Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Cervélo R5 wordt lichter, comfortabeler en beter geïntegreerd

Cervélo heeft zijn klimfiets weer een stukje lichter gemaakt, maar ook het comfort is onder handen genomen. Daardoor zou de nieuwe R5 even goed moeten dalen als hij kan klimmen.

Het frame van de nieuwe R5 is zo’n 130 gram lichter dan dat van het vorige model, goed voor een gewichtsafname van 16%. Het kader weegt nu 703 gram en de vork 329 gram. Een totaalgewicht van net boven de kilogram voor een frameset is altijd knap. Stuur en stuurpen zijn elk 12 gram lichter en de zadelpen, die dankzij zijn D-vorm ook voor extra doorbuiging en comfort zorgt, 20 gram lichter. De luchtweerstand werd met 25 gram verminderd door de kabels nu volledig binnendoor te laten lopen. Het kabelsysteem is goed uitgewerkt, zodat je de stuurpen vlot hoger of lager kan zetten. Cervélo werkt met een eigen stuurcombinatie en niet met een cockpit uit één stuk.

De profrenners vonden het vorige model vooral aan de voorkant iets te stijf, dus werd de balans tussen bracket- en balhoofdstijfheid verbeterd. Daardoor verhoogden het comfort en de levendigheid, waardoor de fiets niet alleen subliem klimt, zowel vanuit het zadel als staand op de pedalen, maar ook vol vertrouwen afdaalt. In tegenstelling tot bij veel moderne fietsen, grijpt de achtervork niet laag op de zadelbuis aan, maar maakt hij de verbinding ter hoogte van de bovenbuis, net zoals de vorige R5 dat deed. Zo blijven de klassieke looks behouden.

De geometrie bleef quasi onveranderd en er zijn zes maten, van 48 tot 61 cm. Opvallend is dat er nu ruimte is voor banden tot 34 mm breed, wat 4 mm meer is dan vroeger. Daardoor kan de fiets perfect worden ingezet voor de zwaarste kasseikoersen. Er komen vier modellen en een aparte frameset. Die met SRAM Red eTap AXS en Shimano Dura-Ace Di2 12-speed zullen allebei 11.999 euro kosten in combinatie met carbon Reserve-wielen met DT Swiss 240-naven, die met Force AXS 8799 euro en met Shimano Ultegra Di2 12-speed 8299 euro, allebei met carbon Reserve-velgen en DT 370-naven.