Deel dit artikel:

Cannondale stelt nieuwste lichtgewicht full-power e-mtb voor 

Cannondale heeft hun nieuwste elektrische mountainbike voorgesteld: de Moterra SL. Met een accuvermogen van 601 Wh, een piekvermogen van 600+ watt en een gewicht van 19,5 kg is er dus gekozen voor een combinatie tussen actieradius, kracht en lichtgewicht. 

Voor de combinatie hoog vermogen met laag gewicht bij de Moterra SL, heeft Cannondale inspiratie gehaald bij hun XC-mountainbike Scalpel. Dat was nodig om een lichtgewicht frame met 150 mm veerweg te maken. Hierdoor heeft de Moterra SL een veel lager gewicht dan vergelijkbare, andere e-mountainbikes.  

In het gamma van Cannondale is een van de voorgangers de Moterra Neo 4. Die heeft met de Shimano iets sterkere batterijcapaciteit van 630 Wh, maar de volledige fiets weegt 24 kg. De nieuwe Moterra SL weegt 19,5 kg. Daar zit het grote verschil: inboeten aan vermogen voor een winst in gewicht. 

De aandrijfeenheid van de Moterra SL is een custom tuned versie van Shimano’s EP801, een lichte motor die toch een groot vermogen kan leveren. De interne batterij verpakt 601 Wh, waar zijn voorganger (de Moterra Neo 4 maakt gebruikt van de Shimano EP8) een accuvermogen heeft van 630 Wh. Daar zit dan ook het grootste verschil. “De unieke interne batterij maakt gebruik van een speciale celconfiguratie die meer vermogen per kilo opslaat dan ooit tevoren, waardoor een ongelooflijk compacte batterij ontstaat die een volle 601 wattuur verpakt in slechts 3,1 kg, inclusief de bedrading”, klinkt het bij Cannondale.

De geometrie verschilt ook tegenover zijn voorganger. De Moterra SL heeft een balhoofdhoek van 62,5 graden, maar door de verstelbare balhoofdcups kan je de hoek 1,2 graden verstellen. De steile zitbuishoek heeft met een lange reach dan weer meer de vorm van een trailfiets. 

Bij de wielen is er gekozen voor een opvallend design: de “mullet” set-up. Cannondale gebruikt vooraan een 29″-voorwiel en een 27,5″-achterwiel, wat moet helpen voor een betere balans tussen snelheid bij rechtdoor gaan en wendbaarheid in de bochten. Wie toch meer belang hecht aan het rollend vermogen van de grotere wielen, kan met een FlipChip in de staande achtervork modifiëren tot een volledige 29’er. 

De Moterra SL is verkrijgbaar in de maten small tot en met extra-large. De meest betaalbare versie, de Moterra SL2 met Shimano Deore 12-speed kost 7999 euro, de SL1 met SRAM XO Eagle 9999 euro en de topuitvoering, de Lab71 met Fox Float Factory 36, DT Swiss XCM 1501 en SRAM XX Eagle, 13.999 euro.

Gerelateerde artikels