Deel dit artikel:

Fulcrum lanceert twee nieuwe wielsets

Fulcrum heeft er twee nieuwe wielen bij: de Fulcrum Speed 42 en 57. Deze twee vervangen de vorige maten van 40 en 55 millimeter. Belangrijkste kenmerken van de nieuwkomers in het gamma: een betere aerodynamica, lager gewicht (Speed 42: 1.410 gram, Speed 57: 1.495 gram) en grotere binnenbreedte. De prijs: 2.299 euro.

Bij de ontwikkeling is Fulcrum niet over één nacht ijs gegaan. De Speed 42 en 57 zijn het resultaat van een proces van meer dan vierduizend uur aan testwerk in de windtunnel, in het laboratorium en op de weg. Fulcrum heeft zeven versies van de velg getest in meerdere configuraties. Het doel daarvan: de beste prestaties verkrijgen op het gebied van aerodynamica, rolweerstand, gewicht en controle, zonder daarbij afbreuk te doen aan de veiligheid.

Velgen

De nieuwe Speeds hebben, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, een hoogte van 42 en 57 millimeter. Ze vervangen de vorige maten van 40 en 55 millimeter. De interne breedte van de velg is vergroot van 19 naar 23 millimeter en de neus van de velg is verbreed met een radius van 9,5 millimeter.

Hoewel het profiel hoger is, gaat dat volgens Fulcrum niet ten koste van de wegligging. Fulcrum heeft een specifiek onderzoeksproject uitgevoerd om een formule te bepalen die rekening houdt met de energie die vrijkomt wanneer het wiel van richting verandert en de mate van buiging op basis van rol en helling. Uit de metingen blijkt dat de nieuwe Speed 17 procent beter presteert dan de vorige generatie.

Spaken

Voor de Speed 42 en 57 zijn 24 aerodynamische, platte spaken gebruikt met een diameter van 2/1,6/2 millimeter en 2/1,7/2 millimeter. Deze zijn speciaal ontworpen voor dit wiel en zijn voorzien van het Two-to-One systeem. Dit systeem verdubbelt de spaken in gebieden die onderhevig zijn aan grotere mechanische spanningen.

Het voorwiel heeft zestien spaken aan de schijfzijde en acht aan de andere kant, terwijl het achterwiel in de tegenovergestelde richting is gebouwd om de krachten die door de transmissie worden ontwikkeld tegen te gaan. Deze specifieke constructie zorgt voor de torsiestijfheid die nodig is om verbeterde krachtoverbrenging.

De spaken zijn zodanig uitgelijnd tussen de naaf en de velg dat ze elkaar nooit raken. Dit om de prestaties te verbeteren en de levensduur van het wiel te verlengen. Dit is een van de kernpunten van de Fulcrum-productfilosofie die op alle wielen wordt toegepast.

Naaf

De naven zijn opnieuw ontworpen om een nauwkeuriger en lichter freewheel mechanisme te huisvesten dan de vorige versie.

De afmetingen van de flenzen zijn met 40 procent verkleind en de centrale carrosserie met 10 procent in vergelijking met de vorige generatie. Hierdoor heeft het wiel meer weerstand met een lagere luchtweerstand, zonder dat dit ten koste gaat van de torsiestijfheid.

De lagers die worden gebruikt in de Speed 42 en 57 zijn cup & cone en beschikken over het USB-systeem (Ceramic Ultra Smooth Bearings). Het naafsysteem maakt gebruik van een aluminium as van dezelfde kwaliteit als in de luchtvaartindustrie. Deze as maakt het mogelijk om te werken met uiterst kleine toleranties, wat zorgt voor betere prestaties en duurzaamheid van het systeem. 

Het ratelsysteem van de freewheel is versterkt en vergroot waardoor er nu 36 tanden in passen. Het wiel is verkrijgbaar met Campagnolo N3W, Shimano HG en SRAM XDR freewheelbody’s.