Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Getest: Thule Easyfold XT 934 trekhaakdrager

Producten van Thule kenmerken zich door het gebruik van kwalitatieve materialen, een hoogwaardige afwerking en solide functionaliteit. Dat is bij de Easyfold XT 934 niet anders. De verbeterde versie van de prijswinnende Easyfold is nog gebruiksvriendelijker dan voorheen. Volledig fool-proof, zou je kunnen stellen.

We merkten al bij het uitpakken van de Easyfold XT: deze drager is direct klaar voor gebruik. Geen assemblage van dit of dat, geen schroeven aandraaien. Gewoon plug & play. Het meeste werk is nog het opsnorren van je eigen aanhanger-kentekenplaat, die ergens in de schuur moet liggen. In drie stappen monteer je de Easyfold XT. 1. Je plaatst de drager via de zelfstabiliserende koppeling op de trekhaak, 2. je sluit de stroomplug aan en 3. je vouwt open en klaar is kees. De fietsen kunnen direct de drager op, zonder dat je eerst wielgoten op maat moet stellen, achterlichten op hun plaats moet klikken of andere extra handelingen dient te verrichten, zoals bij veel andere dragers.

Gemak dient de mens
Een kind kan de was doen dus. Een uit de kluiten gewassen kind overigens, want de Easyfold XT 934 (met plaats voor 3 fietsen; er is ook een exemplaar voor 2 fietsen, de Easyfold XT 933) weegt een slordige 23 kg en daar ga je niet zomaar mee aan de haal. Gelukkig heeft Thule daarom wieltjes voorzien plus een trekgreep. Daarmee wordt ook de verplaatsing van de drager tussen opbergplaats en auto kinderspel. ‘Gemak dient de mens’ is duidelijk één van de wandtegeltjes op de ontwerpafdeling bij Thule.

Een ander voorbeeld van gemak is de (optionele) oprijgoot om fietsen de drager op te rijden in plaats van ze erop te tillen. We hebben die niet getest, maar zagen op de Fiets- en Wandelbeurs wel een demonstratie van hoe die elegant opgeborgen kan worden in het frame van de Easyfold XT. Je kantelt de drager middels een voetpedaal aan de voorkant naar voren en schuift de inklapbare goot naar binnen. Kantel terug in de vervoersstand en de goot zit veilig weggeborgen.

Alle soorten fiets
Thule claimt dat praktisch elke gangbare fiets op de Easyfold XT past en dat is niet overdreven. We vervoerden de ene keer een e-mtb + stadsfiets + 29’er, een andere keer een 27.5 inch mtb plus 2 racefietsen en zo nog wat variaties op het thema. Je moet wel even mikken welke fiets het beste als eerste op de drager moet en welke fietsen als tweede en derde. Een damesfiets heeft namelijk minder aangrijpingspunten voor de bevestigingsarmen dan een herenframe, maar al bij al viel het passen en meten dankzij de functionele bevestigingsarmen behoorlijk mee. Die zijn afneembaar en zowel horizontaal als verticaal op het dragerframe te bevestigen. Zo krijg je alle configuraties veilig en wel vast. De frameklemmen zijn voorzien van zacht rubber zodat ze het fietsframe niet beschadigen en ze hebben een ‘AcuTight’ draaiknop, die vanzelf stopt met doordraaien als de vereiste klemming is bereikt. Ook hier weer: een kind kan de was doen.

Tot 60 kilo
De Easyfold XT is berekend op een maximale last van 60 kg. Dat betekent dat de drager nagenoeg alle combinaties van fietsen aankan. Twee e-bikes en een racefiets, of drie mtb’s, of drie stadsfietsen, het is allemaal geen probleem. Behalve wie drie e-bikes zou willen meenemen, die gemiddeld genomen snel 22 kg per stuk wegen, stelt de Thule dus niemand teleur. Zelfs fatbikes met 4.7 inch brede banden zijn nog te behappen, dankzij brede wielgoten en voldoende lange riempjes in de snelbinders voor de wielen.

De eerste autoritten met 3 fietsen op de drager moesten we niettemin wennen aan het deinen van die hele constructie op de trekhaak. In de achteruitkijkspiegel leek het hele gevaarte bij elke deuk in de weg nogal pittig op en neer te gaan. Vooral verkeersdrempels geven de lading een serieuze zwieper, met name bij het afrijden van zo’n hobbel. Hoewel we nooit problemen kregen door drie fietsen tegelijk te vervoeren, noch schampschoten met het wegdek te noteren vielen, stuurde het bij twee stuks fietsen toch allemaal wat geruster. Zijdelings uitwijken met de auto voor een versmalling en op de snelweg rijden met de Easyfold XT ging allemaal moeiteloos, en op een zeker moment vergeet je zelfs dat je trekhaakbagage mee torst.

Magere cilinderslotjes
Het enige verbeterpunt na enkele maanden intensief gebruik van de Easyfold XT zijn wat ons betreft de iel uitgevallen cilindersloten waarmee je drager aan de trekhaak beveiligt en de fietsen aan hun bevestigingsarmen. Eentje daarvan werkte al vanaf het begin niet goed (productiefoutje?), de andere twee bleven heel de tijd telkens wat trial & error vergen voor ze ‘pakten’, en daarnaast zijn de sleuteltjes erg klein. Robuustere sloten met dito sleutels zouden op een drager van dit kaliber niet misstaan. Eénmaal ging het mis met zo’n sleuteltje. Bij het neerklappen van de rijgoten, met het sleuteltje nog in het slot van de trekhaakkoppeling brak het pardoes af, met een ‘verstopt’ slot tot gevolg. En dan heb je nog maar één petieterig sleuteltje over, voor 4 slotjes …

Conclusie
De Easyfold XT is zo gemakkelijk in gebruik dat het sneller is om deze drager op de trekhaak te bevestigen dan om de achterbank neer te klappen en je fiets achterin de auto te leggen.

Behalve de matige slotjes op de bevestigingsarmen en de koppeling is er niets aan te merken op de verbeterde, nieuwe Easyfold XT 934. Hij kost een smak geld (adviesprijs 799,00 euro) maar dan koop je ook kwaliteit plus een hoop gemak. Bovendien ziet de Thule er stijlvol uit, is hij in opgevouwen toestand slechts 83x31x86 cm groot en zo duurzaam als een Oxfam wereldwinkel.

Gerelateerde artikels