Deel dit artikel:

Decathlon – AG2R krijgt een nieuwe aerobike ter beschikking

Team Decathlon - AG2R La Mondiale deed vorig jaar een pak stof opwaaien door de samenwerking met Van Rysel als materiaalsponsor. Met een zesde plek in de World Tour-ranking heeft de overstap het team alleszins geen windeieren gelegd. Toch mocht de Van Rysel RCR voor enkele renners in het team nog stijver, sneller en aerodynamischer. En dus zal het team in vlakke wedstrijden - en allicht ook de klassiekers - aantreden met de gloednieuwe RCR-F.

Vandaag werd in het stadion van LOSC Lille – niet toevallig de ‘Decathlon Arena Stade Pierre Mauroy’ – het Decathlon – AG2R La Mondiale World Tour team voor 2025 voorgesteld aan de verzamelde pers. Samen met enkele nieuwkomers zoals Victor Lafay en Stefan Bissegger was er nog een opvallende verschijning: een gloednieuwe aerobike voor de klassieke renners en snelle mannen van het team, de Van Rysel RCR-F. Hij is misschien wat minder opvallend dan het Colnago Y1RS aeromonster dat eveneens vandaag werd gelanceerd, maar Van Rysel maakt zich sterk dat dit de snelste fiets is die ze konden ontwerpen. En dat zonder al teveel compromissen te sluiten op vlak van gewicht of comfort.

Die ‘F’ staat dus voor alle duidelijkheid voor ‘Fast’. Onder andere Sam Bennett had het gevoel dat hij in de sprints stijfheid en dus ook snelheid miste met de Van Rysel RCR en dus trokken de ingenieurs van het Franse merk naar de tekentafel en de windtunnel. Het frame van de RCR-F is zo’n 300 gram zwaarder dan dat van de gewone RCR en je ziet al snel waar die extra grammetjes zitten. Vooral de kop van de fiets is enorm massief geworden, met een heel brede balhoofdbuis en een diep verzonken vorkkroon. Ook de aanzet van de staande achtervork aan de zitbuis, is een heel stuk forser geworden. Voor de wielen blijft Van Rysel rekenen op de expertise van het Zwitserse Swiss Side.

Oliver Naesen was vorig seizoen één van de renners die laaiend enthousiast waren over de Van Rysel RCR en dat is ook nu nog zo. Meer zelfs: de enorme spong op de World Tour ploegenranking van plaats 18 na het seizoen 2023 naar plaats 6 dit jaar, wijt hij voor een groot deel aan de fiets. Toch was hij één van de renners die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van deze nieuwe aerobike. Oliver Naesen:

“Het was oorspronkelijk niet de bedoeling om nog een tweede fiets te hebben, naast de RCR. Maar de ambities van het team én van Decathlon zijn voor komend seizoen enorm hoog en dus werd er onderzocht hoe de fiets – vooral op het vlakke – nog beter kon worden gemaakt. Ik was één van de drie renners die tijdens het seizoen met een prototype hebben mogen koersen. Ik heb er bijvoorbeeld in de Tour mee gereden, maar ook tijdens de rest van het seizoen en op training thuis. Van Rysel was heel veeleisend op dat vlak: ik heb een pak feedbackrondes gehad en ik schoof regelmatig aan in meetings waarin ik mijn mening en beoordeling moest geven. Best veel werk, maar wel superbelangrijk!”

Dat de fiets door de forse framevormen een stuk minder comfort biedt op kasseien en in het Vlaamse werk, wil Naesen niet met zoveel woorden kwijt: “We zijn er nog niet helemaal uit of we deze fiets in elke klassieker zullen gebruiken, maar in de Omloop, Kuurne, Dwars door Vlaanderen en allicht ook Roubaix zal het merendeel van de klassieke kern wel fietsen op de RCR-F. Trouwens: 85% van de vibraties wordt opgevangen door banden en wielen. Het aandeel van een frame in comfort, is volgens mij eerder beperkt. Ik heb er ook geen problemen mee om een beetje comfort op te offeren als ik weet dat ik een stuk sneller kan fietsen.”

Er zijn een aantal smaakmakers uit het team verdwenen, zoals Ben O’Connor die in 2025 naar Jayco – Alula trekt en Valentin Paret-Peintre die luitenantenrol naast Remco Evenepoel krijgt bij Soudal – Quick Step. De RCR-F zal de renners dus moeten helpen om die gaten op te vullen. “We zullen het beste uit onszelf moeten bovenhalen” aldus Naesen. “Ik ben zeker dat we een goed seizoen gaan rijden en bevestigen wat we in 2024 hebben neergezet. Maar iemand als Ben vervangen, momenteel toch de vierde beste renner ter wereld, dat doe je niet op één-twee-drie.”

Exacte timings en prijzen kregen we nog niet mee, maar de RCR-F zal voor het grote publiek normaal gezien verkrijgbaar zijn na het klassieke Vlaamse voorjaar.

Meer info vind je op de website van Van Rysel.