over het Mecsekgebergte en het Pilisgebergte, en door het gebied van het Balatonmeer. De renners reden 879 km en klommen 7125 hoogtemeters. Ik reed hier deze winter mijn eigen ‘gravelronde van Hongarije’ met 1000 km en 15.000 hoogtemeters over de mooiste beklimmingen en grindwegen.

Bringaland: grootste winkel

Ik reed op een Bianchi Arcadex GRX600 Gravelbike van www.Bringaland.hu, de grootste koersfietsenwinkel van Hongarije in hoofdstad Boedapest. Productmanager Mátyás Kusz deed ervaring op als mekanieker in Londen en reed een paar jaar voor de Hongaarse nationale wielerploeg. Niet als prof. Toen waren er immers nog geen Hongaarse profs. Nu is er Valter Attila bij Jumbo Visma. Maar de enige Hongaarse internationale ster doet dit jaar niet mee. Hij traint in Andorra.

Bringaland

‘Ik weet niet waarom we zo weinig succesvolle wielrenners hebben en onze buurlanden Slovenië en Slowakije wel’, zegt Kusz. ‘Misschien omdat de Hongaarse wielerbond net zo corrupt is als onze regering? De algemene sportcultuur in Hongarije is ook volledig gericht op voetbal. Er wordt niet genoeg geïnvesteerd in wielrennen.’

Toch zag Bringaland zijn verkoop van racefietsen, gravelbikes, cyclocrossfietsen en mountainbikes verdubbelen sinds de COVID-pandemie. Ze konden uitbreiden met een extra showroom en de nieuwste modellen van Bianchi, 3T en Specialized.

Mátragebergte: hoogste punt


De bekendste beklimming uit de Ronde van Hongarije gaat naar het hoogste punt van het land: de Kékes op 1014 meter hoogte. Het is een col van 20 kilometer vanuit de eeuwenoude stad Gyöngyös op 170 meter hoogte, de voet van het Mátragebergte en een belangrijk centrum van de Hongaarse wijnproductie.

In de laatste tien edities trok de Ronde van Hongarije vijf keer over de Kékes. Maar dit jaar niet. Ik beklom hem twee keer op twee dagen.

Met de fiets het hoogste punt van een land bereiken, blijft mythisch. Maar waarom afzien in de kou, als je de majestueuze uitzichten achter de dichte witte muur van mist alleen in je fantasie kan zien?

Tijdens de afdaling van de Kékes door het bos creëerde de mist een buitenaardse sfeer. Ik reed door een onwerkelijk grijs universum waar boomstammen streepjescodes waren, rotsen begroeid waren met felgroen mos, golvende valleien, grond volledig bedekt met bladeren.

Na een glas rode Mátra-wijn besloot ik om de volgende dag koppig door te zetten: ik zou de Kékes opnieuw beklimmen.

Aktiv Magyarorszag: sponsor van de gele trui


De volgende ochtend stond een select gezelschap van hooggeplaatste personen me op te wachten met gravelbikes en in volle wieleruitrusting: medewerkers van het kabinet van premier Orbán en de staatssecretaris voor Aktiv Magyarorszag (‘Actief Hongarije’).

Dat Balint, Miklos en Erszebet een Vlaamse journalist wilden vergezellen naar de hoogste toppen zegt iets over de vastberadenheid van hun regering om het imago van Hongarije te verbeteren via de sport.

‘De beklimming van de Galya, Hongarije’s tweede hoogste op 964 meter, zal memorabel worden’, had Erszebet vooraf gezegd. We zouden hem off-road beklimmen en de bosgrond was één groot drassig moeras. Buitentemperatuur 2 graden, lichaamstemperatuur exploderend in het rood. Gevolg: constante condensatie op mijn bril. Op de top hadden we 23 km gestrompeld en getrapt, op 3,5 uur tijd.

Maar dat uitzicht… Op de uitkijktoren stonden we ver boven de boomtoppen, en nog verder boven de wolken. Een groen tapijt in de lucht, overal rondom. In een gezellig restaurant spraken we over wielrennen en wielertoerisme in Hongarije.

‘Aktiv Magyarorszag heeft één doel: de slechte gezondheid van de Hongaarse bevolking verbeteren met elke vorm van buitenactiviteit’, legden Balint en Miklos uit. ‘Dat is nog iets anders dan het beleid van de regering om grote sportevenementen naar Hongarije te halen. Dat wil Hongarije met sport op de kaart zetten. Bijvoorbeeld met het vertrek van de Giro in Boedapest, en met de Ronde van Hongarije.’

Natuurlijk krijgt de toenemende populariteit van het professionele wielrennen in Hongarije ook meer Hongaren op de fiets. Dat Aktiv Magyarorszag de gele trui van de Ronde van Hongarije sponsort, is het raakvlak tussen beide. De Ronde van Hongarije bestaat voor het grootste deel dankzij publieke middelen van de staat.

‘We ontwikkelen bijvoorbeeld fietsroutes in onze natuurgebieden, zowel voor een breed publiek van gezinnen, als voor sportieve fietsers. We betrekken daar ook de gravelbiketrend bij.’

De afdaling van de Galya en de beklimming van de Kékes deden we op asfalt. Het was mijn tweede poging in twee dagen. De omstandigheden waren totaal verschillend: gisteren een witte muur voor de ogen, vandaag een strakblauwe lucht.

En het moment waarvoor ik was teruggekeerd: het uitzicht vanaf de uitkijktoren. Nog niet vaak was ik op zo’n plek in zulke omstandigheden: het witte wolkendek was overal, in alle richtingen, de lucht erboven was staalblauw met oranje strepen van de achter het wolkendek zakkende zon, en hier en daar een groene bergtop die boven de wolken uitstak.

Pilisgebergte: iconische uitzichtpunten

Toen ik in januari het Pilisgebergte introk, wist ik nog niet dat hier vier maanden later vier Belgen de derde etappe van de Ronde van Hongarije zouden kleuren: Yves Lampaert, Dries De Bondt, Jasper De Buyst en Thibau Nys. Maar op de top van Hongarije’s tweede iconische beklimming, de Dobogókö, was het de Zwitser Yannis Voissard die de armen in de lucht mocht steken. Nys werd tweede.

Ik reed van Boedapest naar Pilisvörösvár, aan de voet van de Pilis, waar ook de profs langs reden. Een prachtige grindweg, deel van een officieel off-road fietsnetwerk door het Nationaal Park Donau-Ipoly, slingerde door tunnels van pijnbomen. En daar doemde hij op, de kegelvormige reus die uit het landschap oprijst: de Pilis, op 757m.

Maar eerst beklom ik de Dobogókö op 700m. De Dobogókö is een lastig colletje van 13 km met steile stukken rond de 12%. Op de top golven de eindeloze donkergroene bossen van het Pilisgebergte zover het oog reikt. 

Een smalle, afgebrokkelde asfaltweg die soms meer op een grindweg leek, kronkelde omhoog naar de top van de Pilis. Ik navigeerde tussen sneeuw en ijs door. Vanaf de uitkijktoren was het uitzicht ongeëvenaard: de omringende beboste toppen staken scherp uit boven een sluier van mist, met daarboven een blauwe lucht.

De volgende klim naar de Prédikálószék (740m) begon op asfalt en ging dan linksaf over een prachtige bosgrindweg. Ook deze beklimming is legendarisch in Hongarije, want op de top ontvouwt zich een van de mooiste panorama’s van dit land: de Donauknie.

Dit landschap is het resultaat van een machtige geologische geschiedenis: de Donau ontmoette hier de berg en worstelde zich erdoorheen. Met een grote bocht als resultaat. 

In de verte pronkte de Citadel van Visegrád op een heuvel in een verdere bocht van de Donau. Die heuvel zou ik later beklimmen, maar eerst moest ik afdalen naar Visegrád. Het was een fenomenale afdaling over een asfaltweg die door de bossen op de valleiwanden kronkelde. 

De klim naar de Citadel trok 5 km geleidelijk omhoog en ging aan het einde steil naar het kasteel, naar wéér een fenomenaal uitzichtpunt over de Donau. Hier geen geologie, maar politiek: de Citadel van Visegrád is een van de bepalende plaatsen in de Hongaarse politieke geschiedenis van 1000 jaar.

Balaton: wielermekka en gravelwalhalla

De hooglanden aan de noordelijke oever van het Balatonmeer zijn een paradijs in het hart van Hongarije. Wijngaarden op vulkanische heuvels, uitzicht over het meer vanaf de toppen van stille vulkanen, pittoreske dorpjes vol oude Hongaarse huizen. De tweede etappe van de Ronde van Hongarije kwam hier voorbij en werd gewonnen door Fabio Jakobsen.

Ik reed er zonder peloton, maar met Dániel als gids langs de mooiste plekjes. Dániel is een van de organisatoren van de ‘Hungarian Divide’, een zwaar bikepackingevenement dat elk jaar in juni plaatsvindt. Met 1400 km en 23.000 hoogtemeters door het mooiste van het mooiste (en zwaarste) dat Hongarije te bieden heeft, is dit een unieke ervaring in een minder gekend land.

De Balaton Hooglanden zijn een niet te missen klassieker. Het Balatonmeer is al lang een populair vakantieoord onder de Hongaren, maar de regio wordt nu ook gepromoot als het Hongaarse wielermekka en gravelwalhalla.

We begonnen in Veszprém, een van de oudste steden van Hongarije en dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa.

Hier en daar liggen authentieke dorpjes verspreid. In Vöröstó dronken we een koffie in de gezellige koffiebar Szeszelyes Nya. De eigenaar woonde lange tijd in Boedapest, maar kocht dit oude melkhuis waar boeren vroeger hun melk brachten. Het Hongaarse platteland heeft toeristisch potentieel en wielertoerisme kan voor aantrekkingskracht en nieuw leven zorgen.

In het vulkaanlandschap reden we tussen de kegels, bossen, dorpen, velden en wijngaarden. Het Balatonmeer ligt op een tektonische scheidingslijn die dit unieke landschap vormde. Miljoenen jaren geleden moeten hier enorme spektakels hebben plaatsgevonden met zoveel actieve vulkanen bij elkaar. Tegenwoordig kun je in dit landschap eindeloos veel unieke fietsroutes uitstippelen.

Een van de hoogste kegels is de Hegyestü. Letterlijk: scherpe naald. De 3D-kaart op Strava laat duidelijk zien dat dit een vulkaan is. We beklommen hem tot een hoogte van 336 meter.

Op de top zagen we een zilveren lijn aan de horizon. ‘Dat is het meer!’, zei Dániel. De scheidslijn aan de horizon tussen de witgrijze hemel en het zilveren meer was nauwelijks zichtbaar.

Via een van de vele pittoreske plattelandseilandjes met wijngaarden, golvende grindwegen en geïsoleerde huisjes draaiden we de heuvels in. In de verte rezen niet minder dan zes kegels uit het landschap.

Meer informatie

  • De Ronde van Hongarije trekt soms door andere delen van de Hongaarse Karpaten. Als je een Stravaprofiel hebt, kan je lezen over het Bükkgebergte (hier, hier en hier) en het Zempléngebergte (hier, hier en hier).
  • Officiële website van de Ronde van Hongarije: https://www.tourdehongrie.hu
  • Over de Hungarian Divide die op 10 juni 2023 van start gaat, lees je hier alles.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE