Deel dit artikel:

Eerste indruk: Pirelli P Zero Race 4S TLR is sneller en tubeless

Met de lancering van de P Zero Race 4S TLR - dat staat voor ‘4 seasons’ en tubeless ready - legt Pirelli de concurrentie het vuur aan de schenen. Deze tubeless band is dankzij een verandering in het productieproces lichter, sterker en lekbestendiger dan zijn voorganger die dezelfde naam droeg maar enkel in clincher-versie beschikbaar was.

Pirelli maakte in 2017 haar comeback in de fietswereld en deed dat meteen met sterke binnenkomers. Daar is de eeuwenlange kennis van de Italiaanse fabrikant van auto- en motorbanden uiteraard niet vreemd aan. Met de P Zero-lijn voor race en de Cinturato voor endurance en gravel zette Pirelli quasi onmiddellijk haar voet naast die van de gerenommeerde merken als Continental en Schwalbe.

De P Zero Race 4S is de allrounder en de bestseller in het fietsbandengamma van Pirelli. Als prestatiegerichte en lekbestendige band kan je deze vergelijken met de GP 5000S TR van Continental, zowat de populairste band onder wielertoeristen wereldwijd. De P Zero Race 4S TLR is een verbeterde versie van zijn voorganger met dezelfde naam, maar dan met toevoeging van ‘TLR’ ofwel tubeless ready. Die maakte al indruk met zijn grip, rolvermogen en lekbestendigheid. Toch moest het nog beter kunnen, oordeelde men bij Pirelli.

Aramide als geheime wapen

In het ontwerp van deze nieuwe vier seizoens tubeless-versie werd het ‘SmartNet EVO’-materiaal van de standaard P Zero Race TLR-zomerbanden vervangen door ‘SmartNET Silica’. Dit is dezelfde sterke compound die ook gebruikt wordt in de Cinturato, de trainingsband voor slechte weersomstandigheden.

De grootste nieuwigheid zit ‘m in de ‘Speedcore’-technologie die als een ballon fungeert om de band volledig luchtdicht te krijgen in het tubeless-verhaal. Hiervoor wordt meestal een combinatie van textiel en rubber gebruikt. Pirelli koos bij de ontwikkeling van deze P Zero Race 4S TLR echter voor haar gepatenteerde Speedcore, wat staat voor het gebruik van aramidevezels.

Deze vezels hebben een hoge weerstand tegen wrijving, sneetjes en hitte, maar belangrijker is dat ze zich met de andere chemische elementen in het rubber binden tot een homogeen geheel. Dit maakt het karkas sterker en dunner zonder het stijver te maken. Bovendien verhoogt het aanzienlijk de grip in koud en nat weer in vergelijking met de zomerband. Aan dit technische proces ging heel wat ontwikkelings- en testwerk vooraf, maar het resultaat mag gezien worden.

De P Zero Race 4S TLR kan een verminderde rolweerstand van maar liefst 24 procent voorleggen ten opzichte van zijn voorganger. Het maakt hem meteen de snelste tubeless band in het assortiment van Pirelli’s wegbanden. Wie voordien de ‘normale’ P Zero Race 4S-banden op zijn fiets gemonteerd had, zoals de auteur, kan dit verschil aan den lijve ondervinden. Het voelt al stukken soepeler als je de band uit zijn verpakking haalt. De band is overigens verkrijgbaar in 28, 30 en 32 millimeter-versie.

Made in Italy

Tot voor kort werden de verschillende componenten voor fietsbanden aangeleverd door de concurrentie en vervolgens door Pirelli geassembleerd. Sinds vorig jaar beschikt Pirelli over een eigen fabriek in Bollate, net buiten Milaan, waardoor de nieuwe banden de stempel ‘made in Italy’ meekrijgen. Deze strategische beslissing zorgt voor snellere productietijden en een productielijn die het merk volledig zelf in handen heeft en kan controleren.

Voel je die 24 procent afgenomen rolweerstand tijdens het fietsen? Neen, zoiets kan je onmogelijk beweren. Wel voelt deze band gewoon erg zacht en soepel. Zoals een wedstrijdband, maar dan met een betere lekbestendigheid. Dat laatste konden we niet empirisch staven aangezien we deze review schrijven nadat we hem slechts drie weken in gebruik hebben. Voorlopig zonder lekke banden weliswaar.

Wij testten de 28-mm versie met een bandendruk van 6 bar. Vooral in droog weer resulteerde dat in een erg aangenaam contact met het wegoppervlak. Oneffenheden worden goed opgevangen door het dempende karkas en dat draagt bij aan de zachte en comfortabele rijervaring. Tegelijk voelden de banden bij het accelereren snel en reactief aan, niet meteen wat je van een robuuste vier seizoenen-band zou verwachten. In scherpe bochten bieden deze banden meer dan goede grip, ook in natte omstandigheden. Je hebt het gevoel fors op dit rubber te kunnen ‘leunen’ zonder de schrik om onderuit te schuiven.

Conclusie

De Pirelli P Zero 4S TLR is een uitstekende keuze voor de veeleisende recreant die het hele jaar door op een soepele en snelle band wil fietsen en tegelijk een degelijke bescherming wil tegen lekrijden. Deze band maakt indruk met zijn grip in verschillende weersomstandigheden en het rubber is ook nog eens gemakkelijk te monteren. Het prijskaartje van 84,9 euro is niet van de poes, maar daar krijg je wel veel voor terug.

Gerelateerde artikels