Deel dit artikel:

Cadex richt zich met innovaties nadrukkelijker op triatlon

Cadex richt zich nadrukkelijker op triatlon. Het merk, onderdeel van de Giant-familie, heeft zijn geheel nieuwe Tri-frameset en Aero WheelSystems voor triatlon op de markt gebracht. Kristian Blummenfelt, die zich onlangs in de Verenigde Staten tot wereldkampioen Ironman kroonde, werkt ermee.

Cadex introduceert het Tri-frame met de nodige tamtam. Het merk spreekt van een “grensverleggende triatlonmachine, ontworpen en ontwikkeld om een volledig persoonlijke zitpositie, raceklare integratie, superieure real-world aerodynamische prestaties en maximale efficiëntie te leveren.” De Aero WheelSystems zijn dan volgens Cadex weer de snelste wielsets die het merk ooit heeft geproduceerd.

In mei gebruikte Blummenfelt een prototype van de nieuwe frameset en wielen tijdens het gewonnen wereldkampioenschap in St. George (Utah, Verenigde Staten). Het zware parcours was met meer dan 2.100 hoogtemeters een ultieme test. Een maand later schreef de Noor opnieuw geschiedenis. Met de frameset en wielen legde hij als eerste atleet ooit een Ironman over de volledige afstand af in minder dan zeven uur. Dat alles gebeurde tijdens het Pho3nix Sub7-evenement in Duitsland.

Gepersonaliseerde pasvorm
Eén van de features van de Cadex Tri-frameset is de ruime verstelbaarheid. Het frame is zodoende snel en gemakkelijk te personaliseren. Er zijn wel meer dan duizend verschillende zitposities mogelijk. Triatleten kunnen altijd een comfortabele, optimale houding vinden, ongeacht hun lengte en fysieke karakteristieken.

Het finetunen van de belangrijkste contactpunten is vergemakkelijkt met behulp van eenvoudige hardware. De cockpit biedt 80 millimeter stack hoogteverstelling en acht verschillende posities. Je kunt spacers boven of onder het stuur plaatsen, waardoor een hoogteverstelling van 40 millimeter mogelijk is. Op die manier zet je de armsteunen en stuurextensies dichter of juist verder uit elkaar.

De extensies kunnen 90 millimeter naar voren en naar achteren verzet worden, en dat in stappen van 15 millimeter. De breedte kan worden ingesteld tussen 190 en 310 millimeter, opnieuw in stappen van 15 millimeter. De hoek van de armsteunen, ontwikkeld in samenwerking met Sync Ergonomics, kan in vier verschillende standen (0, 5, 10, 15 graden) worden ingesteld.

Endurance aero
Cadex heeft werk gemaakt van aerodynamica, wat blijkt uit de vormen, lijnen en hoeken van het frame. Het meest opvallende ontwerpelement is de vork. De wijd gespreide vorkpoten zorgen ervoor dat lucht netjes door en rond de lange afgeplatte poten kan stromen en naar de achterkant van de fiets wordt geleid. Uitgebreide windtunneltests hebben aangetoond dat dit ontwerp de blokkering van de luchtstroom aan de voorkant van de fiets vermindert en de algehele weerstand van de rijder en de fiets minimaliseert. De vork maakt deel uit van een holistisch systeem dat eveneens wijd gespreide liggende en staande achtervorken omvat.

Race-ready integratie

Het chassis, een massieve onderbuis zonder bovenbuis, omvat een bentobox, drinksysteem en compartiment voor gereedschap. Die zitten allemaal netjes geïntegreerd in het frame. Je kunt gemakkelijk bij je drinken vanuit de aerodynamische rijpositie. Het drinksysteem bevat een uitneembaar reservoir dat in de onderbuis zit. De vloeistof is toegankelijk via een rietje dat zich uitstrekt van de aero-afdekking bij de balhoofdbuis. Je hoeft je handen niet van het stuur te halen. Een navulpoort maakt het toevoegen van vloeistof snel en eenvoudig.

De uitneembare bentobox is geschikt voor tot tien gelpacks van 32 milliliter (framemaat L) en is gemakkelijk toegankelijk tijdens het rijden. De box bevindt zich aan de bovenkant van de onderbuis en heeft een rubberen hoes. Het geïntegreerde compartiment voor gereedschap zit nabij de trapas. Dit bevat essentiële reparatie-items, waaronder een multitool, bandenlichter en CO2-patroonpomp.

Compleet

De Tri-frameset is ontworpen met de hoogste kwaliteit T1000-carbon en met geavanceerde lay-uptechnieken. Dat zorgt voor de nodige trap- en torsiestijfheid en een totaalgewicht van iets minder dan 4.577 gram.

Het frame wordt geleverd inclusief een speciaal ontwikkelde Topeak reiskoffer die (de)montage bij de verplaatsing naar races minimaliseert. Het stuur en de extensies kunnen worden ingeklapt tot een compact formaat. Ze passen in de reiskoffer zonder dat de onderdelen moeten worden gedemonteerd.

De reiskoffer is gemaakt uit een stevige schaal van polycarbonaat voor goede bescherming, is voorzien van wielen en voldoet aan de bagagebeperkingen van luchtvaartmaatschappijen. De koffer bevat beschermhoezen aan de binnenkant en een afdekking voor de aandrijflijn. Je kunt het frame vast in de koffer zetten met een montagesysteem dat multifunctioneel is; het kan ook als mini-werkstandaard worden gebruikt.

Cadex Aero WheelSystems

Samen met het nieuwe Tri-frame onthult Cadex ook de nieuwe Aero Disc en Aero 4-Spoke WheelSystems voor triatlon en tijdritten. Dit zijn de snelste wielen die Cadex ooit heeft gemaakt. Ze zijn ontwikkeld aan de hand van uitgebreide windtunnelanalyse en getest in triatlons. De Aero Disc is voor gebruik als achterwiel en de Aero 4-Spoke is voor zowel voor als achter verkrijgbaar.

De Aero 4-Spoke en Aero Disc wielen zijn gemaakt van licht, stijf 18k carbon. De nieuwe R3-C40 Aero Hub heeft 33 procent minder trapfrictie en 31,5 procent minder weerstand bij het uitrollen in vergelijking met de vorige generatie Cadex Aero WheelSystems.

Het hookless ontwerp en de 22,4 millimeter binnenvelgbreedte verhogen de algehele wielsterkte. Daarnaast creëren deze een rondere, meer uniforme bandvorm met betere zijdelingse ondersteuning van de band en een breder, korter contactvlak. Dit minimaliseert de rolweerstand en zorgt voor een soepeler rijgedrag.

Het Tri-frame en de Aero Wheelsystems zijn vanaf begin volgend jaar beschikbaar bij Cadex-dealers in de Benelux.