Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Levante is Campagnolo’s eerste echte gravelwiel

Na decennia wielen te maken voor racefietsen trad Campagnolo recent toe tot de Allroad-categorie met de jongste Shamal, maar nu heeft de Italiaanse fabrikant een écht gravelwiel: de Levante. Wij konden de lichte, carbon set al testen.

De Levante weegt 1485 gram ondanks de brede velgbreedte (30,6 mm extern en 25 mm intern) en de 30 mm velghoogte, die past bij elk type gravelfietsen. Campa koos voor een asymmetrische carbon velg om comfort, sterkte en betrouwbaarheid te verhogen, met een ‘Mini-Hook’, wat een nieuwe standaard is die de voordelen van een ouderwetse velghaak (grip, comfort, veiligheid) verbindt met die van een hookless velg. Die Mini-Hook is wel volledig overeenkomstig met de ETRTO-standaarden voor tubeless. De Levante-velg is compatibel met banden van 38 tot 78 mm breed. Campagnolo is er als de kippen bij om aan te geven dat de lichte wielset eveneens voldoet aan de ASTM-standaard in categorie 2, wat inhoudt dat hij is gecertificeerd in de gravelcategorie en dus tegen een stootje kan.

De asymmetrische velg laat zich moeilijk op beeld vastleggen maar is duidelijk zichtbaar.

De H.U.L.C.-velgconstructie (Hand Made Ultra-Light Carbon) van de Bora Ultra WTO is nu aangepast aan de gravelnoden, waarbij gezocht werd naar een balans van sterkte, stijfheid en laag gewicht. Dit is niet Campa’s eerste carbon velg en die ruime ervaring merk je er wel aan. Je ziet de velg zoals hij uit de mal komt. Er is dus geen extra afwerkingslaag gebruikt. Die perfecte afwerking van velg en velgbed is niet alleen mooi, maar vermijdt ook de nood aan een tubeless velglint (mede dankzij het compleet luchtdichte velgbed), want doordat er geen nabewerking is, zijn er ook geen scherpe randen die de band kunnen beschadigen. De Levante is bedoeld om lang mee te gaan, vandaar de met een laser gegraveerde logo’s, die passen bij de Ekar-groep.

De gelaserde logo’s zijn van een fenomenale schoonheid.

Mocht het nodig zijn, zijn reparaties gemakkelijk uit te voeren, dankzij de externe spaaknippels en het traditionele spaakpatroon dat de plaats inneemt van het G3-patroon dat we kennen van de racewielen. Daardoor was een asymmetrische velg mogelijk om stress in de spaken te vermijden en een betere balans qua spaakspanning te creëren. Bovendien zijn deze spaken vlotter te verkrijgen. Een extra puntje dat de Italianen niet vermelden gaat natuurlijk over de lagere prijs van eenvoudigere productiemethodes. Gelukkig zie je dat ook terug in de eindafrekening. Liefhebbers van betrouwbare mechaniek zullen opgetogen zijn met de eenvoudige en betrouwbare cup & cone-naaf.

De Campagnolo Levante kost 1575 euro met een Campagnolo N3W-body (nodig voor 13-speed, maar ook compatibel met 12- en 11-speed), 1580 met Shimano-body en 1584 met XDR.

Eerste indruk

Onze testfiets: de Open UP met Campagnolo Ekar.

Twee zaken vallen meteen op als je de wielen in handen krijgt: de prachtige laserlogo’s en de duidelijk asymmetrische velg. Begin je ermee te rijden, dan merk je de invloed van het lage gewicht. Dankzij de niet te hoge, carbon velg raak je heel snel op gang. Doordat het vrijwiel snel aangrijpt bij het opnieuw aanzetten, kan je gemakkelijk technische passages op een rustig tempo overwinnen.

De tubeless banden blijven uitstekend op druk, wat duidt op een vlekkeloze verbinding tussen velg en brand. Die Mini-Hook is exact wat de naam laat vermoeden: een heel klein haakje op de velgrand die de band betrouwbaar vasthoudt, maar hem niet te veel indrukt. Zo blijft de band mooi stabiel en breed. Bij het monteren van andere banden konden we alleen maar opmerken dat ze heel vlot (en met een gewone voetpomp) tubeless op druk konden worden gezet.

Als we kunnen voortbouwen op onze ervaringen met de carbon racevelgen – en deze gravelvelgen zijn nog robuuster gebouwd – kunnen we alleen maar vermoeden dat ze een duw en een stoot wel goed zullen verteren. Dat maakt hun realistische prijs nog vlotter om te verteren in deze tijd waarin fietsen en onderdelen alleen maar absurdere prijzen krijgen.

Gerelateerde artikels