Met de lancering van de Supersonica SLR laat Wilier naar eigen zeggen zien dat innovatie een hoofdzaak is voor de fietsfabrikant. De aerodynamische efficiëntie van dit tijdrit- en triatlonframe is met liefst 16 procent verbeterd ten opzichte van de Turbine SLR, het voorgaande tijdritframe van de Italianen.
Samen met Küng
Tijdritspecialist Stefan Küng heeft een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de nieuwste Wilier. Aan de hand van zijn ervaring en feedback heeft de fabrikant de fiets zijn finale vorm gegeven. Al snel na ondertekening van het contract tussen Groupama – FDJ en Wilier, in augustus 2023, werd er werk gemaakt van het Supersonica-project, wat betekent dat het minder dan een jaar heeft gekost om de fiets te creëren.
“De fiets is ontworpen voor snelheid, dat voel je gelijk als je erop stapt. Nadat we begin 2024 met het eerste prototype hadden gereden, hebben we enkele wijzigingen voorgesteld. Het tweede prototype kwam niet veel later en beantwoordde perfect aan de verzoeken die ik had neergelegd. Ik kan niet wachten om erop te rijden en hoop er snel mee te winnen”, zegt Küng.
Veel testwerk
De ontwikkeling van de Supersonica SLR is een flinke klus geweest, benadrukt Wilier. Ze heeft dus twee prototypes geproduceerd en talrijke kilo’s aan 3D geprint framemateriaal gebruikt. Daarbij zijn er zo’n vijftig uren in computersimulaties gestoken en zijn dertig uren in windtunneltests op Silverstone (Verenigd Koninkrijk), proeven op de piste in Zwitserland en praktijktests in België gestopt.
Aandacht voor detail
Jérémy Roy, performancemanager van Groupama – FDJ: “Er is een solide basis gelegd voor de toekomst van onze samenwerking. Er is extreme aandacht geweest voor detail, dat zie je onder meer aan de vernieuwde geometrie, toegenomen aerodynamische efficiëntie, verhoogde stijfheid en een nieuw, verbeterd stuur. Ik heb elke fase van het project nauwlettend gevolgd en ben erg enthousiast. Ik kan niet wachten tot de Supersonica vandaag zijn debuut maakt met Stefan Küng.”
Flink prijskaartje
De fiets is er nu enkel in L/ XL, de maat van Küng. XS/S en M volgen begin volgend jaar. Een los frame kost je 9.000 euro. Opgebouwd met onder meer Shimano Dura Ace Di2, Miche KleosRD Crono (achter), SPX3 (voor) en Profile Design ACS PRO extensions betaal je – niet schrikken – 20.500 euro. Je hebt ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van een scanservice waarbij de extentions van carbon of titanium op maat worden gemaakt. Je betaalt dan – zet je nogmaals schrap – 27.400 euro.