Deel dit artikel:

Eerste indruk: Sigma Rox 12.1 Evo

We hebben er even op moeten wachten, maar bijna vijf jaar nadat Sigma een eerste grote inhaalbeweging van fietscomputers naar fietsnavigatietoestellen maakte met de Rox 12.0 Sport, werd afgelopen week de Rox 12.1 EVO als opvolger voorgesteld aan het publiek. Onze redacteur volgde de lancering, inclusief getuigenissen van ex-prof Marcel Kittel en de Nederlandse mountainbikester Anne Terpstra, en kreeg ook al de kans om met het toestel op pad te gaan.

Omdat we eerder al met de Sigma Rox 12.0 Sport reden, voelt deze nieuwe 12.1 Evo vertrouwd aan. De nieuweling is wat lichter en vooral kleiner, ondanks dat de schermgrootte van 3 inch behouden is gebleven. De behuizing is ietwat slanker geworden, maar nog steeds robuust. De interface is gebaseerd op die van zijn voorganger, wat we positief vinden. Idem voor de combinatie van touchscreen en knoppen. Al zitten de knoppen op de 12.1 Evo, die wij met een witte casing opgestuurd kregen, aan de zijkant en niet langer bovenop. Gewicht van dat alles: 110 gram.

Makkelijke koppelaar

Verder in de doos nog een ‘out front’-stuurhouder, laadkabel voor de USB-C-poort van het toestel, enkele rubberen stuurringen en een tweede steuntje om met colsonbandjes op de stuurpen te monteren. Prijs: 379,95 euro. Inclusief hartslagmeterband, cadanssensor en snelheidssensor komt er in totaal nog honderd euro bij. Maar niet getreurd, de Rox 12.1 Evo is – zoals je dat tegenwoordig mag verwachten –  via bluetooth en ANT+ compatibel met sensoren allerhande. Ook koppelen met radars, Di2 en AXS is geen enkel probleem. De ‘crash alert’-functie, zoals we die over het muurtje al zagen, is nieuw toegevoegd bij Sigma. Nog nieuw is de FE-C-verbinding om ook met je indoor trainer te connecteren.

Nieuwe, aanpasbare profielen

Dat indoorprofiel is een van de zes profielen naast road, gravel, mountainbike, e-bike en een algemeen fietsprofiel waarbij je de gegevensvelden die je zelf wil zien makkelijk instelt en de sensoren koppelt die je op dat moment gebruikt. De instellingen zijn zowel op het toestel zelf bij te regelen als via de Sigma Ride-app die je via bluetooth koppelt met je toestel en waarop je nadien jouw trainingen kan analyseren. Het toestelgeheugen bevat al een zestal voorgeprogrammeerde trainingen, naast de mogelijkheid om .FIT-workouts op te laden.

Uitmuntende navigatie

Maar de grootste troef van de Rox 12.1 Evo is ongetwijfeld de ‘stand alone’ navigatie. Alle navigatiefuncties werken zonder dat de Rox 12.1 Evo is gekoppeld met wifi of met een telefoontoestel. De nieuwe Rox leidt je altijd op betrouwbare wijze naar je bestemming, of je nu mountainbiketrails of een meerdaagse tocht door de bergen verkiest. De kaarten zijn duidelijk en helder. Updates van de kaart zijn regelmatig te downloaden, helemaal gratis.

Snelle denker

Stel je op voorhand goed jouw routevoorkeuren in (wel of geen veerboten, hoofdwegen of fietspaden), dan krijg je telkens drie voorgestelde routes. De turn-by-turn-navigatie op het reflectiewerende scherm wordt bovendien bijgestaan door een geluidssignaal. Routes importeren vanuit Strava of Komoot, of gewoon als GPX-bestand in de Sigma Ride app, de mogelijkheden zijn uitgebreid. Het is duidelijk dat Sigma heeft behouden wat goed is. De kaarten zijn overzichtelijk en goed leesbaar (sinds een eerdere firmware-update waarbij de kleurcontrasten werden aangepast). Het toestel reageert snel. Daarvoor heeft Sigma een nieuwigheidje geïntroduceerd. Enkel je favoriete routes komen op het toestel door ze in de app aan te duiden. Je overige bestanden blijven in de app staan waardoor ze het geheugen van het toestel niet onnodig belasten.

Made in Germany

Sigma gaat er prat op dat de Rox 12.1 EVO ontwikkeld en gemaakt is in Duitsland. Op de eerste kennismaking met het toestel komt die Deutsche gründlichkeit dan ook meteen bovendrijven. We zijn alvast benieuwd of we die positieve ervaringen de komende maanden kunnen doortrekken. Op onze bemerking waarom Sigma geen gebruik maakt van solartechnologie om de accuduur te verlengen, kregen we de reactie dat het sop de kool niet waard was. Afhankelijk van de instellingen gaat de accu sowieso al tot 14 uur mee, aldus de ingenieurs bij Sigma. Bovendien zou het toesteloppervlak groter gemaakt moeten worden om echt rendabel te zijn. We zullen zien of ze het bij Sigma bij het rechte eind hadden!

Prijs: enkel gps (leverbaar in wit en donkergrijs) en houder: 379,95 euro. Set inclusief sensoren: 479,95

www.sigmasport.com

Gerelateerde artikels