Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Vittoria Corsa N.Ext is topband op Ultegra-niveau

De Corsa N.Ext is voor Vittoria een grote innovatie omdat hij een nylon karkas heeft in de plaats van het katoen van de populaire Corsa. Het Graphene in het loopvlak bleef wel behouden. De N.Ext kan dankzij zijn duurzaamheid zowel in koers als op training gebruikt worden. Hij situeert zich op Ultegra-niveau en moet dus betaalbare topkwaliteit bieden. Wij konden hem al testen.

De Corsa N.Ext komt er in maten van 24 tot 34 mm, heeft een nylon karkas van 100 TPI en 2C-loopvlak van Graphene en Silica om rolweerstand, grip en levensduur te verbeteren. Silica in het midden zorgt namelijk voor hoge grip en veel kilometers, terwijl Graphene aan de zijkanten topsnelheid en lekweerstand verhoogt. De gewone band weegt tussen 190 en 240 gram en kost 59,95 euro, de TLR (69,95 euro) tussen de 260 en 340 gram. Een slijtage-indicator maakt duidelijk wanneer je de band moet vervangen. De TLR is hookless-compatibel vanaf de breedte van 28 mm, want de maximale druk voor de tubelessversie op hookless (velgen zonder velghaak) is 5 bar. Hooklesscompatibel is hij dankzij een draad van aramide en Xylon, wat nog sterker is dan kevlar.

De lage rolweerstand en het rijgevoel bewaren met de toevoeging van een antileklaag bleek een uitdaging tijdens de ontwikkeling. Het is daarom een laag met hoge dichtheid onder het loopvlak geworden. Lab- en externe tests en veldtests door meer dan 30 mensen over de hele wereld zorgden ervoor dat Vittoria een breed beeld kreeg van het gedrag van de Corsa N.Ext in alle mogelijke omstandigheden..

In vergelijking met de Rubino Pro 25 mm biedt de Corsa N.Ext een 20% betere rolprestatie (en dat ondanks lagere TPI!), 9% betere lekweerstand en 14% minder gewicht. Bij de TLR-versies is dat respectievelijk 23, 30 en 8%.

Naast de gebruikelijke info op de flank van de band (met aparte info voor gewone en hookless velgen) zien we een per band unieke QR-code (in de kleinst mogelijke grootte van 6 mm) om toegang te krijgen tot meer kenmerken, adviezen en specificaties. Niet onbelangrijk is de nieuwe, hernieuwbare verpakking van papierpulp, gemaakt van gerecycleerd papier en telkens hergebruikt water.

Zo breed als op de verpakking staat

WAM is een belangrijke term geworden voor Vittoria. Dat staat voor ‘width as measured’, wat betekent dat de vermelde breedte wel degelijk de effectieve breedte is op een moderne velg van 19 mm intern. Daar moet je uiteraard wel rekening mee houden als je dezelfde effectieve bandbreedte wil als met je oude band. Een nieuwe band van 26 mm op een 19 mm velg is 0,7 mm smaller dan de oude Corsa in 25 mm (die dus 26,7 mm meet op diezelfde velg). Maar die oude op een moderne velg was wel minder hoog, waardoor die nieuwe hoger zal zijn en dus meer comfort zal creëren en minder kans zal geven op stootlekken.

Andere nieuwigheden

De Ultra Light Speed, gemaakt van TPU, is de lichtste binnenband bij Vittoria en komt naast de Latex en Butyl. Eén bandje weegt 30 gram en hij komt voorlopig in één maat, voor banden van 25 tot 30 mm. Het ventiel is 6 cm lang en de band wordt enkel aangeraden voor disc, waar er geen invloed is van remhitte. Een reparatiekit is inbegrepen in de verpakking. Is hij niet meer te herstellen, weet dan dat hij wel recyclebaar is.

Voor tubeless is er de Air-Liner Road, een slang uit een dik schuim die klein wordt als de band en op druk staat en uitzet als de lucht is ontsnapt, waardoor je met een lekke band relatief veilig kan voortrijden. Vittoria kocht het bedrijf dat deze inserts produceert. Ook een antilekvloeistof heeft Vittoria in het gamma. Die Universal Tubeless Sealant werkt voor alle toepassingen: MTB/gravel/race, katoen/nylon, grote en kleine gaten.

Grote speler

In tegenstelling tot veel andere merken is Vittoria eigenaar van de R&D en de productie van de banden, en maakt het ook banden voor andere merken. Je vindt het Italiaanse merk in zo’n 70 landen en zelf heeft het zeven sales- en/of productielocaties. Meer dan 1400 werknemers zijn er in dienst. Het hoofdkwartier ligt nog steeds in Brembate, tussen Milaan en Bergamo. Een leuk detail dat ze zelf graag vermelden: in 2021 werd 60% van de WorldTour-overwinningen op producten van Vittoria Group behaald en op de Olympische Spelen van Tokio 2020 was het resultaat 40 medailles. De komende tijd wil Vittoria nog meer inzetten op innovatie en producent worden van de meest geavanceerde banden op de markt. De bekendste band is natuurlijk de Corsa, een band met katoenen karkas. Katoen lijkt misschien traditioneler dan nylon maar is het volgens Vittoria zeker niet. De populariteit van het merk heeft geleid tot een nieuwe fabriek in Thailand, die carbonneutraal is gemaakt, goed voor een investering van 20 miljoen dollar. In Nederland opende Vittoria onlangs de nieuwe vestiging in Oldenzaal, waar Dugast verder kan werken aan innovaties op het vlak van katoenen banden.

Eerste indruk

Maar terug naar de Corsa N.Ext. Onze Fulcrum Racing Zero Disc-wielen, met 19 mm interne velg, werden uitgerust met de TLR-versie van 28 mm. De Air-Liner Road en Universal Tubeless Sealant zorgden voor extra zekerheid. Vaak merk je al van bij de eerste rit of je vertrouwen hebt in de grip van een band en of hij comfort en snelheid creëert. Dat bleek inderdaad meteen snor te zitten. Op korrelige betonwegen vol barsten was de soepelheid goed te merken. Van een houterig gevoel was helemaal geen sprake. Daarbij viel wel op dat deze 28 mm een pak smaller is dan een 28 mm van een paar jaar geleden. Bij sommige merken vielen die uit tot 32 mm, zeker als ze al even rond de velg lagen.

Om de herkenbaarheid te bewaren, behield Vittoria de overlangse lijntjes in het loopvlak, maar bij nadere inspectie hebben ze het deze keer anders aangepakt. We leggen even uit waarom we dat toejuichen. Bij de originele Corsa zijn dat echt groeven en die pikten vooral bij nat weer snel glas en steentjes op, wat kon leiden tot een lekke band. Bij de N.Ext zijn dat eerder ribbels in plaats van groeven geworden en die lijken geen vuil vast te houden. Een zware Roubaix-rit kon de banden alvast niet van de wijs brengen.

De grip vinden we eveneens een groot pluspunt. Even plat door een bocht gaan deden we met het volste vertrouwen – handig voor wie graag tot de limiet gaat in afdalingen. Bovendien bleef deze TLR-versie mooi op druk staan en ‘zweette’ hij geen antilekvloeistof. Het lijkt er dan ook op dat we nog goed zitten voor een heel aantal kilometers. We houden je op de hoogte van het vervolg.

Gerelateerde artikels