Deel dit artikel:

De nieuwe Origine Théorème hardtail

Na de vorig jaar geïntroduceerde Théorème FS (waarvan er hier in de garage eentje van ongeduld staat te trappelen om uitgelaten te worden) pakt Origine opnieuw groots uit, maar deze keer met een hardtailversie van de Théorème. De Théorème hardtail scoorde in het verleden steeds goed bij klanten en pers zodat de lat voor de nieuwe versie opnieuw hoog ligt.

“Een hardtail, potjandorie, en dat in 2024!”, zo staat er in het mailtje dat we van de aera manager van Origine ontvangen. Daar valt iets voor te zeggen, de hardtail heeft het temidden van gravelbikes en steeds performanter wordende full suspensions moeilijk. Maar om de hardtail nu al meteen voor dood en begraven te verklaren, volstaat het even op de doorsnee Vlaamse of Nederlandse toertocht rond te kijken. De hardtail is en blijft daar volop aanwezig. En misschien is dit wel een erg verstandige zet van Origine. Wanneer almaar minder merken hardtails maken en de vraag toch blijft, waarom zou je als merk dan niet aan die vraag voldoen?

Nieuw frame

Alles aan de Théorème is nieuw. De ingenieurs van Origine vertrokken bij wijze van spreken van een wit blad waarbij ‘Form follows function’ het hoofddoel was, zonder dat daarbij ook maar één toegeving wordt gedaan. Elke vierkante millimeter van het frame is bestudeerd om een platform te bekomen dat elke Watt die de biker op de pedalen zet zo efficiënt mogelijk in snelheid omzet. 

Het gebruik van een interne mal in EPS polyurethaan voorkomt oneffenheden en ophoping van hars aan de binnenkant van het frame. De betere afwerking van de binnenkant van het frame zorgt voor een lager gewicht (geen harsresten meer), de wanddikte van het frame kan perfect gecontroleerd worden en de afwezigheid van rimpels en plooien aan de binnenzijde van het frame heeft als resultaat dat de trillingen beter over het volledige frame verdeeld worden.

Net als bij de full suspension voorziet Origine in twee verschillende carbon lay-ups voor deze hardtail, GTO en GTR. Ondanks dezelfde geometrie hebben deze twee frames een toch heel verschillend rijkarakter.

  • De GTO biedt een perfecte mix tussen comfort, trillingsdemping en prestaties. Het resultaat is een bijzonder allround inzetbare mountainbike ideaal voor recreatieve ritten, marathons en ultracycling. Ongeacht de discipline zal de GTO carbon lay-up er voor zorgen dat je minder snel moe wordt en dus verder kunt fietsen. 
  • De GTR zet volop in op prestaties. De carbon lay-up is lichter en zorgt voor snellere reacties: alles wat je nodig hebt als je aan de startlijn van een wedstrijd staat. Desondanks blijft de fiets comfortabel, omdat prestaties nu eenmaal niet zonder een zekere mate van comfort kunnen. Het GTR-frame wordt gemaakt met een mix van Ultra High Modulus carbonvezels waaronder TeXtreme®, een bijzonder exclusieve carbonvezel die ook in de Formule 1 wordt gebruikt.

Hoeveel laagjes carbon er gebruikt worden en de manier waarop de carbonvezels georiënteerd worden verschilt per framemaat en hangt af van de locatie op het frame. De onderbuis, de bracketpartij en de liggende achtervork zijn ontwikkeld in functie van de maximale omzetting van trapkracht in snelheid. In de achtertrein is comfort belangrijker terwijl bij het balhoofd stuurprecisie primeert.

Het bracket is geïntegreerd in de verbinding tussen liggende achtervork en onderbuis. Hierdoor wordt elke Watt die je op de pedalen zet in snelheid omgezet, zonder dat het bracket overdreven stijf gemaakt moet worden.

Dynamic Response

Bij de bepaling van de carbon lay-up is het begrip ‘efficiëntie’ belangrijker dan pure stijfheid. In plaats van een fiets ‘gewoon’ zo stijf mogelijk te maken, bekijkt Origine op welke manier het vermogen van de fietser op de meest efficiënte manier in snelheid kan worden omgezet.

In plaats van de vervorming van het frame onder belasting tegen te gaan door de bracketpartij of het balhoofd zo stijf mogelijk te maken, ontwikkelden de ingenieurs de Théorème volgens het principe van een boog. Die laat immers ook een gecontroleerde mate van vervorming toe om daarna zo snel mogelijk naar zijn oorspronkelijke vorm terug te keren. Om die reden is een Théorème efficiënt, speels en laat de fiets zich in een opeenvolging van bochten haarfijn sturen. Daar bovenop profiteer je op lange ritten over slecht terrein maximaal van het comfort en het gebruiksgemak van deze mountainbike.

Geometrie

Met een balhoofdhoek van 68,5°, een zitbuishoek van 74,3°, een wielbasis van 1148,5 millimeter en een reach van 435 mm in maat medium krijg je een geometrie die stabiliteit aan efficiëntie en vertrouwen koppelt, in alle omstandigheden.

Met een vork met 120 millimeter veerweg push je de Théorème naar het extreme, met een balhoofdhoek van 67,3°, een zitbuishoek van 73°, een wielbasis van 1158 millimeter en een reach van 422 millimeter.

De online configurator biedt de klant – zoals dat altijd het geval is bij Origine – de kans om zijn fiets honderd procent volgens zijn voorkeur, lichaamsbouw en rijstijl samen te stellen.

Integratie

Geïntegreerde kabelgeleiding is niet nieuw, ook niet voor Origine. Kabels die netjes in het frame zijn weggewerkt zijn nu eenmaal een pak minder kwetsbaar. 

Omdat interne geleidingsgoten in het frame altijd voor extra gewicht zorgen, kiest Origine ervoor om in de hoofddriehoek van het frame geen geleidingsgoten te voorzien. Om te voorkomen dat de kabels en leidingen in het frame vervelende geluiden produceren, worden deze in ultralichte, geluidsdempende neopreen sokken gemonteerd. 

Ook de zadelpenklem is voortaan mooi mee geïntegreerd wat meteen ook voor een extra versterking tussen zitbuis en bovenbuis zorgt, zonder extra gewicht. 

Net zoals op de Théorème FS gebruikt Origine op de hardtail een eigen ontwikkelde stuurdemper. Om de veiligheid van fiets en fietser te garanderen beperkt de stuurdemper de stuuruitslag tot 72°, uiteraard in beide richtingen. Door de stuuruitslag te beperken voorkom je dat bij een val het stuuruiteinde in de bovenbuis slaat of de vorkkroon de onderbuis beschadigt. Bijkomend voordeel is dat je de onderbuis gewoon recht kan uitvoeren, wat dan weer de sterkte en stijfheid van onderbuis en stuurprecisie ten goede komt.

A la carte

Bij Origine stelt de klant zijn fiets samen om perfect aan te sluiten op zijn rijstijl, zijn lichaamsbouw, zijn budget en zijn voorkeuren. Vorken met 100 of 120 millimeter veerweg, aluminium- of carbonwielen, mechanische of elektronische derailleurs: de combinaties zijn eindeloos en elke fiets is uniek. 

Op de website merken we dat een Théorème GTR met XX1 Eagle AXS, Prymahl Polaris carbonwielen en een SID SL Ultimate voorvork voor 5731 euro van eigenaar wisselt. Dat is een best scherpe prijs voor een hardtail met deze onderdelen.

Een GTO is reeds beschikbaar vanaf 2413 euro. Een GTO met bijvoorbeeld een RockShox SID SL, Prymahl aluminiumwielen, Sram GX AXS en een dropper post komt op 4020 euro. Diezelfde afmontage maar dan op een GTR-frame zal 300 euro duurder zijn.

Meer info op www.origine-cycles.com