Met Bora richt Campagnolo zich tot de veeleisende wielrenners en racefietsers. In het geval van de nieuwe Bora Ultra WTO en Bora WTO is dat niet anders. Je ervaart hiermee nauwkeurige stuurcontrole, bent verzekerd van aerodynamische vormen en hebt bovendien een wielset die een pak lichter is, zo belooft Campagnolo. Het zijn allemaal factoren die van invloed zijn op je uiteindelijke prestaties.
G3-spaakpatroon
Het kenmerkende van deze wielen zijn in feite de spaken. Om precies te zijn het G3-spaakpatroon met groepen van drie bij elkaar geplaatste spaken. Dit patroon maakt de wielen volgens Campagnolo stijver, waardoor minder van je geleverde trapkracht verloren gaat. Bovendien draagt de constructie bij aan betere controle en is er, geheel in lijn met de actuele trend, werk gemaakt van een grotere interne velgbreedte (23 millimeter).
Betere aerodynamica
Bij Campagnolo zijn ze nog het meest trots op de aerodynamische prestaties van de nieuwe wielen. Die zijn verbeterd door de betere aansluiting tussen de velg en band. Hier ontstaat een druppelvormig profiel dat een dynamischere luchtstroom creëert. De weerstand bij tegenwind is hierdoor 13 procent minder dan bij het vorige model en daalt tot 80 procent bij zijwind vanuit een hoek van 15 graden.
Reductie van 135 gram
De nieuwe wielen zijn ook op dieet gegaan. In vergelijking met de voorgangers is het gewicht van de velgen met 135 gram verminderd ten opzichte van de vorige Bora. Dat is te danken aan de toepassing van geavanceerde technische oplossingen, zoals H.U.L.C.-molding (Handmade Ultra-Light Carbon), dat ervoor zorgt dat er geen overtollige carbonvezels of te veel hars is. Zo wegen de Ultra’s naargelang de velghoogte respectievelijk 1285, 1325 en 1395 gram en de gewone WTO’s 1370, 1405 en 1460 gram. De gewichtsvermindering gaat volgens de Italianen niet ten koste van de prestaties, of je nou klimt, daalt of in een groep rijdt.
Twee opties
Je hebt bij de nieuwe Bora’s keuze uit twee varianten: de Bora Ultra WTO met zeven groepen van drie spaken en de Bora WTO met acht groepen. De Ultra WTO-versie maakt gebruik van CULT-lagers (Ceramic Ultimate Level Technology) en heeft een voornaaf die is gemaakt van dezelfde carbonvezel als de velg, terwijl de achternaaf van aluminium is. Tot slot zorgt de Aero Mo-Mag technologie voor volledig weggewerkte nippels, wat de aerodynamica weer ten goede komt.
Beide modellen zijn alleen verkrijgbaar in een versie met schijfremmen. Er zijn telkens drie verschillende velgdiepten: 35 millimeter, 45 millimeter en 60 millimeter (de laatste velgdiepte is hieronder voor beide wielsets afgebeeld). De prijzen van de Bora WTO starten vanaf 2590 euro, bij de Bora Ultra WTO beginnen die bij 3690 euro.