Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

GASGAS en Husqvarna stellen nieuwe e-mountainbikes voor

Husqvarna en GASGAS, twee kinderen van de Oostenrijkse groep Pierer, hebben hun nieuwe modellen van e-mountainbikes voorgesteld. Bij GASGAS zijn dat er twee, bij Husqvarna een. De groep Pierer profileert zich als pionier op vlak van ondersteunde tweewielers, en heeft naast e-mountainbikemerken ook enkele merken van motorfietsen onder hun hoede.

Pierer is de thuis van e-bikemerken Husqvarna, R Raymon en GASGAS en van fietsenmerk Felt. Daarnaast zitten ook motormerken als KTM in hun bredere portfolio. Pierer stelt zo’n 5200 mensen te werk, voornamelijk in Oostenrijk, en kende in 2019 zijn allerbeste jaar ooit. In het hoofdkantoor in Oostenrijk werd vorige week heel wat nieuws onthuld.

Grinta! berichtte al over de nieuwe modellen van het Amerikaanse Felt dat sinds begin dit jaar ook bij Pierer hoort. Felt pakt uit met een nieuwe gravelbike en de volgens hen ‘snelste triatlonfiets ter wereld.’ Gasgas, een merk van Spaanse oorsprong, is sinds eind 2019 ook onderdeel van de Pierer groep en focust naast moto’s ook op elektrische mountainbikes. Net als hun collega’s bij Felt stelden zij vorige week hun nieuwste modellen voor.  

GASGAS

Beide nieuwe e-mountainbikes, met 29 inch-wielen en een carbon frame, worden ondersteund door een Air Drive-motor van Yamaha en hebben een batterij van 410 of 500 Wattuur. Het zwaarste van de twee modellen weegt alles bij elkaar 20,2 kilogram, wat erg licht is in e-mountainbikenormen en voor een veel wendbaarder rijgedrag kan zorgen. Het is een win-win eigenlijk, want de nieuwe modellen hebben zowel een lichter gewicht gekregen door de compactere batterijen, en tevens een efficiëntere motor gekregen die langer meekan.

De eerste nieuwkomer heet de Gasgas Light Trail 3.0 en heeft een carbon frame van 2,8 kilogram. Alles samen weegt de Light Trail 3.0 19,4 kilogram, een erg laag gewicht dat tot stand is gekomen door de lichtere 410 Wattuur batterij. Die is overigens makkelijker dan ooit te demonteren om op te laden, en met dank aan de 150 mm luchtvering van RockShox zouden zelfs de meest grove stenen of obstakels geen probleem mogen vormen.

De Light Trail 3.0.

Net als in de Light Trail 3.0, heeft de Yamaha AirDrive-motor ook een plaats gekregen in het tweede nieuwe model, de GASGAS G Light Trail 2.0. Die is wat hoger in gewicht, 20,2 kilogram, maar heeft ook een zwaardere accu van 500 Wattuur gekregen. Net als bij zijn kleinere broertje is ook deze accu eenvoudiger dan ooit te demonteren om op te laden. De compacte motor zit haast verborgen aan de trapas.

Bovendien heeft de G Light Trail 2.0 langere achtervorken van 475 millimeter gekregen. Die zorgen voor een rustiger rijgedrag en moeten moeiteloos ruige boomwortels of stenen kunnen verdragen. De 150 millimeter luchtveringen zijn hongerig naar schokken en de 2.3” banden van Continental zorgen voor optimale grip.

De G Light Trail 2.0.

Opvallend: de Belgische trialbikelegende Kenny Belaey werkt sinds vorig jaar samen met GASGAS. “Een e-mountainbike kan ook voor trial interessant zijn, hoor. Dingen die je anders afrijdt, kan je nu oprijden door de ondersteuning en dat zorgt zo voor vernieuwing. Er is wel wat minder springen en wat meer sleuren aan natuurlijk, want zo’n fiets weegt al snel twintig kilogram. Maar show verkopen kan nog altijd”, lacht Belaey.

Husqvarna

Husqvarna, een ander merk dat onderdeel is van Pierer, heeft zowel een moto- als e-bikeafdeling. Zij stelden in Oostenrijk hun nieuwe model, de Mountain Cross 6, voor. In tegenstelling tot GASGAS zijn de e-bikes van Husqvarna voorzien van een Shimano EP8-motor. Het merk wil met de Mountain Cross naar eigen zeggen een wendbare en dynamische e-mountainbike brengen, die uitblinkt in intuïtief rijgevoel.

Geen Yamaha, wel Shimano bij Husqvarna.

In vergelijking met vorige Husqvarna-modellen, is de trapas van de MC6 lager gepositioneerd, wat voor een betere besturing en efficiënter trappen moet zorgen. Dat zou komen doordat de trapbeweging nu meer naar beneden gericht is, daar waar het voorheen eerder voorwaarts was.

De Husqvarna Mountain Cross 6.

Maar een lagere trapas leidt onvermijdelijk wel tot meer uitdagingen met boomwortels, stenen, of andere oneffenheden. Ter compensatie daarvan ontwikkelde Husqvarna wel een wendbaarder frame, waarvan de achtervork is verlengd om ten goede te komen aan de centralere zitpositie. Op die manier is de gewichtsverdeling op de fiets opnieuw in balans.

De Husqvarna Mountain Cross 6 komt al dit jaar te koop in Europa, en dat met een prijskaartje van 8899 euro.