Het Oostenrijkse hoofdkwartier van Pierer was het toneel van de voorstelling van het nieuwe logo van Felt, én van de voorstelling van hun twee nieuwste fietsen. Hun eerste nieuwkomer is de Breed Carbon, een gravelfiets en overigens hun allereerste gravelmodel in carbon. Die mocht Grinta! ook meteen testen op Oostenrijkse wegen, wat je hier kan lezen.
De andere nieuwkomer naast de Breed Carbon werd op z’n minst gezegd met grote trom aangekondigd. Het gaat om de Felt IA 2.0, voorgesteld onder de woorden: ‘de snelste triatlonfiets ter wereld’. De IA 2.0 ziet er alvast blits uit, en hij herbergt liefst vijf jaar aan intensieve ontwikkeling. Tijd genoeg dus om voor veel snelheid te zorgen.
4% sneller
Van die vijf jaar werd aanzienlijk veel tijd doorgebracht in de virtuele windtunnel. Felt maakte de IA 2.0 voor 90% met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD). Een echte windtunnel bleef natuurlijk ook wel noodzakelijk om de aerodynamica te optimaliseren. Het resulteert in een snelheidswinst van 4% ten opzichte van de voorganger van de IA 2.0. De nieuwe IA – spreek de naam het best op zijn Engels uit, om niet te klinken als een ezel – is meteen ook de allersnelste fiets die het merk ooit ontwikkelde, en snelheid is helemaal niet de enige troef van de IA 2.0.
Het nieuwe Dagger Direct-stuur biedt aanpassingsmogelijkheden zowel in de hoogte als in de hellingsgraad, terwijl de beugels zowel in de breedte als in de lengte verstelbaar zijn. Net zoals dat ook het geval is met de Breed Carbon, kan ook de IA 2.0 uitgerust worden met zowel een elektronisch schakelsysteem als een mechanisch. De neus bevat immers een geïntegreerde afdekking om een Sram BlipBox-besturing of een Shimano Di2-verdeeldoos te plaatsen. Zowel een enkel als een dubbel voorblad zijn mogelijk. Ga je voor die 1X, dan kan dat met een blad van maximaal 52 tanden. In het geval van een enkel voorblad kan de voorderailleursteun prima en esthetisch door een afdekplaatje vervangen worden.
De voordelen van die geavanceerde integratie zouden niets betekenen mocht de IA 2.0 moeilijk te herstellen, aan te passen of mee te nemen zijn. Daarom besteedde Felt extra aandacht aan een eenvoudig kabelsysteem dat snel te (de-)monteren is. Ook in dat opzicht is de IA 2.0 dus razendsnel volgens Felt.
Opslagcapaciteit
De IA 2.0 zou kunnen doorgaan voor de kameel onder de fietsen dankzij zijn uitgebreide opslagmogelijkheden. De voorgaande IA had al het CALpac-opslagsysteem op de bovenbuis, en dat heeft Felt nu nog verfijnd voor de IA 2.0. Op de bovenbuis is voor 0,2 liter mogelijkheid om energy bars of gels kwijt te kunnen, en daaronder is er nog een water- of sportdrankreservoir van 0,9 liter, inclusief een ‘quick refill’, een gemakkelijke manier om het reservoir vanop de fiets aan te vullen met een bidon: gewoon de drinkbus in de opening duwen, de bidon leegmaken en je hebt een hernieuwde voorraad.
En er is nog meer opslagruimte, namelijk het ITSPac-opbergvak. ITSPac staat voor ‘inside the seat tube’, wat ook helemaal de plaats is van het volledig geïntegreerde opbergvak, dat toegankelijk is via twee uitklapbare bouten. De IA 2.0 wordt bovendien geleverd met een bijbehorend tasje, gemaakt in samenwerking met het luxemerk Silca. Het waterafstotende tasje is net zo ontwikkeld dat het perfect blijft zitten in het opbergvak en niet gaat schudden onderweg.
Textreme
Felt profileert zichzelf als pionier op het vlak van carbon, en maakt ook voor de IA 2.0 gebruik van Textreme-carbon. Dat heeft dunnere vezels en een platter weefsel, wat minder hars nodig heeft en het zo 20% lichter maakt dan andere carbonsoorten.
Het is duidelijk: Felt heeft in de laatste vijf jaar niet stilgezeten en bekroont dat jarenlange werk nu met wat ze zelf de snelste triatlonfiets ter wereld noemen. De IA 2.0 komt dit jaar nog in vier versies te koop in Europa. Afgemonteerd met Ultegra Di2 heeft hij een prijskaartje van 9999 euro, met Sram Force eTap AXS 11299 euro, met Shimano Dura-Ace Di2 13.999 euro en met Sram RED eTap AXS een kostprijs van 14.999 euro.