Deel dit artikel:

Dit is de Racefiets van het Jaar 2025

Voor het zesde jaar op rij ging onze vakjury samen met Tom Boonen op zoek naar de 'Racefiets van het Jaar' en het lijkt alsof het jaar na jaar spannender wordt. Maar de kogel is door de kerk! Op het podium van Velofollies werd de Giant TCR Advanced Pro 0 gekroond tot 'Racefiets van het Jaar 2025', net voor de Trek Madone SL7 Gen 8 en de Van Rysel RCR Pro Ultegra Di2 die zeer verdienstelijk derde werd. Ook de Specialized Tarmac SL8 Expert krijgt een eervolle vermelding onder de vorm van de juryprijs!

Zo objectief mogelijk testen

Merken die kans wilden maken op de prestigieuze titel ‘Racefiets van het Jaar 2025’ stuurden een fiets van maximaal € 7.000 in. Dit jaar waren dat deze elf:

(Lees verder onder de foto’s)

Lapierre Xelius DRS 8.0 (€ 5.999)
RIDLEY FLCN (€ 5.815)
Specialized Tarmac SL8 Expert (€ 7.000)
Origine Axxome GTO (€ 4.825)
Giant TCR Advanced Pro 0 (€ 6.499)
Atom 6 Strada (€ 5.499)
Joost Anniversary JMC Racer 2024 (€ 5.962)
Eddy Merckx Mendrisio (€ 5.088)
Van Rysel RCR PRO Ultegra Di2 (€ 5.500)
TREK Madone SL7 Gen8 (€ 6.499)
Wilier Filante SL (€ 7.000)


Onze vakjury test en evalueert de fietsen op een zo objectief mogelijke manier: elk jurylid test die fietsen op dezelfde dag, op hetzelfde testparcours en geeft individueel punten op vaste criteria zoals gewicht, comfort, innovatie, afwerking, rijgedrag, stijfheid, prijs-kwaliteit en gemonteerde onderdelen. Zo creëren we een uniek referentiekader dat ons toelaat om al die bolides zo goed en zo objectief mogelijk tegenover elkaar af te wegen en een rangschikking op te maken. Fietsen testen en het rijgevoel ervan capteren is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar we proberen dat wel zoveel mogelijk te benaderen.

(Lees verder onder de foto)

Eindoordeel van Boonen op Circuit Zolder

Na de testdag wordt met vier fietsen – de top drie én de juryprijs – richting Tom Boonen getrokken. Op het Circuit Zolder onderwerpt hij de laureaten aan een laatste testrondje en kan hij de rangschikking nog door elkaar schudden. Dit jaar was het oordeel van Boonen zelfs doorslaggevend om de winnaar te bepalen. Nadat we alle punten van de vakjury hadden samengeteld, kwamen we uit op een ex aequo voor de eerste plaats. De Giant TCR Advanced Pro 0 en de Trek Madone SL7 Gen 8 kregen exact evenveel punten. Het was Tom Boonen die na zijn testsessie op het racecircuit in Zolder de knoop doorhakte en de Giant TCR prompt op nummer één zette, net boven de Trek Madone.

Giant voor het tweede jaar op rij

Vorig jaar kaapte Giant al de hoofdprijs weg met de Defy Advanced Pro 0 en ook afgelopen zomer werd hun Revolt Advanced Pro 0 gekroond tot ‘Gravelbike van het Jaar’. Drie op een rij in twee jaar tijd voor Giant. Het geheim? Het Taiwanese merk levert fietsen af met een levendig rijgedrag, een mooie onderdelenmix en een prijs-kwaliteitverhouding die kan tellen. Tom Boonen verwoordt het zo: “Ik vind de nieuwe TCR echt een aanrader. Het is een aangename fiets met een sportieve geometrie, maar tegelijk is hij flexibel en toegankelijk genoeg om ook op de Vlaamse wegen en kasseien mee uit de voeten te kunnen. Dit is zeker niet het stijfste frame van alle fietsen in de top drie, maar net dat maakt hem toch comfortabel en naar mijn gevoel ook een echte kilometervreter. De combinatie met de lichte, stijve Giant-wielen met carbon spaken houdt de TCR toch heel vinnig en agressief.”

Geruchten over Van Rysel bevestigd

Ook over de Trek Madone SL7 Gen 8 en de Van Rysel RCR Pro had Boonen lovende woorden. Zeker die laatste kon de Bom van Balen verrassen: “De RCR Pro stuurt zeer reactief. Dat is leuk wanneer je op de pedalen stampt en de fiets heen en weer gooit. Er zit een goeie loop in de Van Rysel, hij bolt goed en op de afmontage valt helemaal niks aan te merken. Integendeel: voor € 5.500 euro heb je een fiets met een powermeter, hoge carbon wielen, topbandjes en een superstijve cockpit. Ik had er al veel goeds over gehoord en kan alle geruchten bevestigen. Blij dat ik die Van Rysel ook zelf heb mogen ontdekken.”

Eervolle vermelding voor Specialized

Tot slot veroverde ook de Tarmac SL8 Expert van Specialized een plekje in de harten van de ‘Racefiets van het Jaar’-vakjury en dus mochten de Amerikanen de juryprijs in ontvangst nemen. De Tarmac van Specialized mag je een ‘usual suspect’ noemen in de verkiezing. Vorige generaties van deze racefiets werden de afgelopen jaren wel vaker ingestuurd en haast altijd belandt Specialized op of in de buurt van het podium. De Tarmac is en blijft een geweldige fiets die qua vinnigheid, stijfheid, stabiliteit en comfort perfect in balans is. Alleen namen deze keer nogal wat fietsen en merken deel waarbij je net dat tikkeltje meer waar voor je geld krijgt. Toch wilden we ook deze fiets mee in de kijker zetten omdat we er met z’n allen zo dol op zijn.

Binnenkort in Grinta! en op grinta.be

Over de vier topfietsen worden uitgebreide reviews gepubliceerd in Grinta! 108, dat is de editie die op 28 februari verschijnt. In de aanloop naar die datum zullen ook de testverslagen van alle andere fietsen online verschijnen op onze site en gedeeld worden via onze sociale mediakanalen. Stay tuned!