Deel dit artikel:

BMC URS krijgt subtiele voorvering

Sinds zijn introductie in 2019 is de BMC URS nog altijd springlevend. De moderne gravelbike krijgt echter een LT-variant, waarbij een subtiel ingewerkte vering aan de voorkant de demping aan de achterkant bijstaat. Wij mochten hem testen op een uitdagend Zwitsers parcours.

De URS was altijd al klaar om met een optionele verende gravelvoorvork te worden uitgerust, maar BMC had nog grotere plannen. Daarvoor werkte het twee jaar nauw samen met HiRide, het Italiaanse merk dat we kennen van de vering op de speciale Pinarello Dogma FS. Een standaardoplossing werd het allerminst. De ontwikkelaars wilden namelijk een mooi geïntegreerde oplossing die zijn werk doet in alle omstandigheden en die het uiterlijk niet al te veel aantast. Daarin lijken ze zeker geslaagd.

Nadat we eerder al de nieuwe en lichte Roadmachine X mochten testen, is deze URS LT een voorbeeld van aan de andere kant van het gravelspectrum. Met deze fiets kan je jouw ritjes zo avontuurlijk maken als je maar zelf wil. De gewone URS was op dat vlak al geen doetje, maar nu mogen de singletracks nog iets pittiger zijn. De geometrie blijft modern, met een balhoofdhoek van 70° en een lange voorkant en wielbasis in combinatie met een korte stuurpen.

Waarom vering?

Een idee is altijd leuk maar wordt nog beter als het ook echt nuttig is. Daarom deden de BMC-ingenieurs een aantal veldtests om te checken of vering werkelijk nodig is op een gravelbike. De meettoestellen op de fiets toonden aan dat een fiets op het vaste en gevarieerde testparcours een breed spectrum aan trillingsfrequenties te verduren kreeg. Op die manier kregen ze een idee welke trillingen moesten worden weggefilterd en werd ook duidelijk dat traditionele vering voornamelijk zijn werk deed bij de lagere frequenties. Vandaar dat ze ervoor opteerden om geen gedownsizede MTB-vering te gebruiken, maar er is ook gekeken naar andere methodes zoals ingewerkte demping in de carbonstructuur. De MTT achteraan (het inzetstukje met schuim) die we nog kennen van de Teamelite 01-hardtail wordt nu gematcht aan een vering met 20 mm veerweg (40 mm bleek bv. al te negatief voor de efficiëntie op het asfalt) vooraan. Die MTT Stays achteraan zorgt deels voor de opvallende look van de URS en werkt zowel als veer als demper. Het stukje elastomeer is afkomstig uit de autoindustrie en is blijkbaar geen goedkoop materiaal. De specifieke eigenschappen van het schuim zorgen voor een natuurlijk gevoel.

Niet alleen comfort was belangrijk bij de ontwikkeling, ook de andere factoren waren cruciaal. De acceleratie en efficiëntie mochten niet in het gedrang komen. Ook de interactie tussen banden en vering werd onder de loep genomen om te zien hoe beide onderdelen het best tot hun recht konden komen. De voornaamste conclusie van al het onderzoek was dat de vering meer plezier, tractie en controle opleverde. De vibratie-energie bleek dankzij de vering met 46% verminderd in zowel lage als hoge frequenties, waar normale vering het lastig krijgt.

De HiRide-vering voegt 800 gram toe, waardoor de URS LT One zo’n 9,6 kilo zou moeten wegen. Eerst en vooral is er de constructie van de cartridge uit staal en aluminium zelf, maar dan is er nog de solide verbinding tussen de cartridge en de carbon vorkpoten. De 20 mm veerweg wordt verzorgd door een veer in combinatie met een hydraulische demper. Met de knop op de stuurpen kan je de lockout opzetten, maar een overdrukklep (blowoff valve) zorgt ervoor dat bij een harde impact de vering automatisch open gaat. De stijfheid en de sag zijn instelbaar, terwijl er drie verschillende types van veer zijn. Zowel voor wie de stuurpen hoog als laag wil, is er voldoende ruimte, want bij elke maat is er 4 cm ruimte om de vorkbuis op maat te snijden.

Eerste indruk

Niet minder dan 95 kilometer, 1200 hoogtemeters en dubbel zoveel daalmeters kregen we om de URS LT – die twee letters staan voor Long Travel en duiden op de voorvering – op de proef te stellen. De steile afdalingen vol scherpe stenen en dwars over de weg lopende richels creëerden al meteen een perfect testparcours. De daaropvolgende kilometers zouden we alleen maar kunnen bevestigen wat we toen al merkten: de vering zorgt ervoor dat je veel meer controle behoudt op de moeilijke stukken. Hard remmen voor een bocht betekent normaal dat je relatief ongecontroleerd over de ondergrond hotst en botst. Dankzij de vering konden we gewoon vlot blijven sturen en ons voorwiel exact richten naar waar we wilden gaan. Dat bleek voor ons erg handig, want het zelfvertrouwen stond na een zware val en bijbehorende revalidatie nog op een laag pitje. De moderne geometrie is eveneens perfect geschikt voor het rijden op onverharde ondergrond. Tegelijk nodigt de extra offroadcapabiliteit uit tot enige speelsheid. Even over een modderplas of obstakel springen is een evidentie. De demping aan de achterkant is minder voelbaar dan de voorvering, maar desondanks hadden we geen vermoeid gevoel aan rug of achterwerk na de rit. Van een gebrek aan comfort is dus geen sprake.

Dat niet alleen comfort belangrijk was, merk je tijdens het versnellen en het rechtstaand klimmen. De efficiëntie is duidelijk aanwezig. Tijdens een sprintje voelden we geen vervelende deining, tijdens het klimmen zorgde het trekken aan het stuur dat we de vering boven de sag uit trokken, wat ietwat vreemd aanvoelde. Hinderlijk was dat niet, zeker niet als je ermee rekening houdt dat er nog altijd een lockout is. Daarmee merk je al helemaal geen beweging meer aan de voorkant. Mocht de lockoutknop een duidelijke klik hebben – er zijn maar 2 standen (open/dicht) en die bedien je met een eenvoudige draaiknop – zou dat nog net iets handiger zijn. Kortom, de voordelen van het systeem zijn duidelijk groter dan de nadelen – eigenlijk zijn die redelijk gelijklopend met het FutureShock-systeem van de Specialized Diverge, nog zo’n knappe en capabele gravelbike met een soort voorvering. Opmerkelijk is dat de URS LT zich ook op het asfalt perfect thuis voelde. Van log- of luiheid is geen sprake. Minstens even positief vinden we de focus op het gebruiksgemak en de robuustheid. Het is de bedoeling dat de vering niet of nauwelijks onderhouden moet worden. Daarom is het systeem goed beschut tegen binnenkomend vuil of water. Voeg daar dan nog het strakke uiterlijk, dat niet negatief beïnvloed wordt door de voorvering, aan toe en we moeten toegeven dat we wel een boon hebben voor deze nieuwe uitvoering van BMC’s gravelfiets.

Wat is er te koop?

De URS LT is meteen beschikbaar en komt in vier maten (S, M, L en XL) en in twee modellen: URS LT ONE (7999 euro) met SRAM Force eTap AXS XPLR, die wij hebben getest, en URS LT TWO (5999 euro). Daardoor wordt het gravelgamma van BMC serieus uitgebreid, zeker met de recente aankondiging van de nieuwe Roadmachine X. Bovendien komt er een aluminium versie van de URS. Die heeft hetzelfde frame als de alu Roadmachine X, maar krijgt al meteen bredere banden. Avonturiers zullen blij zijn met de ruime hoeveelheid bevestigingspunten voor rekjes, tassen en spatborden op het mooie, maar stevige frame. De aluminium URS biedt in tegenstelling tot de carbon versie wel de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren.

Het parcours

We startten onze rit met de nieuwe BMC URS LT vanuit de berghut op de Maighelspas op zo’n 2300 meter hoogte en konden de vering meteen op de proef stellen in de afdaling over het zware en steile grindpad. Vlak bij de startplek ontspringt de Rijn en dat zou het thema voor de rest van de dag zijn. Verder vanuit Selva, met stevig klimwerk in Cavorgia, gevolgd door een snelle gravelafdaling passeerden we terug over de Voor-Rijn, waarna we bleven flirten met de oevers. Na een heerlijke pizza in Trun – toegegeven, we moesten de pepperoni eventjes laten verteren in de eerstvolgende kilometers – zat de pas er goed in, mede dankzij de goede grindwegen en de meestal licht dalende lijn. Vanaf Ilanz schakelden we grotendeels over op asfaltwegen om de verloren tijd – de scherpe Zwitserse stenen waren geen goede match met de WTB-banden – goed te maken. Daarbij passeerden we enkele leuke dorpjes, maar het mooiste uitzicht kregen we na een lange klim naar Versam en een korte afdaling. Eerst reden we door een gat in een rots, daarna kregen we prachtige vergezichten over de Rijn. De intussen lager hangende zon maakte het meer dan fotogeniek. Een zijsprongetje op een grindweg bracht opnieuw een lekke band, maar de smallere wegen daarna brachten ons snel tot in Chur, de oudste stad van Zwitserland. Met deze rit toonde het Zwitserse kanton Graubünden, dat stevig inzet op zowel mountainbiken als race- en gravelfietsen, wat het in zijn mars heeft als gravelbestemming. Gewoon even zorgen voor banden die tegen een stootje kunnen en je geniet van een prachtig Alpenspektakel.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE