“Dit is al de vijfde generatie van de Teammachine SLR 01, dus weten we wat de mensen willen en wat we zelf willen”, klonk het zelfverzekerd bij BMC. Wat iedereen wil, is blijkbaar een lichte, snelle en veelzijdige klimfiets, want daarop hebben de Zwitsers zich gefocust. Terwijl de stijfheid gelijk blijft aan de vorige generatie en aan de aero Teammachine R, is de frameset (inclusief zadelpen, want die verloor nog het meeste gewicht) maar liefst 222 gram lichter geworden. Dat is een verbetering van 16% en die is gemeten in maat 54 bij echte productieframes. De complete frameset weegt 1173 gram, waarbij het frame 700 g, de vork 339 g en de zadelpen 134 g wegen. Bij de vierde generatie was dat respectievelijk 865, 345 en 185 gram.

Hoe ze dat hebben gedaan? Het geheim schuilt in het materiaal, de vorm en de verf. De kunst is natuurlijk om alle carbonvezels te verwijderen die geen nut hebben. Meer precisie in het (digitale) ontwerp en de fabricage is daarbij nodig. Dunnere, afgeronde buizen met meer vloeiende overgangen vragen minder carbon en zijn dus lichter. Daarnaast houdt de zwarte kleur met minimale decals het gewicht laag. Er was dus weinig plaats voor fantasietjes. Het gewichtsverschil tussen de verschillende kleurstellingen zie je duidelijk bij de losse framesets. De lichtste is het zwarte frame met witte logo’s (1455 gram met alle accessoires erbij), dan de compleet zwarte (1465 gram), zwart met rood (1470 gram) en ten slotte de sublieme paarse kleur (1500 gram).


Qua integratie is er weinig verandering te noteren. De geïntegreerde zadelpenklem zit opnieuw achteraan en heeft twee bouten, ook het ICS-systeem voor de interne bekabeling blijft. BMC koos ervoor om geen UDH-pat te gebruiken, maar het frame is gewoon compatibel met alle racegroepen. De uiteindes van de patten, waar je normaal gezien de steekassen ziet uitkomen, zijn opnieuw dichtgemaakt, wat een stijlvolle touch aan het design geeft.


“Aero telt”, klonk het nuchter op de persvoorstelling. Op dat vlak komt deze vijfde generatie veel dichter bij de snelle Teammachine R. Hij zou maar 4% trager zijn dan die aerofiets van BMC. In vergelijking met de vorige Teammachine SLR 01 is deze nieuwe 2,2% sneller, als je de combinatie van fiets met fietser in acht neemt. Bekijk je enkel het frame, dan is hij 12% sneller. De luchtweerstand komt vooral van de voorkant van de. Daarom koos BMC voor een dunnere vork, dunnere buizen en een dun balhoofd met zandloperprofiel. Minder turbulentie is het gevolg, waardoor je dus een snellere fiets krijgt. Lichter en sneller vind ik nu niet meteen een slechte combinatie en ook de renners van Tudor zullen dat toejuichen.

Aan het comfort is eveneens gedacht, want de combinatie zadelpen en frame kan voor een maximale doorbuiging van 14 mm aan het zadel zorgen. Op die manier vang je effectief harde klappen op. De vork heeft nog altijd een trail van 63 mm, waardoor de Teammachine aan de meer stabiele kant van de koersfietsen is gepositioneerd. De geometrie is geoptimaliseerd voor 26 mm brede banden, maar tot 32 mm is mogelijk. Deze fiets hanteert dezelfde geometrie als de aero R 01, waardoor profrenners vlotter van de ene naar de andere kunnen switchen. Er zijn drie zadelpennen met verschillende offset verkrijgbaar, maar standaard krijg je die met 10 mm offset. De cockpit komt in vier verschillende maten, naargelang de maat van je frame. Er zijn twee breedtes (40 cm bovenaan/43,6 onderaan en 42 cm/45,6 cm) en de stuurpenlengte varieert van 90 tot 120 mm. Wil je daar meer variatie in, dan raadt BMC aan om te kiezen voor de aparte frameset die je dan naar wens kan opbouwen.




Die framesets kosten 4999 euro, terwijl er vier complete afmontages zijn: de SLR 01 Three en Four wegen allebei 7,1 kg en kosten 8499 euro, maar de eerste komt met de nieuwe Sram Force AXS en CR 40 SL Carbon-wielen, terwijl de tweede het doet met de Shimano Ultegra Di2. De SLR 01 One en Two kosten 12.999 euro en hebben DT Swiss ARC 1100 Dicut-wielen, goed voor een gewicht van 6,6 kg, maar ook hier kies je voor Sram Red AXS of Shimano Dura-Ace Di2.
Eerste indruk

Dat BMC mikt op efficiëntie en een laag gewicht merk ik al meteen aan de afwezigheid van het typerende hoekje tussen de bovenbuis en zadelbuis. Elk grammetje is vakkundig weggegomd in het ontwerp om tot dat framegewicht van 700 gram te komen. Dat lage gewicht laat altijd alarmbellen afgaan bij mij en mijn collega-testers: is de fiets wel stijf en stabiel genoeg? Daarover kon ik na de eerste testdag al heel duidelijk zijn: ja! Ik vond hem al snel speelser, vinniger en directer dan de vorige versie die ik had getest. Zeker op lage snelheden is hij zelfs ietwat nerveus, zoals een pure koersfiets hoort te zijn. Daardoor durf ik wel te stellen dat de Teammachine SLR 01 zich richt naar de ervaren renners die daarmee overweg kunnen.

Klimmen doe je natuurlijk voor de beloning van het dalen. En dat doet deze lichte BMC met verve. Nadat hij fladdert bergop – in zoverre dat jouw conditie dat fladderen toelaat, natuurlijk – gaat hij stabiel en vol vertrouwen als een speer naar beneden. Met snelheid de bochten induiken ging als vanzelf. Dat betekent dat de combinatie van stabiliteit en stuurprecisie op punt staat. De langste afdaling van de tweedaagse in Andermatt lag er nochtans nat bij, maar ik had nooit het gevoel dat ik in de problemen kwam.

Terwijl de eigen, geïntegreerde carbon cockpit enorm goed in de hand lag en de flex van de zadelpen effectief voor extra comfort zorgde, kon ik niet hetzelfde zeggen over het Fizik Argo Vento-zadel. Ik weet het, zadels zijn heel persoonlijk, maar toen ik de collega-journalisten ernaar vroeg, was er geen enkele die het wél een goed zadel vond. Mijn testfiets was de SLR 01 One, dus met Sram Red AXS. Die groep paste met zijn strak schakel- en remgedrag wonderwel bij deze BMC.
Conclusie

BMC heeft de bal zeker niet misgeslagen bij deze nieuwe Teammachine SLR 01. Terwijl de stabiliteit en het slanke ontwerp van de vorige generaties bewaard zijn gebleven, is het gewicht serieus gezakt, maar is de directheid duidelijker aanwezig. Dat maakt het naar mijn gevoel nog meer een echte koersfiets. Bovendien leunt hij op aerodynamisch vlak heel nauw aan bij de snelle Teammachine R 01. Met een framegewicht van 700 gram en een totaalgewicht van 6,6 kilo (zonder pedalen) mag hij zich terecht een klimfiets noemen, maar het is er wel eentje die je ook met een glimlach op je gezicht zal opzadelen in de afdaling.