Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Fulcrum Speed 25 brengt je sneller naar de top

Hoge, aero velgen zijn leuk maar voor het flitsende gevoel van een lage, lichte wielset valt ook wat te zeggen. Fulcrum laat ons alvast dromen dat we met de nieuwe Speed 25 naar boven kunnen fladderen op de steilste beklimmingen.

De Speed 25 is de opvolger van de Racing Light XLR, Fulcrums populaire klimset die we indertijd onder meer zagen bij Bettini en Boonen. Tegenwoordig zijn het vooral de hoge velgen die de toon zetten, maar wie klimgenot en reactiesnelheid boven aerodynamisch voordeel plaatst, zal blij zijn met deze nieuwkomer.

Uiteraard is het gewicht belangrijk en dat is 1285 gram, wat deels komt door de carbon velg van maar 26 mm hoog (27,6 mm breed extern, 21 mm intern). De velg komt perfect uit de mal, waardoor er geen extra afwerkingslaag nodig is. De specifieke hars beschermt de velg op lange termijn en zorgt voor een mat effect. Dat bleek zowaar een van de moeilijkste vernieuwingen: die matte afwerking in de plaats van glanzend.

Het minimalistische ontwerp van de naaf is een tweede puntje. Die is zo aero mogelijk en moet de stijfheid bevorderen met de straight pull-spaken. De USB keramische lagers (cup & cone, enkel ballagers zelf zijn keramisch behandeld) moeten de rolweerstand met de helft verlagen ten opzichte van standaard lagers. De CNC-gevormde as is uit één stuk gemaakt om een stijve, solide basis te hebben.

Typisch voor Campagnolo en Fulcrum is de MoMag Tech, waarbij er geen gaten in het velgbed zitten, aangezien de spaaknippels met een magneet naar hun plaats worden geleid. Bovendien moeten er zo geen gaten in een carbon velg worden geboord, wat de stevigheid ten goede komt. Door de dichte velg is er geen tubeless velglint nodig voor het 2-Way Fit-systeem. Zo kan de klant gemakkelijk zelf kiezen om een gewone of tubeless band te monteren.

Fulcrum hanteert een nieuwe body met een 36-tands ratchetsysteem, waardoor hij elke 10° aangrijpt. Zo grijpt de vrijloop meteen aan wanneer je terug begint te trappen. Fulcrum kiest voor een symmetrische voorvelg en asymmetrische achtervelg om laterale stijfheid te creëren, wat essentieel is in een sprintje bergop. Daarnaast zien we aerodynamisch gevormde spaken die elkaar niet raken om de duurzaamheid, weerstand en stijfheid te verhogen en gekraak te vermijden.

Midden juni moet de Fulcrum Speed 25 in de winkels liggen. Er wordt gestart met een beperkte voorraad maar al tijdens de zomer komen er meer beschikbaar. Adviesprijs is 2155 euro voor standaard met Shimano-body, 2159 voor XDR en N3W. Er geldt een standaard systeemgewichtslimiet van 120 kg.

Om de introductie te vieren, lanceert Fulcrum een tiendaagse Strava Challenge, de Fulcrum Wheels Peak Conquering Challenge. Je moet gewoon registreren en het gewicht van de wielset in hoogtemeters beklimmen. Dan krijg je een badge én maak je kans om een setje wielen te winnen.