Deel dit artikel:

DT Swiss maakt aero wielen toegankelijk dankzij aluminium velg

Toegegeven, carbon wielen zijn mooi, snel en licht maar ze zijn niet bepaald goedkoop. DT Swiss wil de brug slaan tussen betaalbaarheid en aerodynamisch voordeel met de nieuwe reeks aluminium aero wielen en velgen maar ook de Endurance-lijn wordt aangevuld.

We willen allemaal weleens een KOM halen of gewoon onze fietsvrienden de loef afsteken in een langgerekte sprint en kijken vaak kwijlend naar al het mooie spul waarmee profrenners en verwende recreanten mee rijden. DT Swiss brengt net voor die groep een nieuwe instaplijn in het aero wielengamma op de markt.

De AR 1600 Spline en A 1800 Spline profiteren van de knowhow van de carbon wielen. De eerste maakt gebruik van een vernieuwde DT 350-naaf met Ratchet 36 SL-systeem, DT Aero Comp II straightpull-spaken en verborgen spaaknippels, die licht en aerodynamisch efficiënt zijn. De tweede doet het met de DT 370-naaf met Ratchet LN (met 18 i.p.v. 36 tandjes), DT Aero Comp straightpull-spaken en dezelfde Prolock-spaaknippels. Uiteraard zijn de wielen tubeless en zijn het tubeless velglint en de ventielen inbegrepen. De sets kosten respectievelijk 599 en 429 euro en wegen 1703 en 1766 gram.

De Aero A 510-velg is ook afzonderlijk verkrijgbaar met 24, 28 of 32 spaakgaten. De vorm is gemaakt meet dank aan CFD-computersimulaties bij Swiss Side en werd bevestigd in de windtunnel, waar hij de betere bleek van gelijkaardige alu sets van Hunt en Mavic. De velg is 30 mm hoog en intern 20 mm breed, waardoor hij dus het beste past met banden van 25 mm. Eén velg kost 44,90 euro.

Wil je breder gaan en meer comfort creëren, dan is er de Endurance E 550-velg met een binnenbreedte van 22 mm, wat ideaal is voor banden van 28 mm. Ook die kreeg de aero-behandeling, met een velg van 30 mm hoog. Bij de complete wielsets zien we dezelfde verschillen qua naaf en spaken, wat opnieuw resulteert in hetzelfde prijsverschil en andere gewichten. De ER 1600 Spline 30 weegt 1803 gram, de E 1800 Spline 30 weegt 1837 gram. Nog een ander verschil is het maximaal toegelaten systeemgewicht (fiets + fietser + alle accessoires). Bij de Aero is dat 110 kg, bij de Endurance 130 kg.

Gerelateerde artikels