Deel dit artikel:

Enquête Muc-Off: tubeless voor kwart te ingewikkeld

Zo’n 25 procent van de fietsers die met een combinatie van een binnen- en buitenband rijden, vindt het gebruik van tubeless technologie te ingewikkeld. Het is een van de resultaten van de Puncture Survey die Muc-Off wereldwijd heeft gehouden onder vijfduizend fietsers.

Muc-Off, bekend om haar onderhoudsproducten, publiceerde eerder deze week de resultaten van haar Puncture Survey. Deze enquête werd uitgezet onder fietsers die met hun e-mailadres in de databank van Muc-Off zitten. Het doel was om meer inzicht te krijgen in het krijgen, herstellen en voorkomen van lekke banden. Muc-Off kreeg vijfduizend reacties van fietsers uit bijna vijftig landen.

Elke acht maanden lek

Uit de enquête komt naar voren dat fietsers gemiddeld ongeveer elke acht maanden een lekke band krijgen. Bijna 80 procent van de fietsers heeft meer hinder van lekke banden als ze met traditionele binnen- en buitenbandcombinaties rijden dan wanneer ze voor tubeless kiezen. Eén op de drie fietsers heeft in de afgelopen drie jaar een lekke band gehad, waarbij Australiërs en Ieren het gemiddelde stuwden. In België reed slechts 18 procent in de afgelopen drie jaar lek.

Gravelbikers staan volgens de enquête vaker met een platte band dan mountainbikers en racefietsers. Zij hadden gemiddeld 4,52 lekke banden in de afgelopen drie jaar. Racefietsers volgen in de slipstream met 4,45 lekke banden, terwijl mountainbikers beter scoren met 3,82 lekke banden per drie jaar.

Tubeless of niet?

Van de ruim vijfduizend respondenten bleek 38 procent met binnenbanden te rijden op hun meest gebruikte fiets. Van die groep gaf 91 procent aan interesse te hebben in een overstap op tubeless. De meesten van hen zijn racefietsers.

Op de vraag wat de belangrijkste redenen zijn om niet tubeless te rijden, was het vaakst gegeven antwoord dat men geen tubeless wielen en/ of banden had. Een kwart van de respondenten geeft ofwel aan niet te overzien wat er bij de overstap naar tubeless komt kijken, ofwel de montage veel te moeilijk te vinden. Interessant genoeg bleek uit het onderzoek dat mountainbikers en gravelrijders twee keer zo vaak weten hoe ze tubeless moeten monteren als racefietsers.

Degenen die al tubeless rijden kiezen vooral voor deze technologie omdat de kans op lekrijden kleiner is. Daarnaast is het comfort (72 procent) een belangrijke motivator. Anderen verklaarden de verbeterde tractie (42 procent), verbeterde rolweerstand (35 procent) en de gewichtsbesparing (35 procent) prettig te vinden.

Bandenlichter

Wat betreft de gereedschappen en accessoires die fietsers onderweg bij zich hebben, gaven de meeste respondenten aan een bandenlichter op zak te hebben. Drie op de vier neemt een set mee. Meer dan de helft van alle respondenten zegt een reserve binnenband, een pomp, een reparatieset en/ of een CO2-patroon bij zich te hebben. Niet-tubeless fietsers dragen meer spullen mee dan fietsers met een tubeless set.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE