Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Cannondale Synapse springt nog meer in het oog

Cannondale maakte de nieuwe Synapse niet alleen extra comfortabel maar gaf hem meteen ook een compleet radar- en lichtsysteem mee. Zo ziet het verkeer jou beter en omgekeerd. Wij probeerden de Synapse Carbon 2 RL.

Hoewel het hier wel degelijk gaat om de introductie van een nieuwe versie van de Synapse, is de SmartSense-technologie het meest opvallende. Met één centrale Garmin Varia Core-batterij, die je onder de voorste bidonhouder vindt, wordt de Garmin Varia-radar en het voor- en achterlicht aangedreven. Dat systeem wordt automatisch wakker wanneer de Cannondale-voorwielsensor beweging detecteert. Gewoon aan het voorwiel draaien en je moet aan niets meer denken, dus. Dat alles verbindt heel vlot met de Cannondale-app, waarmee je je rit kan opnemen en de batterijstatus kan controleren.

Wie de Garmin Varia-radar niet kent: die scant het achteropkomend verkeer en stuurt een signaal naar het schermpje op je stuur. Daar zie je aan de hand van een lichtje als er een voertuig jou nadert. Je ziet het opschuiven op het scherm, zodat je weet hoe snel het eraankomt. Verbind je de Varia met je fietscomputer (Garmin, Wahoo, …), dan kan je ook daarop het verkeer zien. Het geluidssignaal schakelden we snel uit omdat dat nogal hard je fietsbeleving beïnvloedt, maar het viel ons eigenlijk al bij de eerste rit op hoe weinig we nog moesten achterom kijken. Iedereen weet dat kijken over je schouder altijd een risico inhoudt – je kan een obstakel op de weg missen of er kan net iemand voor jou een manoeuvre doen – en dat vermijd je op een handige manier met de Varia Radar.

Het Varia Radar-schermpje op het stuur schenkt je ogen op je rug.

De Lezyne-lichten die met de Core-batterij zijn verbonden, zijn helder en opvallend, maar zijn gemaakt om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden: perfect voor een wegfiets, met andere woorden.

De voorwielsensor is zowat de automatische startknop van het SmartSense-systeem.

Zoals Cannondale ook zelf meldt, is de Synapse de perfecte fiets om SmartSense op te introduceren. Zo’n 15 jaar geleden was dit model al een pionier onder de zogenoemde ‘endurance’ racefietsen en met zijn comfortabele rijpositie – je zit meer rechtop dan bij een volbloed racefiets – is hij geschikt voor een spectrum aan fietsers, van de beginner die nog niet meteen in een gestrekte racepositie wil zitten tot de ervaren fietser die zijn lange ritten comfortabel wil houden.

Volgens Cannondale is bij deze nieuwe Synapse het comfort met 8% verbeterd, doordat het frame op cruciale plaatsen net wat meer kan doorbuigen om trillingen te dempen. Tegelijk zijn er ook wat lessen getrokken uit de aerodynamische SystemSix, met de bedoeling om sneller te gaan met minder inspanning.

De lichten en de batterij zijn aanwezig in het geheel.

Wij konden in avant-première de Synapse Carbon 2 RL in ontvangst nemen. In het Beetle Green is het een heel stijlvolle verschijning, maar je merkt meteen de aanwezigheid van de extra accessoires. De batterij heeft een mooi plekje onderaan op de onderbuis, maar de lichten geven de fiets een beetje de aanblik van een e-bike. Die gedachte zetten we snel van ons af, want enkele ‘close calls’ hebben ons voldoende wakker geschud om het nut van lichten, zowel overdag als in het donker, te appreciëren. Doordat we er nu niet eens meer aan moesten denken en het door de Radar nog eens leek alsof we ogen op onze rug hadden, voelden we ons extra op ons gemak om door het verkeer te laveren.

Door de stevige Fulcrum Rapid Red 900-wielen en het gewicht van het hele SmartSense-systeem weegt de complete fiets wel zo’n 9,5 kilo en dat merk je in de startsnelheid. Het lijkt er nochtans op dat de Synapse Carbon wel het potentieel heeft om snel uit de startblokken te schieten, maar daarvoor moeten we eerst een setje lichte wielen erin plaatsen. In onze uitgebreidere review lees je ons definitief oordeel daarover. Het comfort was duidelijk aanwezig, maar het lijkt vanzelfsprekend dat de carbon zadelpen van de duurdere modellen nog beter zal helpen om trillingen te dempen. Een alu pen staat nu eenmaal niet bekend om zijn uitmuntend comfort. De maximale bandbreedte van 35 mm lijkt ons een nogal conservatieve schatting van Cannondale, maar dankzij de nokjes kan je gemakkelijk spatborden monteren, zelfs met brede banden.

De Varia Radar zorgt voor gemoedsrust in het drukke verkeer.

Voor de mecaniciens onder ons: Cannondale koos deze keer niet voor een Pressfit, maar voor een gewoon BSA-schroefbracket. Daarnaast lopen de kabels pas bovenin de onderbuis het frame binnen. Dat betekent dat je niet moet prutsen aan kabels die door het balhoofd moeten lopen. Daar staat natuurlijk wel een minder gestroomlijnd uiterlijk tegenover. De zadelpen is een gewoon rond model dat wordt vastgezet met een traditionele zadelpenklem. Wie een extra tasje wil meenemen, heeft montagepunten voor een bovenbuistasje.

De Synapse Carbon is beschikbaar in vijf modellen, startend bij de Carbon 3 L (3499 euro) met Shimano 105 Disc en enkel de lichten (geen Radar), gevolgd door onze Carbon 2 RL (4499 euro) met mechanische Ultegra Disc 11-speed en wel met Radar, de Carbon 2 RLE (5999 euro) met de nieuwe Ultegra Di2 12-speed, Carbon LTD RLE (6999 euro) met Shimano GRX Di2 en carbon wielen, en eindigend met de Carbon 1 RLE (8999 euro) met de nieuwe Dura-Ace Di2 12-speed.

Het topmodel pronkt met de nieuwe Shimano Dura-Ace Di2.