Deel dit artikel:

Castelli’s schorpioen keert terug op roze trui

Een wisseling van de macht in Italië. Na twintig jaar is het niet meer Santini dat de roze trui van de Giro d’Italia mag ontwerpen. Die eer gaat nu naar Castelli. Het merk heeft een verbintenis voor ten minste vier jaar gesloten met de mensen van de Giro d’Italia.

Castelli zal de vier bekende leiderstruien gaan ontwerpen en produceren. De bekendste is natuurlijk de maglia rosa, het shirt voor de leider in het algemeen klassement. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de maglia ciclamino (paarse trui voor de leider in het puntenklassement), de maglia azurra (blauwe trui voor de beste klimmer) en de maglia bianca (witte trui voor de leider in het jongerenklassement).

Helemaal nieuw is de Giro d’Italia niet voor Castelli. In het verleden maakte het kledingmerk al eens de leiderstruien. De laatste roze trui werd 25 jaar geleden gedragen door Miguel Indurain. “We zijn er enorm trots op dat onze schorpioen weer op de weg is bij de Giro d’Italia”, zegt brandmanager Steve Smith van Castelli. “Voor een Italiaans bedrijf is het enkel een groot plezier om partner te zijn van RCS Sport tijdens de zwaarste koers ter wereld.”

Castelli is al verbonden aan Team Sky. De Britse miljoenenploeg maakt er geen geheim van de Giro d’Italia graag eens te winnen. Dit jaar slaagden de renners van David Brailsford er mede door pech niet in. Mocht het in de komende jaren wél lukken, dan heeft Castelli een rozetruidrager in eigen tenue.