Deel dit artikel:

BYOB: Origine Théorème FS 120 GTR

In het gros van onze fietstesten worden de fietsen getest zoals die door de fabrikanten gecommercialiseerd worden. Akkoord, af en toe doen we een kleine aanpassing om aan de persoonlijke wensen van de tester tegemoet te komen. Er wordt wel eens een ander zadel gemonteerd wanneer de bips van de tester in kwestie geen vriendjes worden met het standaard zadel. En om een beter idee te krijgen van de bike worden soms andere banden, wielen… gemonteerd. Maar in principe testen we de fietsen gewoon zoals iedereen deze kan kopen.

BYOB

Metalfans denken nu aan System of a Down met hun ‘Bring your own bombs’, maar in deze staat het acroniem gewoon voor ‘Build your own bike’. Deze Origine Théorème wordt namelijk helemaal door onszelf opgebouwd met de onderdelen die we zelf gekozen hebben. We zijn op zoek gegaan naar interessante componenten waarvan wij wel eens willen weten hoe ze zich verhouden na een jaar aan grondig testwerk. Dat betekent niet dat dit project een instapfiets wordt, we monteren niets minder dan toponderdelen. Het Théorème-frame verdient dat nu eenmaal. En er is waarschijnlijk geen enkele biker die een hoogwaardig frame koopt om daar vervolgens een reeks goedkope onderdelen aan vast te hangen. Het hoe en waarom van deze onderdelen kom je in dit artikel te weten. Hoe onze eigen keuze het er in de praktijk vanaf brengt, ontdek je in een reeks artikels doorheen het jaar. 

Frame: Origine Théorème FS

Het eind vorig jaar gepresenteerde Origine Théorème FS-frame vormt de basis voor ons BYOB-project. De Théorème FS is er in twee verschillende versies en met twee verschillende soorten carbon lay-up. Er is keuze tussen 100 of 120 millimeter veerweg en een GTO of GTR carbon lay-up. Wij gaan voor de 120 millimeter versie in de GTR-carbon lay-up. De GTR mikt met een minimaal gewicht en maximale prestaties op snelheid. Deze carbon lay-up is er voor de mountainbikers die op zoek zijn naar een maximaal rendement en een frame dat direct accelereert. 

Origine kiest voor een systeem met Flex Pivot waarbij het achterste draaipunt in de vervorming van de staande achtervork zit. De carbon lay-up garandeert de sterkte terwijl er voldoende flex aanwezig is om tot 120 millimeter veerweg te realiseren. 

De Trunnion-stijl demper wordt ondersteboven in het frame gemonteerd. Op die manier maak je gebruik van de sterkte en stijfheid die sowieso in de zone rond het bottom bracket aanwezig is. Bijkomend voordeel hieraan is dat de bovenbuis en rocker lichter uitgevoerd kunnen worden zonder dat de algehele sterkte van het frame daaronder lijdt.

De Dynamic Linkage levert nu een hoge gevoeligheid op kleine oneffenheden en een hogere progressiviteit aan het einde van de veerweg die voorkomt dat de vering bij de verwerking van zware klappen doorslaat. Origine stelt dat je de demper met twee verschillende sags kan instellen. Een sag van 25% is de optimale sag voor prestaties dankzij een reactieve vering die in staat is om zware klappen op te vangen zonder dat de fiets daarbij van zijn rijlijn afwijkt. Met deze instelling haal je het beste uit het Dynamic Linkage systeem naar boven. Een sag van 30% is de ideale SAG om de wereld van het downcountry te verkennen, met een bijzonder precies stuurgedrag en een vering die in technischere afdalingen al eens een foutje van de biker vergeeft. Afhankelijk van het terrein waar we de bike gaan inzetten, zullen we met deze instellingen spelen. Wordt dus vervolgd … En zoals dat gaat bij Origine kan je dankzij de online configurator je eigen kleurtjes kiezen.

Gewicht: frame met demper: 2144 gram //zadelpenklem: 20 gram // balhoofd: 158 gram

Meer info op de website van Origine >>

Wielen: Prymahl Polaris C25 Pro

We willen geen ratjetoe aan onderdelen op de fiets, dus blijven we voor de wielen bij Origine. De Prymahl Polaris-mountainbikewielen met carbonvelgen zijn tegelijk direct en vergevingsgezind. De Prymahl-wielen worden met de hand gebouwd in de fabriek in Frankrijk, waarbij een EPS-mallentechniek gebruikt wordt. Door met een binnenmal en een buitenmal te werken, is de velg aan de binnenkant even netjes afgewerkt als aan de buitenkant. Deze perfect gelijke dikte over de volledige velg komt de zijdelingse stijfheid van de velg ten goede en draagt bij tot de balans van de velg. De EPS-productietechniek voor de velg garandeert voldoende demping van de trillingen. Dit is de perfecte wielset voor XC- en/of marathongebruik omdat zowel de prestaties als het comfort op lange ritten aanwezig is.

De hoogwaardige afwerking van de binnenkant van het carbon is belangrijk voor een high-end frame. Voor de snel draaiende massa van een velg is die perfecte afwerking ook daar simpelweg noodzakelijk. De velgen worden hier gekoppeld aan CNC-gefreesde naven van het straight pull-type (de spaken hebben hierbij geen gebogen, maar een rechte kop) voor een optimaal rendement. Het vrijwiel in de achternaaf grijpt heel direct aan, zodat er geen vertraging ontstaat als je na een bocht accelereert of de sprint lanceert. Voor de spaken kiest Origine voor aero-inox-spaken. Inox of roestvast staal is performanter, comfortabeler en betrouwbaarder dan aluminium spaken die vaak te hard zijn.

Gewicht voorwiel: 622 gram // Gewicht achterwiel: 786 gram // Steekas: 42 gram (x2)

Meer info op de website van Origine >>

Demper en vork: RockShox Sid Lux Ultimate en RockShox Sid Ultimate 

RockShox levert demper en vork. De RockShox-demper wordt door Origine standaard in het frame gemonteerd en is dan ook helemaal getuned voor optimale prestaties in het Théorème-frame. Voor dezelfde reden als de wielen – geen ratjetoe aan onderdelen – kiezen we daarom ook voor de RockShox Sid Ultimate SL-vork. Beide hebben 120 millimeter veerweg.

De Sid doet het met de nieuwe Charger Race Day-demper met drie instelmogelijkheden. De ‘Open’-stand laat zoveel mogelijk olie door de klep stromen, ‘Pedal’ beperkt de olie een beetje om meer druk en demping te creëren en ‘Lock’ voorkomt dat de olie kan stromen. Dichtingen zijn van SKF, die kunnen tegen een stootje en behouden een erg lage wrijving. De drie verschillende standen bedien je door een twistloc aan het stuur.

Het chassis van de SID onderging ook een hoop updates. De vorkkroon werd grondig bewerkt, de bovenbussen werden langer. Met SID’s nieuwe DebonAir+-luchtveer met groter volume moest de bovenste buis aan de veerzijde en de demperzijde verlengd worden.
Zowel vork als demper hebben 120 millimeter veerweg. 

Gewicht vork: 1494 gram // Twistloc: 79 gram

Meer info op de website van RockShox >>

Aandrijving: Sram XX SL Eagle AXS

De strijd op de markt van aandrijving voor high-end mountainbikes wordt tegenwoordig afgetekend door Sram gewonnen. Niet dat er iets mis is met Shimano, maar een blik op zowat alle (high-end) mountainbikes maakt je meteen duidelijk dat de draadloze Sram Eagle AXS – in eender welke variant – wel heel erg vaak gemonteerd wordt. Wij gaan voor de topgroep in het gamma, de XX SL Eagle AXS.

De Sram XX Eagle-groep is niet nieuw en wie onze mountainbiketests volgt, weet dat wij telkenmale de loftrompet afsteken over deze aandrijving. In 2022 was Nino Schurter op weg naar zijn tiende wereldtitel toen een brutale crash – op de aandrijfzijde – even roet in het eten kwam smijten. Nino krabbelde overeind, nam zijn bike en stelde die tiende titel veilig. De achterderailleur die de klap had opgevangen, functioneerde gewoon verder alsof er niets gebeurd was. 

De achterderailleur is van het T-type, zoals de nieuwe groep genoemd wordt, en doet het zonder derailleurhanger. De evolutie is er niet van de ene op de andere dag gekomen. Zes jaar lang werkte Sram aan dit ontwerp zonder derailleurhanger waarbij een belangrijke eerste stap de UDH (Universal Derailler Hanger) was. Eens dat concept gemeengoed werd, kwam de volgende stap om de hanger helemaal achterwege te laten. De derailleur wordt nu dus rechtstreeks door middel van de steekas aan het frame opgehangen. Het grote voordeel is dat hierdoor de derailleur steeds correct hangt en niet lijdt onder een eventuele kleine kromming of vervorming van de derailleurhanger. De stelschroefjes waarmee je je derailleur correct afstelt, zijn dan ook verleden tijd. In theorie zou de derailleur een belasting van 600 kilogram moeten weerstaan. 

Niet alleen is volledige vermogensafgifte tijdens het schakelen nu een realiteit, hoe harder je trapt, hoe beter het schakelt. Eagle grijpt tijdens het schakelen volledig in op de ketting bij het loskomende en ontvangende tandwiel, voor een constante, onderbrekingsvrije toepassing van je vermogen. Cassette Mapping zorgt voor nauwkeurige schakelpunten, terwijl X-Sync tandprofielen de betrokkenheid van de ketting maximaliseren. Of in mensentaal: je kan gewoon voluit kracht blijven zetten, ook wanneer je schakelt. De stappen op de 12-speed-cassette gaan nu van 10 tot 52, waarbij met name de stappen op de grotere kransjes van je cassette beter verdeeld zijn dan het geval was bij de 11-speed cassettes.

De Magic Pulley, het onderste wieltje van de derailleur, bestaat eigenlijk uit twee delen die niet aan elkaar verlijmd zijn. Komt er een tak in je derailleur terecht, dan zal het wieltje niet blokkeren. De tanden glijden er gewoon overheen en blijven draaien. 

Het crankstel heeft een ingebouwde vermogensmeter.

Schakelen doe je voortaan met ‘pods’, een blokje met twee rubberen knopjes. De functie van die knoppen pas je aan de hand van een app helemaal zelf aan. Zo zit er op onze Origine aan de rechterkant een pod waarmee we schakelen. Een duw op het bovenste knopje doet ons opschakelen, op het onderste knopje schakelen we af. Aan de linkerkant zit een identieke pod waarmee we onze dropper post bedienen. Die plaatsing van de pods biedt bijzonder veel instelmogelijkheden zodat je zeker een positie vindt die de meest ergonomische is voor jou. 

Gewichten: achterderailleur: 422 gram // crankstel: 564 gram // cassette: 347 gram // BB: 83 gram // ketting: 263 gram // pod: 46 gram (x2) // klem: 26 gram (x2) // batterijen: 27 gram (x2)

Meer info op de website van Sram >>

Remmen: Sram Level Ultimate Stealth

De Level Ultimate Stealth combineert de vernieuwde remgreep aan een remklauw met vier zuigers. Die remgreep loopt nu in tegenstelling tot oudere remmen, bijna evenwijdig aan het stuur. Daar zit geen technische reden achter, het oogt gewoon veel mooier. Kabels die in een lus van de remgreep weglopen zijn nu eenmaal minder mooi dan rechttoe-rechtaan. De kabels kunnen op deze manier ook erg mooi richting headset geleid worden.

We kozen voor de versie met vier zuigers (in plaats van twee), die zouden meer remkracht moeten hebben, iets wat met het inzetbereik van onze Origine Théorème wel eens van pas kan komen. 180 millimeter remschijven brengen ons (hopelijk althans) gecontroleerd en veilig tot stilstand.

Gewichten: remmen: 280 gram (x2) // 180 mm rotor: 282 (x2)

Meer info op de website van Sram >>

Dropper post: Rockshox Reverb AXS

Een druk op de pod aan de linkerkant van het stuur en de dropper post duikt het frame in. De Reverb AXS is draadloos en dat is niet enkel bijzonder gemakkelijk maar oogt ook gewoon erg mooi. De Vent Valve Technology zorgt voor een erg eenvoudig onderhoud.

Gewicht: 633 gram

Meer info op de website van Sram >>

Banden: Schwalbe Racing Ralph, Racing Ray, Thunder Burt en Wicked Will

Duitse betrouwbaarheid en degelijkheid, Schwalbe is een toonaangevende leverancier van fietsrubber. De vier verschillende types die we hier hebben, zijn eigenlijk geschikt om zowat alle omstandigheden de baas te kunnen. Van die banden worden, naargelang de omstandigheden, steeds combinaties gemaakt.
Het overgrote deel van de tijd zal er gereden worden met de combinatie Racing Ray vooraan en Racing Ralph achteraan. Ray werd speciaal ontwikkeld als voorband met een noppenpatroon dat garant staat voor nauwkeurig sturen en een betrouwbaar gevoel in de bochten. Tussen de schouder- en centerblocks is een reeks overgangsnoppen voorzien die de nodige grip verzekeren. Ralph is meer allround en kan ook als voorband gebruikt worden, maar in deze combinatie wordt de Racing Ralph als achterband gebruikt. De noppen liggen in de breedterichting en zorgen steeds voor een optimale acceleratie. Grote noppen op het loopvlak samen met vierkante noppen op de zijkanten zorgen voor de grip. 

Op snelle en droge parkoersen wordt achteraan de Racing Ralph vervangen door een Thunder Burt. Die tekent voor nog meer snelheid, maar boet natuurlijk wel in aan grip. Veel kleine noppen die, zeker in het midden van het loopvlak, dicht bij elkaar staan, brengen de rolweerstand naar beneden en maken er een snelle band van.

De Wicked Will wordt bij Schwalbe eerder als allround trailband gepositioneerd en kan gebruikt worden als voor- of achterband. Onder wat ruigere omstandigheden of bij slecht weer komt de Wicked Will vooraan, in combinatie met de Racing Ralph achteraan. 

De Addix-compound van Schwalbe komt in vier verschillende versies (Speed, Speedgrip, Soft en Ultrasoft), herkenbaar aan het gekleurde lijntje in de band. Met uitzondering van de Wicked Will hebben onze banden de Addix Speed (rood lijntje), de snelste compound voor crosscountry-racing. De Wicked Will doet het met de Speedgrip-compound, herkenbaar aan het blauwe lijntje. Die compound is meer universeel en biedt een mix aan snelheid, grip en duurzaamheid. Alle banden zijn 2,25″ breed en uiteraard zullen we steeds tubeless rijden.

Gewichten: Thunder Burt: 643 gram // Racing Ralph: 679 gram // Racing Ray: 674 gram // Wicked Will: 788 gram

Meer info op de website van Schwalbe >>

Zadel: Prologo Scratch M5 CPC PAS

Het Prologo-zadel maakt gebruik van een CPC-technologie waarbij 3D-polymeer kegels de grip maximaliseren. De ‘PAS’-versie heeft meer ruimte tussen de polymeren waardoor er 10% meer luchtkoeling zou moeten zijn dan bij een standaard gesloten zadel.

De actieve schuimkussentjes, die van elkaar gescheiden zijn, creëren onafhankelijke zones die slim en individueel werken, de natuurlijke beweging van de trapfasen van zowel duwen als trekken bevorderen en de trillingen absorberen die de basis overbrengt op het zadel. De ronde vorm van de M5 maakt een natuurlijke rotatie van het bekken mogelijk, waardoor stabiliteit en ondersteuning voor de lendenen ontstaat en de druk over een groter oppervlak wordt verdeeld. Het PAS (Perineal Area System) is een kanaal dat ontworpen is om drukpieken en gevoelloosheid te elimineren en de bloeddoorstroming te verbeteren. Er zijn twee versies van dit zadel, een met Tirox en een met Nack-rails. Wij kozen voor de lichtste versie met Nack-rails.

Gewicht: 148 gram

Meer info op de website van Prologo >>

Stuur: Gemini Pröpus

160 gram Spaans bikeporno. Mooier dan dit wordt de combo stuur/stuurpen niet. Zelfs de doos waarin het stuur geleverd wordt, is een visueel pareltje. In een apart artikel komen we nog eens uitgebreid terug op Gemini, zij maken namelijk nog wel wat meer high-end onderdelen voor bikes en hun verhaal is te mooi om niet te vertellen. Hier beperken we ons tot de voorstelling van het Pröpus-stuur, lichtgewicht en ontwikkeld voor crosscountry-gebruik. Het stuur is met 160 gram onwezenlijk licht. En bloedmooi. Het is een kunstwerk dat na bestelling naar jouw voorkeur handgemaakt wordt in Barcelona. 

Dat betekent ook dat je goed moet weten wat je bestelt. Je hebt keuze uit verschillende lengtes, offset, type layup en gebruikt carbon. Wij kozen voor een 12 millimeter offset, een stuurpen van 70 millimeter in een XC-lightweight layup met Unidirectioneel carbon en een matte afwerking. De Torx-boutjes zijn van titanium, het minuscule afdekkapje van carbon.

Gemini biedt twee soorten computerhouders aan. De Soyuz (19 gram) komt bovenop je stuur, de Vöstok (14 gram) kleef je gewoon vooraan op het stuur.

Gewicht: 161 gram

Meer info op de website van Gemini >>

The Holy Rail Dual Cage – Lyne components

De verticale plaatsing van een demper, gelijklopend met de zadelpenbuis, heeft als belangrijk voordeel dat

Maar met dat voordeel komt ook een belangrijk nadeel. Het is onmogelijk om twee bidonhouders te monteren. Zeker wanneer je graag langere afstanden rijdt of bij erg warm weer, is een extra drankfles toch meer dan welgekomen. Het Zuid-Afrikaanse Lyne Components heeft daar met The Holy Rail een prima oplossing voor. De Holy Rail is een modulair montagesysteem waarmee je accessoires flexibel aan je fiets kunt bevestigen. Je bevestigt de rail op de plaats waar normaal je bidonhouder komt. Dat monteren is een beetje geprul en geschuifel tot je de juiste positie hebt gevonden, maar het systeem werkt uitstekend. Met 177 gram is het echter eerder aan de zware kant.

Meer info op de website van Lyne Components

Zoals je merkt, hebben we van elk item nauwkeurig het gewicht opgegeven. Samengeteld zou dat in theorie een totaalgewicht van 10,49 kilogram moeten opleveren. Benieuwd wat van die theorie in de praktijk overblijft. In een volgend artikel maken we van deze hoop onderdelen een fiets.

Benieuwd naar het vervolg? Lees dan vooral hier verder: https://grinta.be/byob-origine-theoreme-fs-de-opbouw/

Gerelateerde artikels