Deel dit artikel:

BMC maakt comfortabele Roadmachine nog capabeler

De BMC Roadmachine is een gevestigde waarde onder de endurance-racers en deze derde generatie zet de traditie voort. Hij is nog comfortabeler, biedt ruimte aan banden tot 40 mm (handig voor wie twijfelt tussen race en gravel), heeft opbergruimte en extra veiligheidsextraatjes.

Na de Granfondo en twee eerdere generaties van de Roadmachine wil BMC met deze nieuwe versie de endurance-categorie herdefiniëren. Klinkt mooi, maar ook de specificaties zien er veelbelovend uit. Zo zijn de fietsen uitgerust met 32 mm brede banden, maar kan je er tot 40 mm in kwijt. Dat opent de deuren naar gravelbandjes, wat meteen de veelzijdigheid van deze fiets vergroot. Een comfortracer moet echter niet alleen comfortabel zijn maar ook snel, dus krijg je naast een gecontroleerde graad van flexibiliteit ook een snel acceleratievermogen en reactief stuurgedrag. Een luie fiets belooft het dus allerminst te zijn.

Zoals bij de Teammachine zie je geen openingen op de plaats waar de steekas zich vastschroeft in de rechterkant van de vorken.

Die spreidstand tussen veel bandruimte en een snel rijgedrag deed de knappe koppen van BMC’s Impec Lab in de haren krabben. Een greep uit de kleine aanpassingen die tot een grote verbetering hebben geleid: het bracket herpositioneren, een comfortabelere structuur van de zitbuis en zadelpen creëren, de achtertrein niet meer dan 5 mm verlengen en de volledige wielbasis niet meer dan 1 tot 3 mm (afhankelijk van de maat) verlengen. Verder is de ‘stack’ hoger gemaakt, zodat je gemakkelijker een comfortabele zitpositie kan vinden.

De bandruimte wordt optimaal benut bij de X-varianten. Let ook op het slimme achterlichtje.

Handige toevoegingen zijn een opbergruimte voor handige accessoires in de holle ruimte van de onderbuis, een geïntegreerd achterlicht, een kettingvanger, de mogelijkheid om vaste spatborden te monteren (bij de gewone Roadmachine) of een specifiek, licht spatbordendesign voor de high-end uitvoering. Zoals we gewoon zijn van BMC zien we opnieuw onderdelenintegratie onder de noemer ICS.

Dit is het instapmodel: met mechanische 105 en met de kabels voorlangs in de plaats van binnendoor.

Het nieuwe Roadmachine-gamma krijgt de Roadmachine 01 aan de top, gevolgd door de ‘gewone’ Roadmachine, de gravelgerichte Roadmachine 01 X en diens betaalbare broer de Roadmachine X. Wie wat ondersteuning wenst, kan gaan voor de Roadmachine 01 AMP of de Roadmachine 01 AMP X met TQ-middenmotor, naast de bestaande Roadmachine AMP met Mahle-achterwielmotor.

Prijzen

ROADMACHINE 01
Roadmachine 01 TWO – 12.999 € (Shimano Dura-Ace Di2)
Roadmachine 01 THREE – 8.499 € (SRAM Force AXS)
Roadmachine 01 FOUR – 7.999 € (Shimano Ultegra Di2)
ROADMACHINE
Roadmachine TWO – 5.499 € (Shimano Ultegra Di2)
Roadmachine FOUR – 4.199 € (Shimano 105 Di2)
Roadmachine FIVE – 3.199 € (Shimano 105)
ROADMACHINE 01 X
Roadmachine 01 X ONE – 7.999 € (SRAM Force XPLR AXS 1×12)
ROADMACHINE X
Roadmachine X TWO – 4.799 € (SRAM Rival XPLR eTap AXS 1×12)

Meer info op de website van BMC >>