Deel dit artikel:

C68 Road: Colnago’s nieuwste toevoeging aan de C-serie

Liefhebbers van Colnago weten het: de C-fietsen zijn de absolute topmodellen van het merk. De C68 Road is de nieuwste racefiets in deze serie. Nieuw bij Colnago is het zogeheten blockchain-systeem.

Colnago’s nieuwste C-serie fiets, de C68 Road, is geschikt voor zowel schijfremmen als velgremmen en laat de fiets steeds meer lijken op de V3Rs die UAE Team Emirates-renner Tadej Pogačar heeft gebruik tijdens de Tour de France. Colnago heeft sinds de lancering van de C-serie, in 1989 (de C35) acht modellen gevoerd. De C68 Road is wellicht niet het best bewaarde geheim geweest. Begin dit jaar werd de komst al voorspeld.

Er zijn enkele kenmerken overgenomen van de V3Rs. Zo is dezelfde zadelpen gebruikt en je zult ook merken dat de buizen een aantal aerovormen hebben aangenomen. Daar waar het altijd een aftermarket-optie was op de C64, wordt de C68 Road nu standaard geleverd met een carbon cockpit uit één stuk.

Het kenmerk dat altijd de C-serie heeft gekenmerkt is de lugged constructie. Colnago heeft deze vormgeving bij de C68 Road deels laten vallen ten faveure van een slankere framevorm. Weg zijn de duidelijke randen van de lugs. Colnago erkent dat er veranderingen zijn. Het merk zocht naar eigen zeggen bij de start van dit project vooral naar modernere looks, zonder daarmee te veel te vervreemden van de wensen van traditionele Colnago-rijders. “Zo is het scala aan koopmogelijkheden verbreed.”

De C68 Road, handgemaakt volgens traditie, is van carbon en komt er ook in een gelimiteerde oplage met titanium onderdelen, deze zijn 3D geprint in Italië. Deze uitvoering maakt de fiets nog exclusiever en is bedoeld voor een technologisch georiënteerd publiek. Er zijn zeven standaard (maat)uitvoeringen en daarnaast is er een mogelijkheid voor maatwerk. Er hangt wel een prijskaartje aan: de titanium modellen zijn verkrijgbaar vanaf 13.670 euro.

Op de C68 Road treffen we een nieuw geïntegreerd stuur van carbon, genaamd Colnago CC.01. Onderscheidend ten opzichte van veel andere geïntegreerde sturen is dat de CC.01 is gemaakt uit een stuk. Dat moet grammen besparen en de stijfheid verhogen. Er zijn vier opties voor de stuurbreedte en zeven voor de stuurpenlengtes. In totaal komen er zestien verschillende combinaties op de markt. Andere innovaties zijn de nieuwe Pressfit T47 trapasstandaard en de nieuwe CeramicSpeed SLT (Solid Lubrication Technology) balhoofdstel.

Blockchain

Er zit op de C68 Road een NFC-tag. Die is onlosmakelijk verbonden met het frame en geeft toegang tot de informatie in het digitale paspoort van de fiets. Gegevens worden opgeslagen in de MyLime-blockchain via de Colnago-app (voor iOS / Android). De technologie herbergt onder meer het bewijs van eigendom, de originele specificaties van de fiets (bij aankoop) en info over de fabricage.

Het idee achter dit concept is dat het bijdraagt aan waardebehoud van de C68 Road, bijvoorbeeld als je de fiets wilt verkopen aan iemand anders. De technologie maakt het mogelijk het papieren echtheidscertificaat te laten zitten, in plaats daarvan wordt het digitaal gemaakt. Fraude is hierbij niet mogelijk, zo stelt Colnago. Het verdere doel is om de klanten van Colnago steeds nieuwe diensten aan te bieden met een hoge toegevoegde waarde, die geleidelijk zullen worden ontwikkeld en gepresenteerd.

De C68 Road kost een behoorlijke duit. In combinatie met Campagnolo Super Record EPS 12 v en Bora WTO 45-wielen rekent Colnago 15.772 euro. Dat is de duurste carbon uitvoering. Met Shimano Dura Ace 12v en Shimano Dura Ace C50-wielen is de prijs 14.065 euro, met Sram Red AXS Etap 12v en Zipp 303 Firecrest-wielen 12.700 euro. De carbon/ titanium uitvoeringen variëren in prijs van 13.670 tot 16.780 euro. Het frame is ook los verkrijgbaar.

Gerelateerde artikels