Na het triomfantelijke debuut van de DOGMA XC tijdens de UCI Mountain Bike World Cup in Nové Město, was het tijd voor Pinarello om een hardtail versie van de baanbrekende crosscountry full suspension voor te stellen.
Anders dan in de wereldbekerwedstrijden is het op een wereldkampioenschap wel toegelaten om met een verschillende fiets de shorttrack en de gewone xc-wedstrijd aan te vatten. Het korte en erg explosieve karakter van de shorttrack leent zich bij uitstek tot het gebruik van een hardtail.
Zowel PFP als Tom Pidcock zijn actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de DOGMA XC en Pinarello heeft deze nieuwste versie geproduceerd waarmee ze op elk XC-terrein kunnen uitblinken. Deze nieuwste full-carbon hardtail biedt maximale lichtheid, stijfheid en reactiviteit van de achterdriehoek die geschikt is voor de allersnelste racecircuits.
“Het nieuwe DOGMA XC hardtail frame is stijf, snel, licht en responsief, en het voelt geweldig om op te rijden. Ik heb gevlogen op deze fiets, vooral op de beklimmingen. Ik heb om een hardtail gevraagd omdat ik naar de Olympische Spelen van 2024 in Parijs werk en ik ben Pinarello dankbaar dat ze dit frame hebben ontwikkeld en zo snel hebben geleverd.”
Pauline Ferrand-Prévot
Uniek bottom bracket
Het nieuwe DOGMA XC hardtailframe is geïnspireerd op dezelfde basisconcepten als de full suspension versie en richt zich op het leveren van het stijfste frame op de markt in de zone rond het bottom bracket.
Daarvoor werd een uniek driehoekig ontwerp gebouwd dat maximale krachtoverbrenging levert tijdens het trappen. De zadelbuis splitst zo in twee delen net boven de trapas.
Asymmetrisch
De achterdriehoek maakt gebruik van een gepatenteerd asymmetrisch ontwerp waarbij de linkerkant is verstevigd, zodat de fiets tegenwicht kan bieden aan de hogere krachten die worden uitgeoefend op de tegenoverliggende kant van de aandrijflijn. Dit resulteert in een evenwichtige energieoverdracht en verbeterde snelheid en tractie.
De asymmetrie is ook gemaximaliseerd in andere delen van het frame, waarbij de ketting en de staande achtervork dit concept naar een hoger niveau tillen om de krachtige versnellingen te weerstaan die worden geleverd in elite crosscountrywedstrijden.
Cockpit
De speciaal ontworpen, volledig geïntegreerde cockpit bespaart gewicht en biedt meer stuurprecisie vergeleken met een tweedelig alternatief. Ook de kabelgeleiding is volledig geïntegreerd, net als een specifiek balhoofdlager met een interne stopper op 60° om te voorkomen dat het stuur te ver doordraait.
“Vanaf het moment dat Pauline Ferrand-Prévot tekende voor INEOS Grenadiers, pushte ze ons om een hard tail cross-country frame te ontwikkelen. Het stond niet in onze oorspronkelijke plannen, maar we zijn de uitdaging in recordtijd aangegaan en hebben een frame ontworpen waar we erg trots op zijn. Hiermee, en met de volledig geveerde versie van de DOGMA XC, hebben zowel zij als Tom Pidcock nu frames tot hun beschikking waarmee ze op elk type terrein op het allerhoogste niveau kunnen presteren.”
Fausto Pinarello
Onderdelen
Afgaande op de foto’s merken wij de Shimano XTR-groep, een cockpit van Most (Pinarello’s eigen onderdelenfabrikant) en Princeton-wielen met Continental RaceKing-banden.
De Axon 34 Werx-vork van SR Suntour-vork krijgt het TACT-systeem mee, een elektronisch systeem waarmee beide renners reeds hun wereldbekerwedstrijden rijden.